Mercedes-AMG GT: til både vej og bane - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Mercedes-AMG GT: til både vej og bane

Lavet til dem, der vil have ultimativ, direkte respons i de allerhurtigste kurver – omgang efter omgang.
Steffen F. Olesen
16/07-2024 kl. 15:37

Ved årets udgave af Goodwood Festival of Speed blev et nyt, imponerende medlem af AMG GT-familien præsenteret.

Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ er angiveligt designet til dem, der ønsker en bil, der præsterer lige så godt på racerbanen som på landevejen. Og ifølge Mercedes er den skabt til at levere ultimativ og direkte respons i racerbanens hurtigste kurver.
Men udviklingen af en bil til banekørsel handler ikke kun om præstationer og rå kraft. Det er lige så meget et spørgsmål om dynamik og evnen til at håndtere kræfterne korrekt.

Power på bane og land
Den nye Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ er skræddersyet til dem, der vil bruge deres bil til seriøs banekørsel og derefter køre den hjem på landevejen. Og ligesom de øvrige AMG GT-modeller fås den også i en 2+2-sæders udgave.

Under kølerhjelmen ligger en V8-motor, der leverer 612 hk og 850 Nm, og gør det muligt at nå 0-200 km/t på blot 10,9 sekunder, inden den trækker videre mod en topfart på 317 km/t.

Bilen er udstyret med AMG ACTIVE RIDE CONTROL-affjedring med aktive krængningsstabilisatorer, styrende bagaksel, fuldt variabelt firehjulstræk og aktiv aerodynamik.

Fronten har fået et nyt design med AIRPANEL aktiv luftkontrol, der reducerer luftmodstanden med op til 30 procent, og luftfordelingen under bilen minder om den ekstreme Mercedes-AMG ONE, hvilket i sammenspil med hækvingen øger downforce på bagakslen med cirka 15 kg.

Men når der er klem på drengen, kan det godt blive lidt varmt. Så for at holde temperaturerne i skak under intensiv banekørsel er kølesystemet blevet kraftigt forbedret.

To ekstra kølere er placeret i de forreste hjulkasser, og både de forreste og bagerste differentialer samt fordelingsgearkassen har egen køling med eldrevne vandpumper.
Undersiden af bilen er redesignet for at føre mere luft til bremserne, hvilket sikrer optimal bremseydelse under ekstreme forhold.

Bremserne der gemmer sig inde bag de 21″ store letmetalfælge er af den keramiske slags, hvor de forreste skiver på 420 millimeter går hånd i hånd med et sæt seks-stemplede bremsekalibre.
Denne kombination er den største og kraftigste der findes i Mercedes’ AMG sortiment.

Tilgængelighed
Den nye Mercedes-AMG GT 63 PRO 4MATIC+ kan bestilles til efteråret, men producenten afslører i første omgang ikke prisen, som med garanti har en hel del nuller i enden.

Så hvis du er på udkig efter en bil, der kan være med helt i front både på bane og på landevej, og samtidig brænder for at fyre den store opsparing af, så er den nye model fra Mercedes-AMG måske et kig værd?

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start