Motorcyklist sagsøger robotbil
Hvem har skylden i sammenstød med selvkørende biler? Parten der ikke har holdt sikkerhedsafstanden med millimeterafstand eller producenten af det selvkørende køretøj? Og måske ultimativt en af producentens programmører, som har lavet en fejl? Og hvornår kan man med rette sige, at en selvkørende bil er programmeret godt nok til at blive sluppet løs i trafikken?
Retsager med den slags problemstillinger kan vi forvente flere af de kommende år. I San Francisco har en motorcyklist sagsøgt General Motors efter et sammenstød med en af deres selvkørende biler. I Californien er det tilladt for selvkørende biler at køre i Autonomous mode, som det kaldes når bilen selv styrer. Og det var netop mens den selvkørende bil ville foretage et vognbaneskift og var på vej over i en anden vognbane, at motorcyklisten ville overhale den. Men bilen “ombestemte” sig pga. mindre plads i vognbanen den skulle over i, og vendte tilbage, hvor den ramte motorcyklisten. Bilens “fører” (som ikke styrede bilen), forsøgte at gribe ind og forhindre ulykken, men uden held.
Vejen var ensrettet med tre vognbaner og retten lagde vægt på, at motorcyklisten ikke burde køre højre om. Men for at komplicere det yderligere, er Lane Splitting tilladt i Californien, i modsætning til de fleste andre amerikanske delstater, så skyldspørgsmålet er ikke helt entydigt.
General Motors bedyrer, at de også tester deres køretøjer i uforudsigelige situationer, men at motorcyklisten var for hurtig til at overtage den selvkørende bils vognbane.
Interessant dilemma – hvor meget skal selvkørende køretøjer tage hensyn til ulovlig og hensynsløs kørsel fra andre trafikanter. Uden at antyde, at motorcyklisten i dette tilfælde optrådte hensynsløst. Den europæiske sammenslutning af motorcyklister FEMA har også forsøgt at få politikere til at forholde sig til problemstillingen.
Kilde: Visordown.com og Fema