Ny Audi RS 3
Den nye Audi RS 3 byder ifølge producenten på køredynamik i højeste potens og leverer de bedste præstationer i segmentet. Den succesfulde 5-cylindrede motor med 400 hk og nu 500 Nm skulle levere imponerende acceleration med en endnu hurtigere respons kombineret med en stærkt vanedannende lydkulisse. Optisk viser RS 3 sine sportslige gener med bl.a. bredere karrosseri og cockpitvisninger som i motorsport.
”Med 3. generation af Audi RS 3 Sportback og 2. generation af Audi RS 3 Limousine byder vi på sportsvogne, der er velegnet til dagligt brug, og som begejstrer lige meget på åben vej og på racerbanerne”, fortæller Sebastian Grams, som er øverste chef for Audi Sport GmbH. ”De er indstigningen til vores RS-univers, og med Torque Splitter leverer de fremragende præstationer i det kompakte segment.“
Uovertruffen acceleration i 2.5 TFSI-motoren
Audi RS 3 er enestående i segmentet med sin højtydende 5-cylindrede motor, og ni gange i træk er 2.5 TFSI-motoren blevet kåret til ”International Engine of the Year”.
I den nye generation af den kompakte sportsvogn har motoren mere trækkraft end nogensinde før.
De nye RS 3-modeller sprinter fra 0-100 km/t på 3,8 sek. (før 4,1 sek.). Tophastigheden er begrænset til 250 km/t, men som ekstraudstyr kan den øges til 280 km/t.
Den maksimale ydelse på 400 hk er til rådighed tidligere end før ved 5.600 omdr./min., og den kan udnyttes i et bredt omdrejningsområde op til 7.000 omdr./min.
I den forbindelse er drejningsmomentet øget til 500 Nm (fra 480 Nm) og er til rådighed mellem 2.250 og 5.600 omdr./min, og en ny motorstyreenhed sørger desuden for en hurtigere aktivering af alle drivlinjekomponenter.
Den 5-cylindrede motors krafter overføres til vejen via en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med korte skiftetider og en sportslig spredning, og den unikke tændingsrækkefølge 1‑2‑4‑5-3 i motoren og den tilhørende fantastiske skulle ifølge Audi gøre køreoplevelsen yderst vanedannende. For første gang nogensinde er udstødningssystemet forsynet med en komplet variabel spjældregulering, der giver mulighed for mellempositioner, så lydkarakteristikken spredes endnu mere, og kan tilpasses via køredynamiksystemet Audi drive select. I køreindstillingerne Dynamic og RS Performance åbner spjældene fx markant tidligere, så lyden bliver endnu mere udpræget.
RS-sportsundervogn og større hjulstyrt giver mere dynamik og præcision
Den standardmonterede RS-sportsundervogn byder på nyudviklede RS 3-specifikke støddæmpere og et RS‑specifikt ventilsystem. Ventilerne sørger for en særligt sensitiv respons fra støddæmperne. På den måde reagerer støddæmpningen endnu hurtigere og mere effektivt på den aktuelle kørselssituation.
Det større hjulstyrt, hvor hjulene hælder mere mod vejbanen, giver mere præcis styring og større sideføringskraft. Sammenlignet med Audi A3 har den nye RS 3 næsten en grad mere negativt styrt på forakslen.
For at opnå dette er pinollejet blevet ændret, og de nederste bærearme er blevet udstyret med stivere lejer, hjælperammer og stabilisatorer.
Til bagakslen er der anvendt en fireleddet konstruktion med separat fjeder-dæmper-enhed, hjælperamme og hul stabilisator.
Det stivere hjullejehus i forhold til Audi A3 og S3 optager de større tværgående kræfter, som Torque Splitter-funktionen leverer.
Det negative hjulstyrt er her knap en halv grad større end på A3, og et RS‑specifikt afstemt progressivt styretøj varierer udvekslingen afhængigt af styrevinklen – jo større ratdrejningen bliver, jo lavere bliver udvekslingen, og styringen bliver mere direkte.
Desuden er servofunktionen hastighedsafhængig og kan reguleres via Audi drive select.
Opsætningen af fjedre og støddæmpere er særligt stram, og karrosseriet er sænket 10 mm i forhold til S3 og 25 mm i forhold til A3.
6-stemplet bremsesystem i stål eller keramik
Ab fabrik holder større og nyudviklede 6-stemplede stålbremser kraften fra den 5-cylindrede motor i skak, og som ekstraudstyr fås et keramisk bremsesystem i målene 380 x 38 mm på forakslen og med et specielt tilpasset pedaldatafelt for bremsekraftforstærkeren.
De indvendigt ventilerede og perforerede bremseskiver måler 375 x 36 mm foran og 310 x 22 mm bagpå, og dermed er de større og mere robuste end på forgængermodellen. Luftføringselementer forbedrer bremsernes afkølingstid med 20 %.
Motorsport i cockpittet
Også i kabinen fremhæver mange RS-specifikke elementer sportsligheden. Informationerne vises i det 12,3” store Audi virtual cockpit plus, som er standardudstyr, og sætter du et lille ekstra kryds ved bestilling vises omdrejningstallet i det nye RS-Runway-design, hvor værdierne vises grafisk som en landingsbane til fly i omvendt rækkefølge – det maksimale omdrejningstal i forgrunden og det laveste omdrejningstal i baggrunden. Desuden omfatter Audi virtual cockpit plus visning af G-kræfter, omgangstider og acceleration fra 0‑100 km/t, 0-200 km/t, 1/4 mile og 1/8 mile.
Den RS-specifikke gearskifteindikator i den manuelle gearfunktion skalerer omdrejningstallet som i motorsporten fra grøn over gul til blinkende rød for at vise det optimale tidspunkt til at skifte gear.
Den 10,1” store touchscreen omfatter den såkaldte RS-Monitor, hvor temperaturen på kølemiddel, motor- og gearkasseolie samt dæktrykket kan aflæses.
For første gang fås Audi RS 3 desuden med et head-up-display, som foruden gearskifteindikatoren projicerer relevante informationer til forruden – direkte i førerens synsfelt.
Rat med kl. 12-markering og RS Mode-knap
Som standard er RS 3 udstyret med et RS Sport-multifunktionslæderrat med flad bund og skiftekontakter i høj kvalitet fremstillet af formstøbt zink.
Som ekstraudstyr fås desuden en kl. 12‑markering, så man hurtigt kan se rattets position ved dynamisk kørsel.
Alternativt fås et rundt RS-rat med hands-on-detection – altså kapacitiv registrering af grebet om rattet til assisterede styrefunktioner.
Fælles for begge typer er den nye RS Mode-knap, der kan bruges til at vælge Audi drive select-indstillingerne RS Performance, RS Individual eller den senest valgte indstilling.
Audi RS 3 i Danmark
Audi RS 3 introduceres i Danmark i løbet af 3. kvartal 2021. Der foreligger endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.