Ny Mazda CX-60 Plug-in hybrid
Mazda har for nyligt løftet sløret for den nye CX-60 og i samme ombæring åbnet for bestilling af modellen, som forventes at kunne leveres allerede til sommer.
CX-60 er ifølge Mazda en stor SUV baseret på en helt ny platform, med en langsliggende motor og baghjuls- eller firehjulstræk.
Modellen lanceres indledningsvis som Plug-in hybrid med et 17,8 kWh batteri, en elektrisk rækkevidde på 63 kilometer ved blandet kørsel, 327 heste når samtlige kedler er i kog, permanent firehjulstræk, og priserne starter ved 458.000 danske kroner.
Læs Mazda’s pressemeddelelse herunder:
KODO-design med japansk inspiration
Den nye Mazda CX-60 er let genkendelig som en Mazda, da den er skabt ud fra Mazdas designfilosofi ”KODO – Soul of Motion”. Designet er her tilpasset den nye platformarkitektur med de ændrede proportioner det giver at have motorer og gearkasse liggende på langs foran og baghjulstræk. Udhængene for og bag er korte, mens fronten og akselafstanden er lang.
Indvendigt er CX-60 designet med tydelig japansk inspiration. Eksklusive materialer er kombineret på en måde, der skaber ro og harmoni og en overlegen kvalitetsfornemmelse. Samtidig er der lagt vægt på at gøre førermiljøet så overskueligt og enkelt at betjene som muligt på trods af, at CX-60 er fyldt med moderne teknologi.
En længde på 4.745 mm og en akselafstand på 2.870 mm er med til at skabe fornemme pladsforhold i kabinen og bagagerummet på Mazda CX-60. 570 liter rummer bagagerummet, og det vokser til 1.726 liter, hvis man lægger hele det tredelte bagsæderyglæn ned.
Først som Plug-in hybrid
Mazda CX-60 kommer først på markedet som Plug-in hybrid, hvor en kraftig elmotor er bygget sammen med en firecylindret 2.5-liters benzinmotor. Sammen trækker de på alle fire hjul gennem en 8-trins automatisk gearkasse med hurtige og bløde gearskift. Sammen yder de to motorer 327 hk og har et drejningsmoment på hele 500 Nm. Det gør CX-60 i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder, mens tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.
Under gulvet ligger et batteri på 17.8 kWh, hvor det sikrer et lavt tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne, og hvor det ikke optager unødig plads i kabinen og bagagerummet. Den elektriske rækkevidde er 63 km ved blandet kørsel, og brændstoføkonomien efter WLTP-normen svarer til 66,7 km/l. Opladning af batteriet sker med 7,2 kW gennem en 2-faset lader.
Senere følger udgaver med valget mellem bag- og firehjulstræk og en ny generation af 6-cylindrede rækkemotorer i kombination med 48V mildhybridteknologi.
Trækker 2.500 kg
Takket være den stærke drivlinje, firehjulstrækket og den effektive gearkasse må Mazda CX-60 som Plug-in hybrid trække hele 2.500 kg. Et særligt køreprogram indstiller automatisk firehjulstrækket og gearkassen til at give maksimal stabilitet, så snart en anhænger kobles til bilen.
Ny modellogik
Med CX-60 indfører Mazda en ny modellogik med tre veludstyrede modelvarianter: Exclusive-Line, Homura og Takumi. De har hver deres særlige karakter og kan alle leveres med 4 forskellige udstyrspakker, der kan kombineres frit.
CX-60 Exclusive-Line til 458.000 kr. har som den eneste stofsæder som standard, mens Homura og Takumi har henholdsvis sort og hvidt læder.
CX-60 Homura til 476.250 kr. er den sportslige variant med sorte og mørktonede designelementer udvendigt og et sort læderinteriør.
CX-60 Takumi til 487.800 kr. er den mest eksklusive variant med et tydeligt japansk præg på materialevalget indvendigt. Udover det hvide nappalæder er der anvendt fint forarbejdet ahorntræ samt eksklusive japanske tekstiler.
Udstyrspakkerne består af en Comfort Pack, der til CX-60 Exclusive-Line koster 22.700 kr. og til Homura og Takumi 12.650 kr, Convenience og Sound Pack til 22.000 kr og Driver Assistance Pack til 12.650 kr. Dertil kommer et panoramasoltag til 10.500 kr.
Nye udstyrsfunktioner
Af helt nye udstyrsfunktioner kan nævnes ansigtsgenkendelse til indstillinger af sæder, rat, sidespejle og head-up-display. Det er en del af Comfort Pack til alle modeller. Comfort Pack til Homura og Takumi indeholder også en såkaldt Driving Position Guide, hvor man indtaster sin højde, hvorefter et kamera reistrerer øjnenes placering og din statur og stiller sæder, rat, sidespejle osv. ind efter det.
Et 360 graders kamera med en funktion, der giver illusionen om at man ser igennem bilen, er en del af Convenience og Sound Pack og gør det endnu nemmere at parkere på trange pladser.