Nyt patent kan redde motorcyklister
Helt eller delvist selvkørende biler har masser af teknologi til at hjælpe med at holde banen mellem de hvide streger på vejen. Der skal bilen køre – det står selv i koden. Men hvordan forholder selvkørende biler sig så til motorcyklister, som mere eller mindre lovligt lane splitter, dvs. kører mellem rækker af enten stillestående eller langsomt kørende biler i kø? Sjældent særligt godt, dels fordi motorcykler er mindre, og dermed sværere at se, og dels fordi motorcyklers kørselsmønster er sværere at forudsige.
Ford har udtaget et patent som skal hjælpe helt eller delvist selvkørende biler opdage motorcykler der kører mellem rækker. Bilernes sensorer er sædvanligvis placeret så de kan overvåge andre biler foran eller bagved, eller i rækken ved siden af. Derfor skal fremgangsmåden være en anden og i Fords patent anvendes et eller flere bagudvendte kameraer. Typisk et bakkamera. Men som de mest højlydte motorcyklister siger “loud pipes save lifes”, vil også mikrofoner blive taget i brug. Hvis bilens computer identificerer lyden af en motorcykel og feed'et fra kameraet også understøtter det, vil føreren eller styringen af bilen få informationen om en motorcykel i den blinde vinkel. Og dermed lade være med at skifte vognbane uden at have blinket i længere tid end sædvanligt og/eller skifte vognbane langsommere. Eller blot blive i sin vognbane.
Det giver selvfølgelig et problem for meget lydsvage eller elektriske motorcykler, men mon ikke Fords ingeniører også har det med i overvejelserne.