Passat fortsætter i Politiets tjeneste de næste 7 år
Volkswagen Passat har som model været i tjeneste hos Politiet siden 2008, og i 2016 blev den nuværende generation af Passat introduceret i Politiets flåde af patruljevogne.
Gennem seks år har Politiet fået et indgående kendskab til Passats egenskaber som patruljevogn, og med en ny aftale med Volkswagen vil Passat fortsat indgå i flåden af patruljevogne de næste syv år.
Den nuværende generation af Passat blev introduceret i 2014 og kåret til Årets Bil i Europa 2015, men i 2019 fik modellen en gennemgribende teknisk opdatering med introduktionen af nye assistent- og infotainmentsystemer samt nye TDI EVO-turbodieselmotorer.
Den version af Passat Rigspolitiet har udvalgt som patruljevogn er stationcarversionen, Variant 2,0 TDI DSG, som kører med den nyeste generation af førnævnte motorer.
Denne TDI-motor kommer i kombination med en 7-trins DSG-gearkasse, der kan køres fuldautomatisk eller med manuelle gearskifte, som kan aktiveres via betjeningsgreb bag rattet.
Det er også muligt at sætte DSG-gearet i et SPORT-program, hvor gearkassen hurtigere aktiverer nedgearinger men samtidig holder motoren i sit mest optimale arbejdsområde i forhold til at opnå den bedste respons og acceleration. Dette er især en fordel ved ekstraordinær dynamisk kørsel som under udrykning eller eftersætning af et andet køretøj.
Volkswagens TDI EVO-turbodieselmotorer er udstyret med twin-dosing-indsprøjtning og en SCR-udstødning (Selektiv katalytisk reduktion), der reducerer NOx-partikler med op til 80 %, hvilket betyder, at 2,0 TDI EVO-turbodieselmotoren ligger markant under grænseværdierne for Euro 6d-standarden.
Udstødningssystemet er udstyret med to serieforbundne katalysatorer, hvor den ene er placeret tæt på motoren og derved hurtigt opvarmes til en effektiv arbejdstemperatur, og den anden er placeret længere henne udstødningssystemet.
Hver katalysator er udstyret med et AdBlue-indsprøjtningssystem.
Politiets Passat patruljevogne er alle udstyret med Volkswagens IQ.LIGHT-LED-Matrix-forlygter, hvor hver lygte er udstyret med i alt 44 individuelt styrede LED-pærer, og styreenheden til lygterne modtager informationer fra bilens frontkamera samt kortdata fra bilens navigationssystem, udover GSP-signaler og styretøjet.
Det betyder, at lyssystemet konstant justerer og optimerer lyset efter den givne kørselssituation, hvilket giver mulighed for at køre med permanent fjernlys uden at genere medtrafikanter.
IQ.LIGHT-LED-Matrix-forlygterne er specielt en fordel ved kørsel på mørke veje uden for bymæssig bebyggelse, hvor forlygterne effektivt oplyser omgivelserne og gør kørslen endnu mere sikker.
Rigspolitiet har specificeret Passat med sportsundervogn, og i politiets omfattende testprogram demonstrerede Passat ifølge pressemeddelelsen fra Volkswagen, at den er adræt, sikker og præcis i diverse manøvreprøver samt højhastighedskørsel.
Et elektronisk XDS-spærredifferentiale og 18” aluminiumsfælge med 235/45-dæk sikrer samtidig, at effekten fra TDI-motoren overføres optimalt til vejbanen og muliggør kraftige accelerationer i de lavere gear; men også gennem eller ud af sving, hvilket er et vigtigt parameter i de kritiske situationer, der kan opstå i politiets kørsel.