Peugeot E-3008: Next level SUV - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Peugeot E-3008: Next level SUV

Peugeot 3008 bliver udskiftet og erstattet med en elektrisk udgave.
15/09-2023 kl. 11:35
Anslået læsetid: 4 Minutter

Ifølge en pressemeddelelse fra Peugeot, så vil mærket i 2025 være det generalistmærke i Europa, som tilbyder det bredeste udvalg af elbiler. Og lige nu og her erstatter producenten deres bestseller – som har været på markedet siden 2017 – med en helt ny elektrisk udgave de selv betegner som en Next Level Elektrisk Fastback SUV, og som kan leveres i to versioner; Allure og GT, hver med tre forskellige ekstraudstyrspakker og tre forskellige type motor, på hhv. 210 hk, 230 hk og 320hk.

Peugeot E-3008 er umiddelbart genkendelig på sin fastback SUV-styling. Men med de dynamiske og aerodynamiske linjer kombinerer den ifølge producenten elegance, effektivitet og rummelighed.
Velafbalancerede dimensioner med en længde på 4,54 m, en bredde på 1,89 m, og en højde på 1,64 m betyder, at den fortsat er en af de mest kompakte model i C-segmentet blandt de 100% elektrisk SUV´er, men uden at gå på kompromis med rummelighed.

Selvom modellen umiddelbart er genkendelig, har den alligevel fået en makeover med en ny front, nye forlygter og et nyt kølergitter med en graduering i karrosseriets farve, mens den ikoniske tre-klo-lyssignatur forbliver solidt på plads.

Forlygterne er LED på alle versioner, og E-3008 GT leveres som standard med Peugeots nye Pixel LED-teknologi, som automatisk tilpasser forlygtestrålen til trafikforholdene og bibeholder optimal belysning, uden at forstyrre andre trafikanter.

På den nye E-3008 er hver styling detalje ifølge producenten gennemtænkt og udviklet til at give endnu mere effektivitet.
Siderudernes tætninger er skjult i dørene, hvilket bidrager til et rent design, alle kromdele er blevet fjernet og generelt er antallet af dekorationer på karosseriet reduceret betragteligt.
Aerodynamikken forstærkes af nye 19-tommer eller 20-tommer hjul med hver deres tekniske og geometriske design og det nye PEUGEOT-emblem i centrum.

Motor
Den elektriske motor er fremstillet og produceret af STELLANTIS-NIDEC joint venture i Trémery, Frankrig, og denne nye generation af permanentmagnet synkronmotorer tilbyder mere kraft og større effektivitet.

  • Rækkevidde på 525 km, 2-hjulstræk, 210 hk/157 kW
  • Dual Motor med rækkevidde på 525 km, 4-hjulstræk, 320 hk/240 kW
  • Long range med rækkevidde på 700 km, 2-hjulstræk, 230 hk/170 kW.

De 2-hjulstrukne versioner leverer 157kW (343Nm) eller 170kW (343Nm), og Dual Motoren med 4-hjulstræk leverer i alt 240kW (157kW-343Nm foran og 83Kw-166Nm bagtil).

Batteri
Batteriet er et 400V højspændings lithium-ion-batteri med en kemisk sammensætning af NMC (Nikkel, Mangan og Cobalt), og det er placeret under bundpladen.

De øvrige elforbrugere (lys, infotainment osv.) forsynes fortsat af et 12V batteri, der selv forsynes af højspændingsbatteriet via konverteren.

Batteriet fås i tre forskellige definitioner (WLTP-cyklus under godkendelse):

  • Rækkevidde på 525 km med 73 kWh
  • Dual Motor med rækkevidde på 525 km med 73 kWh
  • Long range på 700 km med 98 kWh

Den termiske styring af batteriet bruger cirkulerende kølevæske for at sikre ultrahurtig opladning, optimeret rækkevidde og længere levetid.
Herudover bidrager en varmepumpe også til temperaturstyring i kabinen, samtidig med at den sparer batterienergi.

Batteriet har en garanti på 8 år (eller 160.000 km) med 70 % af dets ladekapacitet.

Opladning
Til AC-opladning fås to typer onboard chargere, der passer til alle behov og opladningsløsninger med en 11 kW trefaset oplader som standard og en 22 kW trefaset oplader som ekstraudstyr.

Til DC-opladning via superladere er det muligt at lade med en effekt på op til 160 kW, hvilket betyder, at standardbatteriet kan blive genopladet fra 20% til 80% på 30 minutter for standardudgaven, og mindre end 30 minutter for Long-Range-versionen.

Fire køreprogrammer
Føreren kan vælge mellem fire modes via en betjeningsknap på midterkonsollen, så E-3008’s ydeevne kan tilpasses ideelt til førerens ønsker og/eller trafikforhold:

  • Normal: Dette er standardindstillingen. Effekt og drejningsmoment reduceres en smule, når speederpedalen trykkes ned mellem 0 og 70 %, over 70 % fuld effekt og drejningsmoment er tilgængelig.
  • Øko: Giver en mere jævn kørsel og reduceret energiforbrug ved at bruge en specifik speederpedalindstilling, hvilket begrænser kraft og drejningsmoment og reducerer varme- og klimaanlægsydelsen.
  • Sport: Tilbyder mere dynamisk kørsel ved at bruge specifikke konfigurationer til servostyring, speeder og gearkasse.
  • 4WD: Tilgængelig ved hastigheder på op til 135 km/t, fordeler denne tilstand kraft til alle 4 hjul, når vejoverfladen bliver glat (sne, mudder osv.).

Mere at byde på
Modellen er naturligvis også spækket med elektroniske assistentsystemer, features og helt almindelige praktisk ting som USB-udtag, og så vil Peugeot også rigtig gerne prale med, at der ved hver enkelt eksemplar er brugt mere end 500kg genanvendt materiale.

Slutteligt fortæller Peugeot også, at vi i begyndelsen af 2024 vil komme til at høre nærmere om en større elektrisk model, der ikke så overraskende bliver døbt E-5008.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start