Peugeots nye plug-in hybrider får masser af hk
Peugeot introducerer i andet halvår af 2019 en helt ny tilføjelse til BlueHDi og PureTech motorerne: Hybrid og Hybrid4 (firehjulstræk). 508 og 508 SW vil kunne fås i Hybrid-udgave, mens Hybrid4 er tiltænkt 3008.
De nye Plug-in Hybrid motorer er baseret på 1.6 l PureTech benzinmotoren, der yder 180 hk i Hybrid-versionen og 200 hk i Hybrid4-versionen.
Benzinmotoren er kombineret med en ny e-EAT8 automatisk gearkasse, der er specielt udviklet til Peugeots Plug-in hybrid motorer. Den tilfører i sig selv 60 Nm og er samtidig forbundet med en elmotor, som tilfører 110 hk til forakslen. På Hybrid4-versionen er også bagakslen udstyret med en 110 hk elmotor, som sammen med elmotoren på forakslen skaber det elektriske firehjulstræk.
Batteriet er et Lithium-ion med 300V og det er placeret under anden sæderække på både Hybrid og Hybrid4-versionerne, hvilket skulle betyde nok plads til passagerer og bagage, idet bagagerumsvolumen er uændret. Batteriet har en kapacitet på henholdsvis 11,8 KWh i hybrid-udgave og 13,3 KWh i Hybrid4-udgave. Dette giver mulighed for 100 % el-kørsel i op til 40 km for 508 og 508 SW-versionerne, mens 3008 Hybrid4 kan køre op til 50 km på ren el.
Der er mulighed for at vælge mellem flere køreprogrammer. “Zero-emission” indstillingen betyder udelukkende kørsel på el, hvor det er muligt at køre helt op til 135 km/t, før forbrændingsmotoren tager over. Vælges “Sport” yder alle motorer maksimalt, mens “Hybrid”-indstillingen lader systemet vælge den mest effektive løsning. En anden indstilling er eksempelvis “e-Save”, hvor føreren via en menu på touch skærmen kan vælge at gemme strøm til senere brug i forbindelse med bykørsel.
Hybrid4-teknologien er indtil videre kun tilgængelig på 3008 i GT-versionen. På trods af en ydelse på hele 300 hk og en acceleration 0-100 km/t på 6,5 sekunder, har 3008 Hybrid4 en CO2-udledning på mindre end 49 g/km efter WLTP standard.
508 og 508 SW Hybrid fås i tre udstyrsniveauer: Allure, GT-Line og GT. De har en ydelse på 225 hk og markerer sig ligesom 3008 Hybrid4 med en lav CO2-emission på mindre end 49 g/km.