Populær SUV prissat
SUV'er er en populær biltype – og der er ikke noget der tyder på det ændrer sig foreløbig. Kia Sportage rider med på bølgen og salget er steget med 114% sammenlignet med første halvår 2017.
Den opdaterede og faceliftede Sportage er netop blevet prissat. “Faceliftet” er betegnelsen for de helt små opdateringer, hvor ændringer mest er kosmetiske og ikke eksempelvis en ny undervogn. Den ny Sportage kommer i to udstyrsvarianter – Advance og en Intro model.
Priserne starter ved 314.999 for en 1,6 diesel Advance med bl.a. 7” navigation m. touch skærm, sædevarme i for- og bagsæder, 2-zoners fuldautomatisk klimaanlæg, luftdyser v. bagsæder, regnsensor, 17” alufælge, LED kørelys foran, aut. lyslængderegulering, aut. nedblændeligt bakspejl, Apple CarPlay og DAB+ radio.
Nyt motorprogram
1,6 L turbo benzinmotoren med 177 hk er den eneste motor, som fortsætter fra det tidligere modelprogram. Den er blevet udstyret med et benzinpartikelfilter. 1,7 diesel er erstattet af en ny 1,6 liters diesel motor, der leverer hhv. 115 hk og 136 hk, hvor den største ydelse tilbydes med både 4WD og DCT. Herudover lancerer Kia den nye 2,0 mild hybrid, som supplerer en 2,0 liters dieselmotor med 185 hk, som tilbydes med 4WD og den nye 8-trins automatgearkasse med shift by wire.
2,0 CRDI MEV
Det primære formål med hybridteknologien i denne bil er at supportere motoren i acceleration, og derved fratage noget af belastningen. Foruden at begrænse emissionerne, skulle det også give en bedre acceleration.
Drivlinien er udviklet til at gøre forbrændingsmotoren mere effektiv under kørsel ved hjælp af elektricitet, der leveres og genindvindes under kørsel, uden at føreren bemærker det. Systemet styres af en avanceret elektronisk styreenhed, som beregner den mest effektive anvendelse af den tilgængelige energi under hensyntagen til den resterende strøm på bilens batterier.
Batteriydelsen kan også anvendes til en ny start-stop-funktion mens bilen er i bevægelse. Hvis batteriet er tilstrækkeligt opladt, standses forbrændingsmotoren automatisk ved deceleration i gear og ved opbremsning. Derefter kan MHSG diskret starte motoren igen – og naturligvis når føreren træder på speederen.
Den nye mild-hybrid motor forventes at reducere emissionerne med op til 4% i henhold til WLTP.