Prisfald for Range Rover
Land Rover har åbnet op for salget af den nye Range Rover Evoque. Og hvilken bedre måde at skabe opmærksomhed, end lancering med en intro-version, som er særlig økonomisk attrativ. Evoque har været den hurtigst sælgende Land Rover i historien, med et salg på cirka 800.000 styks på otte år.
Intro-versionen som er mest interessant er, når man vælger 180 hk diesel automatgear AWD i S versionen. S-versionen er udstyret med bl.a. 18 tommer alufælge, fuld LED lyspakke samt elbetjente lædersæder. Den version koster 551.900 kroner, mens beskatningen holdes lige under 500.000 kroner – nemlig 499.900 kr. Den tidligere Evoque med 180 hk og automatgear og AWD – men uden lædersæder kostede 684.280 kroner. Altså et prisdyk på over 132.000 kroner.
Er man i stedet til benzin, er fokus rettet mod 200 hk versionen med AWD og automatgear – ligeledes i S- versionen. Her er prisen 553.900 kroner ved privatkøb, mens beskatningen er 519.900 kroner. Også billigere end den tidligere version – som dog havde 49 hk mere, som man må undvære, hvis man vil have intro-prisen. Den tidligere version kostede 673.860 kroner – hvilket betyder en besparelse på næsten 120.000 kroner.
Du kan se mere om den nye Evoque her.
Næsten uforandrede mål
Range Rover Evoques udvendige mål er næsten uforandrede, men da den er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture med en blanding af materialer, er der mere plads indvendigt end før. En længere akselafstand giver 20 mm mere knæplads på bagsædet. Bagagepladsen er øget med 10 procent til 591 L.
Hybrid- og Plug-in version
Den nye arkitektur er udviklet til elektrificering, og modeludbuddet omfatter en 48-volt mild hybrid ved lanceringen og en plug-in hybridmodel ca. 12 måneder senere. Mild hybrid-drivlinjen er den første fra Land Rover og virker ved at indvinde energi, der normalt går tabt under opbremsning, via startgeneratoren, der er integreret i et remsystem, og opbevarer den i batteriet under gulvet. Ved hastigheder under 17 km/t slukkes motoren, når føreren bremser. Når bilen starter, overføres den lagrede energi for at støtte motoren under acceleration og reducere brændstofforbruget.
Mild hybrid fås med de firecylindrede Ingenium- benzin- og dieselmotorer og byder på CO2-udledning fra kun 149 g/km og en brændstoføkonomi på 5,6 l/100 km (baseret på den snart uddaterede NEDC Equivalent-testprocedure. WLTP-tal er ikke oplyst). Hvis kunden vælger dieselmotoren på 150 hk med forhjulstræk er Evoques udledning kun 143 g/km. Modeludbuddet udvides næste år med en effektiv elektrisk plug-in hybrid (PHEV) og 3-cylindret Ingenium benzinmotor.
Teknologi
Den nye Evoque har firehjulstræk og anden generations Active Driveline med Driveline Disconnect. Terrain Response 2 – en helt ny teknologi i en Range Rover i fuld størrelse – registrerer automatisk vejoverfladen og justerer opsætningen, mens Evoque nu kan køre igennem op til 600 mm vand (tidligere 500 mm).
Den nye Range Rover Evoque er også verdens første med Ground View-teknologi, der gør motorhjelmen “usynlig” ved at lægge kamerabilleder på den øverste touchscreen, så føreren får et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front. Det er bl.a. en stor fordel på vanskelige parkeringspladser, ved høje fortovskanter eller i barsk terræn.
Priserne gælder frem til 30. juni 2019.