Ren racer forklædt som SUV
Retfærdigørelsen af SUV-biler er ofte noget med praktikalitet, plads og mulighed for at køre i lidt terræn. Sjældent når SUV'erne ud i mere terræn end regnvådt perlegrus og måske gennem et par vandpytter på den årlige skovtur. Men det skal ikke hedde sig og man skal som bekendt ikke gå ned på udstyr.
Nu har Lamborhini præsenteret deres bud på en SUV – Urus – men modsat salgsbrochurer fra andre SUV-producenter er der ikke meget betoning af praktiske egenskaber og mulighed for at tage familien med på opdagelse i bjergene. Noget som andre SUV-producenter ellers aldrig bliver træt af prale af. Faktisk ser Urus ikke specielt terræn-kompetent ud.
Tværtimod lover Lamborghini fænomenale køreegenskaber (andet ville også være skuffende) for Urus'en.
Motoren er en 4.0 V8 Twin med 650 hk og 850 Nm. 0-100 km/t tager 3,6 sek; 0-200 tager 12.8 sek. og topfarten er 305 km/t – naturligvis med mulighed for træk på alle hjul. Og naturligvis med adaptiv luftaffjedring. En otte-trins automatisk gearkasse styrer løjerne. For at have så ideelle svingegenskaber som muligt, kan Urus'ens baghjul også svinge med op til tre grader.
Når Urus'en skal stoppe igen, hjælper de 440*40 mm. kulfiber – keramiske bremser til. Letvægtsmateriale hjælper til et imponerende vægt/kraftforhold på 3,38kg/hk.
Og i afdelingen for ren lir: udstødningen er designet til at køre forholdsvis lydløst i komfortorienterede køreprogrammer – mens det i mere sportslige køreprogrammer vil lyde mere Lamborghini'sk.
Prisen starter ved € 171.429 – hvortil skal lægges skatter og afgifter.