Renault ZOE får ny og stærkere elmotor
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Renault ZOE får ny elmotor

Renault Zoe's nye motor giver flere kræfter på motorvejen
21/02-2018 kl. 08:15
Anslået læsetid: 2 Minutter

Renault har netop præsenteret en ny elmotor på 80 KW og Zoe er naturligt den første model hvor motoren optræder. Den stærkere motor øger mulighederne for fx acceleration og overhalinger. Effekten øges til 110 hk og samtidig udføres et mindre face lift og teknisk opdatering af den populære ZOE. Elmotoren hedder nu R110 og sidder i ZOE allerede fra foråret 2018.

Selvom R110 har samme fysiske størrelse som R90 som den afløser, er der fundet 12 KW eller 16 HK mere i den nye elmotor. R110 er f.eks. 2 sekunder hurtigere i accelerationen fra 80 km/t. til 120 km/t. end R90. Samtidig er motoren bedre i stand til at følge med på motorvejen, hvilket også er et stort skridt frem for el-bilen. Ved lave hastigheder har man stadig de 225 Nm til rådighed fra start, hvilket er egnet til snævre manøvrer og bykørsel.

Den nye R110 motor er seneste frugt fra Renaults elektriske motorprogram. Udviklingen af R110 har taget 2 år og produceres i Frankrig på Cléon fabrikken i Normandiet. Den er udviklet i et samarbejde mellem ingeniører fra Renaults Technocentre sydvest fra Paris og Cléon. Udover at videreudvikle energi-effektiviteten fra R90 motoren, er R110 et yderligere et skridt i retning af innovation af elektriske maskiner og elektroteknik – det der reelt har betyder 12 KW mere power i den nye motor. Effekten er steget uden at øge volumen eller vægten på motoren, hvilket også er en vigtig detalje.

Med R110 består Renaults El-bilsprogram nu af – Kangoo ZE, Master ZE, Twizzy og ZOE (44KW, 57 KW, 60 KW og 80 KW). Renault leverer også elmotor til Mercedes e-Smart.

R110 skal certificeres ifølge den nye globale WLTP test-standard, der siden 1. sept. 2017 har været på vej til alle modeller i Europa. Test-standarden angiver forbrugstal, akkurat som vi kender det fra benzin- og dieselbiler. WLTP erstatter NEDC certificeringen og er mere præcis og realistisk. Når det gælder el-biler er det naturligvis også relevant at oplyse relalistiske tal når det kommer til rækkevidde, og derfor er WLTP en mere eksakt målestok, da testmetoden er langt mere omfattende og omfatter mere realistiske test forhold. WLTP certificeringen ændrer ikke ved, at rækkevidden for en Renault ZOE ved normal kørsel er 300 km.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start