RX-7 comeback
Den er legendarisk, baghjulstrukket, har en wankel motor og er drønsjov. Det plejer at være opskriften på en Mazda RX-7, hvorfor skulle det ændre sig?
Det er der heller ingen grund til at tro at det gør i den nye genfødte udgave. 10 år er der gået siden verden sidst så en ny RX-7. Men grundopskriften er den samme.
Wankelmotoren er på 1.3 liter og budet er at den vil yde ca. 260 hestekræfter og 200 Nm. Kom an med en anden 1.3 liters standard bilmotor der gør det. Selv VW koncernens 1.4 TFSi yder “blot” 180 hk.
Men alt er nok ikke helt lyserødt. Wankelmotoren har for vane at være en forslugen størrelse, og selv om det er en ny generation af motoren der skal puttes i den nye RX-7, er det nok stadig ikke for godt. Dog skal der jo selvfølgelig også lidt “mad” til at lave 260 hk.
Designet ser ud til at lægge sig op ad den eksisterende RX-8, med bløde linier og volumiøse hjulkasser.
Men rygterne siger også at RX-7 skal afløse Mazdas nuværende top-sportsmodel RX-8, der ironisk nok afløste den gamle RX-7. Så det gør nok ikke så meget om de ligner hinanden lidt.
En af de mere kuriøse rygter omkring den nye RX-7, er at man vil udstyre den med en turbo, der ved lavere omdrejninger bliver holdt kørende af en elmotor. En interessant løsning på problemet med at holde “pust” ved lave omdrejninger.
Et bud på en ankomsttid for den nye RX-7 er ultimo 2010 eller primo 2011.