Sjuskede bilister spilder penge
Måske er det for at spare penge, tid eller besvær. Men overraskende mange bilister kører stadig rundt på vinterdæk i sommervarmen. Det er der imidlertid ikke meget sparet ved – for vinterdæk bliver hurtigt slidt i sommervarmen. Faktisk er tallet helt oppe på 437.000 personbiler, ifølge Rådet for Større Dæksikkerhed.
Rådet består af repræsentanter fra FDM, Teknologisk Institut, Politiet, Dækimportørforeningen, Dæk Specialisternes Landsforening og Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk.
Hvor kommer tallet fra?
Rådet for større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen undersøger to gange årligt danske personbilsbilisters dækvalg, og i uge 25 blev flere end 5.000 biler kontrolleret på 28 offentlige parkeringspladser landet over.
Her kunne det konstateres, at 17 % af bilisterne på trods af sommervarmen fortsat kører rundt på dæk, som er tiltænkt kolde og våde vinterforhold.
Der er både sikkerhedsmæssige og økonomiske gevinster ved at skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Ikke at skifte fra vinterdæk til sommerdæk kan skyldes glemsomhed, uvidenhed eller at man regner med at spare penge. Men man kan faktisk spare både penge, uheld og i sidste ende liv ved at skifte.
”Dæk et overset interesseemne. De fleste er meget lidt interesseret i deres dæk og skifter ikke til sommerdæk – måske for at spare omkostningen, tiden og besværet,” siger Volker Nitz, direktør i Rådet for Større Dæksikkerhed.
Det har både konsekvenser for sikkerhed og økonomi ikke at skifte til sommerdæk.
Bilens vigtigste sikkerhedsudstyr
Dæk har sikkerhedsmæssige konsekvenser for trafiksikkerheden, og Færdselsstyrelsen har påvist, at fejl på biler er skyld i hver femte ulykke – og her er manglende dækskifte en del af det.
Ved høje temperaturer kan vinterdækket blive ustabilt, og det har om sommeren dårligere bremselængde og vejgreb. På våd vej har vinterdæk 15 % længere bremselængde om sommeren, og på tør vej er der 10 % dårligere vejgreb f.eks. rundt i en kurve.
Bedre økonomi i at have to sæt dæk
Dækkene har konsekvenser for ens biløkonomi. Både brændstofforbrug og slitage af dækkene påvirkes af dæktypen, så det betaler sig at have både vinterdæk og sommerdæk.
”Vinterdæk har op til 15 % højere rullemodstand, så de bruger mere brændstof. Tilmed slides de hurtigere, for gummiblandingen er blødere, da den er tilpasset de lavere temperaturer om vinteren. Og ved at køre på vinterdæk om sommeren risikerer man, at ens vinterdæk måske så ikke er klar til selve vinteren, så man må investere i et sæt nye. Med to sæt dæk kan man optimere, så begge sæt holder længere,” slutter Volker Nitz.