SUV'en som tror den er en supercar
F-Pace fra Jaguar er ikke født som den ladeste af SUV'erne – for nu at sige det på godt vestjysk. Men hvad nytter det at have 250 hk, hvis man mangler 260 hk på autobahnen og får baghjul? For ikke at ende med den slags ydmygelser har Jaguars Special Vehicle Operations (SVO) haft F-Pace i træningslejr og ud kom den mest pumpede F-Pace til dato. Og med “pumpede” mener vi hurtigste og mest kraftfulde.
F-PACE SVRs motor er udviklet af SVO, og ydelsen er øget med 44 procent i denne supercharged 5,0-liters V8-benzinmotor, som yder 550 hk og har et drejningsmoment på 680 Nm, hvilket sætter den i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder, og tophastigheden er 283 km/t.
“F-PACE SVR leverer køreegenskaber og smidighed, som matcher dens ydelse. Alt lige fra styretøj til den skræddersyede opsætning af affjedringen er specielt udviklet til denne performance-SUV, og resultatet er en bil, som lever op til de to navne F-PACE og SVR”, siger Mike Cross, Chief Engineer, Vehicle Integrity, Jaguar Land Rover
Bedre aerodynamik
Aerodynamiske forbedringer omfatter større luftindtag i fronten og kofangerluftindtag i siden,
En eksklusiv SVR-kølerhjelm omfatter luftindtag, som hjælper med at lede varm luft væk fra motorrummet, ligesom de udgør det visuelle bevis på SVRs dynamiske intentioner.
Bagtil får en unik spoiler følgeskab af en ny kofanger, som huser de firkantede udstødningsrør fra det aktive udstødningssystem.
Det optimerede chassis er udstyret med progressive fjedre for og bag. Disse er henholdsvis 30 og 10 procent stivere og omfatter en styrtbøjle, som bidrager til en 5% reduktion i karrosseriets rulning.
Nye smedede 21″ letvægtsfælge i aluminium er 25 mm bredere bagtil sammenlignet med fronten, hvilket bidrager til SVRs forbedrede køreegenskaber. Fælgene på 22″ er 2,4 kg lettere for og 1,7 kg lettere bag, ligesom de er konstrueret således, at luftstrømmen øges til de opgraderede og større bremseskiver på 395 mm for og 396 mm bag.
F-PACE SVR er også udstyret med Jaguars aktive udstødningssystem med variable ventiler. Dette sikrer et karismatisk soundtrack og udgør endnu en faktor, som bidrager til SVRs optimerede ydelse, idet det aktive system tillader et øget udstødningsgasflow. SVRs udstødning er 6,6 kg lettere end det udstødningssystem, der er monteret på F-PACE som standard.
Ultimativ køredynamik
F-PACE SVR er den første F-PACE, som anvender Jaguars elektroniske aktive differentiale (EAD). Dette system omfatter en bred vifte af avancerede teknologier, som hver især er indstillet præcist i forhold til opgaven. Kontrolteknologien i Intelligent Driveline Dynamics (IDD) i torque on-demand firehjulstrækket er blevet optimeret yderligere for at øge fordelene ved EAD samtidig med, at softwaren til Adaptive Dynamics-affjedringen, den elektroniske servostyring (EPAS) og Dynamic Driving Mode er skræddersyet til SVR. Den medrivende Dynamic-funktion sørger for hurtigere og mere responsive gearskift, skarpere speederrespons og øget styrerespons for en mere medrivende driving experience under alle kørselsforhold.
I kabinen er F-PACE SVR udstyret med slanke performance-forsæder, som giver øget sidestøtte, ligesom de er udstyret med rombeformet signaturstikning og indpræget SVR-logo. Derudover viderefører de unikke bagsæder de smukke designdetaljer fra den forreste del af kabinen, og SUV-modellens sportsvognskarakter understreges af Sport Shift Selector. Endelig er rattet med SVR-mærke udstyret med skiftepaler i aluminium, der er behagelige at røre ved.
Jaguar melder ikke noget om forbrugs- og udledningstal. Det er nok også det bedste på den måde.