Syvpersoners konceptbil fra Skoda
Ifølge Skoda er der god grund til at kigge godt efter, når producenten afslører konceptbiler, da de skulle sige en hel del om, hvordan kommende modeller kommer til at se ud, og ikke mindst hvilke features de skal indeholde.
Som eksempel nævner Skoda konceptmodellen Vision iV, som var en temmelig præcis forløber til den nye Enyaq Coupe.
Og nu har ingeniører og designere hos Skoda været på banen igen, hvor der denne gang et tale om en syvpersoners SUV, som meget passende har fået tildelt navnet Vision 7S.
Konceptet får først verdenspræmiere d. 30. august, men allerede nu afslører Skoda nogle af de første skitser, hvor første øjekast falder på den karakteristiske front… Der er vist ingen tvivl om, at der er tale om en Skoda.
Forenden, som helt tydeligt bærer præg af tidligere designs, er alligevel smukkeseret en smule og har fået hvad man velsagtens kan kalde et futuristisk facelift.
For ved siden af den sorte klat i front finder vi et sæt T-formede lygter, der nederst baner vej til syv lodrette luftindtag i kofangeren, og et synligt bundskjold i aluminium.
Inde i bilen har ingeniørerne for alvor været i gang med store tanker. Her skulle interiøret altså være ret så dynamisk, og tilpasse sig til om man kører eller holder hvilepause på en resteplads mens dyret “tankes”.
Det sker blandt andet ved, at alle instrumenter, inkl. den store touchskærm i midten af bilen, er placeret i den mest ergonomisk optimale position. Men nok mest spændende af alt, at rat og instrumentpanel kører frem, samtidig med at sæderne på både første og anden række glider tilbage for at opnå mere benplads, når man holder stille for eksempelvis at oplade bilen.
Rattet i Skoda Vision 7S har også fået en overhaling, hvor både top og bund er skåret af så der er frit udsyn til det digitale cockpit. Men bare rolig… ingeniørerne har ikke fjernet knapperne fra rattet og samlet betjeningen af alle bilens gadgets i touchskærmen, som vi efterhånden har set i flere koncepter.
Oven i købet har man faktisk integreret haptisk feedback i både knapperne på rattet og i døren, så man lettere kan føle sig frem til, om man har aktiveret dem eller ej.
Og som et lille bær på tippen af islagkagen, så har man integreret en autostol i midterkonsollen, så bilen er vel i virkeligheden en ottepersoners.