Toyota konceptbil tilgodeser ældre
“Bilen skal være mere end en maskine, den skal være en partner”. Sådan lyder budskabet fra Toyota, der sidst i oktober kan løfte sløret for sin helt nye konceptserie af køretøjer Concept-i. Det sker ved den internationale biludstilling Tokyo Motor Show i Japan.
Konceptserien består af dels Concept-i, der er en rummelig fire-personers bil, som gennem kunstig intelligens kan lære førerens adfærd at kende og derigennem forudsige, hvordan føreren vil handle i forskellige situationer. Dels af Concept-i RIDE, der er en kompakt to-personers bil særdeles velegnet for bl.a. personer med fysiske begrænsninger.
Fælles for de forskellige køretøjer i konceptserien Concept-i er, at de alle er eldrevne og Toyotas bud på, hvordan mobilitet i bylivet kommer til at se ud i fremtiden. Fælles for dem alle er også en grundlæggende teknologi, skal forstå mennesker, og som derigennem skal forbedre og optimere mobiliteten i bylivet.
Måler dit humør
Gennem brugen af kunstig intelligens lærer køretøjet at forstå brugernes behov og adfærd. Det sker bl.a. ved at måle humøret gennem aflæsning af ansigt og stemmeleje. Køretøjets kunstige intelligens vurderer så løbende, hvor meget man nyder den igangværende køretur. Og et tudefjæs skulle således gerne give en anden rute på næste tur.
Futuristisk design
Den største af Toyotas tre konceptkøretøjer i den nye Concept-i serie er den såkaldte Concept-i, der har en rækkevidde på ca. 300 km pr. opladning. Den har et simpelt og meget futuristisk (og hvidt!) design både udvendigt og indvendigt med plads til fire personer. Inde i kabinen er den intelligente agent placeret i midten sammen med instrumentpanelet og kan løbende aflæse førerens humør og sammenholde det med realtids informationer fra fx internettet og den indbyggede navigation.
Hvis agenten mener, at føreren ikke kan klare en truende situation i trafikken, kan den overtage styringen og blive 100 procent selvkørende. Det forlyder endnu ikke, om denne vurdering foretages af bilen selv, eller et Toyota datacenter, som bilen må forventes at være opkoblet til.
Alle relevante informationer vises under kørslen i et 3D-head up display foran føreren. Toyota forventer at kunne sende den højteknologiske bil ud i trafikken allerede i 2020 og sideløbende teste andre bilmodeller med lignende teknologier som i Concept-i.
Ældre- og handicapvenlig bil
Et af de særlige kendetegn ved konceptseriens andet køretøj, Concept-i RIDE, er bilens mågevingedøre, hvilket gør døråbningen ekstra stor. Concept-i RIDE er godt nok designet til alle, men især ældre og kørestolsbrugere, der kan være lidt mere usikre ved at transportere sig selv rundt i byen alene, har været i Toyotas tanker under udviklingen.
Elektrisk drejelige sæder gør ind- og udstigning fuldstændig gnidningsfri, og har man brug for at få løftet en kørestol ind i bilen, kan bilen også selv klare det, efter føreren har placeret sig i førersædet, der automatisk kører sig selv på plads ind på midten i bilen.
Rattet er skiftet ud med et joystick, der også fungerer som både speeder og bremse. Den intelligente agent er også til stede i Concept-i RIDE og sørger for at optimere sikkerheden under kørslen og hjælper med at parkere. Alt sammen for at give alle i bilen mest mulig ro i sindet.
Køretøjet er interessant fordi det er designet med en mangfoldig, men også ofte overset befolkningsgruppe, i tankerne. Der forventes flere ældre medborgere i fremtiden, i takt med den medicinske forskning bliver endnu bedre.