Toyota RAV4 prissat
Med en boomende SUV-klasse som et af de primære felter for konkurrence bilproducenterne imellem, er Toyota nu klar med en ny generation af RAV4. Priserne begynder ved 299.900 kr. for en 2.0 L benziner med 175 hk. Vil man have mere kraft, kan 218 hk hybridudgaven fås fra 419.900 kr. Firmabilskunder kan slippe med en beskatningspris på 323.880 kr. for en 218 hk hybrid med H3 udstyr.
Ny platform
Den nye såkaldte GA K-platform, som RAV4 deler med sedanen Camry, gør, at det trods den hævede siddehøjde har været muligt at sikre et lavt tyngdepunkt, en optimeret vægtfordeling, en stivere konstruktion og et mere stabilt og præcist styretøj. På den baggrund lover Toyota markant bedre køreegenskaber.
RAV4 forbliver i øvrigt tro mod sin tunge arv som pioner i SUV-klassen med et helt nyt og mere maskulint design, nyt motorprogram, klassens laveste CO2-udledning, nye intelligente sikkerhedssystemer og en generelt højere oplevet kvalitet i kabinen.
Det vil være muligt at vælge mellem to nye motorer. Begge er både mere brændstoføkonomiske og kraftigere, end det man kender fra den tidligere RAV4. En ny 2.0-liters benzinmotor med 175 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 208 Nm åbner RAV4-modelprogrammet og kan fås med enten forhjuls- eller firehjulstræk samt mulighed for også at vælge mellem manuelt gear eller automatgear.
Automatgear får man altid med, hvis man vælger hybridudgaven af den nye RAV4. Her ligger den nyeste fjerde generation hybridteknologi fra Toyota under motorhjelmen, og er i kombination med en 2.5-liters benzinmotor i stand til at vække 218 hestekræfter til live i den forhjulstrukne udgave, og 222 hestekræfter som firehjulstrækker.
Det er mulighed for at hægte 1.650 kg efter i den firehjulstrukne hybridudgave og op til to tons efter i benzinudgaven.
Brændstoføkonomi
Brændstoføkonomi for RAV4 Hybrid loves at ligge på over 22 km/l og en CO2-udledning på helt ned til 100 g/km, mens benzinudgaven løber næsten 17 km/l med manuelt gear og omkring 18 km/l med automatgear.
Toyota har øget akselafstanden med 30 mm i den nye RAV4 for at øge komforten i kabinen. Bagagerummet er vokset og der er kommet dobbeltbund, sidenet og foldbare bagsæder. Samtidig er den nye RAV4 blevet 10 mm bredere.
Den nye RAV4 kan fås i forskellige udstyrsvarianter og starter i benzinudgaven med en såkaldt T2-udgave med bl.a. 7” multimedie touch skærm, tågeforlygter, fartpilot, læderrat, LED-forlygter samt med den næste generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, med bl.a. automatisk nødbremse for cyklister og for fodgængere i mørke.
T3-udgaven rummer bl.a. en 8” multimedie touch skærm, DAB-radio, parkeringssensorer for og bag, mørktonede ruder, regnsensor, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, 17” alufælge og nøglefri start. Samme udstyr finder man også i den billigste hybridudgave, der hedder H3, og som altså derudover byder på et trinløst automatgear.
Luksusudgaven
En ekstra luksuriøs udstyrsvariant er den såkaldte H3 Style med sort lakeret tag, sorte 18” alufælge, paddle shifts i rattet, trådløs mobiloplader, varme i rattet, kunstlæderindtræk, elektrisk justerbart førersæde, nøglefri adgang og elektrisk bagklap. H3 Style udgaven koster 50.000 kr. mere end H3.
Topudgaven H4 tilføjer yderligere førersæde med hukommelse, JBL lydsystem med 9 højttalere, overvågning af de blinde vinkler, 360 graders panorama monitor, alarm for bagved krydsende trafik, ægte læderkabine, digitalt bakspejl og mulighed for elektrisk soltag.
Mens forsalget af den nye RAV4 netop er skudt i gang, ligger den officielle danske introduktion hos alle landets Toyota-forhandlere i begyndelsen af februar.