Toyota rejser sig igen
Toyota's problemer har i den seneste tid været ganske betragtelige – finanskrise og rekordstore tilbagekald på globalt plan, har gjort store indhug i tiltroen til firmaets produkter og fremtidige regnskaber.
Finanskrisen har kostet Toyota ca. 20 procent af salget i Nordamerika i 2009 og tilbagekaldende forventedes at forværre denne tendens.
Men stik imod al forventning viser årets første måneder en drastisk fremgang sammenlignet med salget i 2009 – i April hele 24 procent.
Fremgangen skyldes uden tvivl en aggresiv salgsstrategi – med nedsatte priser og fokus på at genetablere tiltroen til mærket. Og det må siges at det ser ud til at have virket.
Finanskrisen har som sagt gjort sit og tilbagekaldende forventes i sig selv at have været skyld i ca. 50.000 færre solgte Toyotaer i Nordamerika indtil nu. Og med de tal i baghovedet er det ganske imponerende at mærket nu, med forsigtig optimisme, håber på en samlet salgsfremgang i 2010 på omkring 1.5 procent.
Om fremgangen er tegn på andet end vellykket salgsstrategi fra Toyotas side – måske endda lysere tider forude for finanskrisen – kan man kun håbe på. Det beviser dog helt sikkert at der godt kan sælges biler i disse tider, krise eller ej.