Træt af at køre
Hvis chauføren sidder i bagagerummet når starten på et racerløb går, er det normalt tegn på at noget er gået helt galt i pitten. Medmindre selvfølgelig man er teamchef for Audis førerløse racerbil.
Ikke første gang
Tyskerne, der tidligere har forsøgt sig med en selvkørende VW Touareg, har nu videreudviklet netop det system man brugte på den store 4×4, og implementeret det i bagagerummet i en lidt mindre og mere agil bil.
I et forsøg på yderligere at cementere sloganet “vorsprung durch technik” fast, vil man lade den selvtænkende Audi TTS køre med i det udfordrene Pikes Peak løb i USA. Og klarer bilen skærene, eller tør man tænke tanken – går hen og vinder, er det uanset placering en stor publicity-sejr for Audi.
Øjne på taget
Systemet virker groft sagt ved at to kameraer, monteret på bilens tag, konstant sender billeder til computeren i bagagerummet der tilpasser kurs og hastighed, alt efter hvordan vejen ser ud fremad.
Men når det regner på præsten
Dette tiltag kan ske at komme alverdens bilister gevaldigt til gode. Der er i tanken ikke langt fra et kamerasystem der kan navigere en bil i høj fart ad små og snoede bjergveje, til et der kan forudse og hjælpe med til at forhindre ulykker på offentlig vej. Så er spørgsmålet bare hvor langt der er fra tanke til handling.