Verdensmestre
Ved årets uddeling af prisen for International Engine of the Year var der dømt Tysk dominans. For det første løb VW koncernen af med den eftertragtede titel – International Engine of the Year, tildelt deres 1.4 TSI Twincharger motor.
Dernæst er 9 ud af 10 underkategorier vundet af en motor med rent tysk blod i årerne. Og den sidste tilbagværende kategori vandt 1.6 liters turbo BMW-PSA motoren, så her er der også tyske fingre med i spillet. Top tre i de forskellige kategorier ser således ud:
International Engine of the Year
1. Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger
2. BMW 3-litre DI Twin Turbo
3. Audi 2-litre TFSI
Best New Engine of the Year
1. Porsche 3.8-litre flat six DI
2. BMW diesel 3-litre
3. BMW 4.4-litre DI Turbo
Green Engine of the Year Best Performance Engine
1. Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger 1. Mercedes-AMG 6.2-litre
2. Honda Hybrid 1.3-litre 2. BMW 5-litre V10
3. BMW Diesel 2-litre Twin Turbo 3. Jaguar 5-litre V8 Supercharged
1-litre to 1.4-litre 1.4-litre to 1.8-litre
1. Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger 1. BMW-PSA 1.6-litre Turbo
2. Volkswagen 1.4-litre TSI Turbo 2. Toyota Hybrid 1.8-litre
3. Fiat 1.4-litre Turbo 3. Audi 1.8-litre TFSI
1.8-litre to 2-litre 2-litre to 2.5-litre
1. Audi 2-litre TFSI 1. Mercedes-Benz Diesel 2.1-litre
2. BMW Diesel 2-litre Twin Turbo 2. Audi 2.5-litre five-cylinder Turbo
3. Audi 2-litre four-cylinder TFSI 3. Subaru 2.5-litre flat-four Turbo
2.5-litre to 3-litre 3-litre to 4-litre
1. BMW 3-litre DI Twin Turbo 1. BMW 4-litre V8
2. BMW Diesel 3-litre Twin Turbo 2. Porsche 3.8-litre flat six DI
3. Audi 3-litre DI Supercharged 3. Porsche 3.8-litre flat six
Above 4-litre
1. Mercedes-AMG 6.2-litre
2. BMW 5-litre V10
3. Jaguar 5-litre V8 Supercharged
Der er vist ikke megen tvivl om at tyskerne sidder hårdt på tronen i 2009 når det gælder de bedste motorer, men det er heller ikke grund.
International Engine of the Year og vinder af yderligere to kategorier; Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger er fantastisk. Det lille kraftværk sidder i Ibiza Cupra som MagaCin testede tidligere i år og her begejstrede den i en sjælden grad. At man kan klemme den slags kræfter og fandenivoldskhed ud af 1.4 liter slagvolumen må man tage hatten af for. At motoren dernæst er rellativt økonomisk og ikke sviner meget gør det blot mere imponerende.
Vi letter på hatten og ønsker VW og vinderne i de andre kategorier tillykke med sejren.