VW vil ekspandere deres EV eftersalg
Volkswagen Group har planer om at opføre et nyt lager til opbevaring af højspændingsbatterier, som led i en plan om at udvide virksomhedens eftersalg, i tråd med en spået stigning i efterspørgslen på el-køretøjer over det næste årti.
Salget af originale reservedele til reparation og vedligeholdelse udgør en væsentlig del af Volkswagen Group’s samlede eftersalg, og selvom det måske ikke den mest glamourøse side af industrien, er det en ekstremt indbringende del af forretningen.
Nøjagtig på samme måde som en printer i dagens Danmark nemt koster under 300kr, men sværte hertil koster det samme som en mindre landejendom.
Volkswagen Group fortæller at de elektriske biler umiddelbart vil have en negativ effekt på virksomheden, da reparationsomkostninger for forbrugeren vil falde med 20-30% på grund af den reducerede mekaniske kompleksitet og generelt mindre slid.
“For a long time now, aftersales has been an important source of support for Volkswagen Group profits. In view of the transformation towards electric mobility and digitalization, we are hard at work to ensure that remains the case in the future as well” siger head of group sales, Christian Dahlheim.
Volkswagen Group forventer at antallet af folkevogne på vejene – set ud fra et globalt synspunkt – vil vokse med 50% – altså 150 millioner køretøjer – hen mod 2030, hvoraf 10-15% forventes at være af den elektriske familie. Så de gør nok klogt i at tænke fremad i forhold til salget af reservedele.
Denne stigning i køretøjer på verdensplan, vil dog hjælpe med at kompensere for det tabte reparationsarbejde på de elektriske biler, samt være medvirkende til en stigning i eftersalg af originalt udstyr og reservedele, og ifølge Christian Dahlheim burde det øge både top- og bundlinje betydeligt.