Staten har sugerøret dybt nede i autocamperfolkets lommer
Tidligere på året blev afgifterne på autocampere lettet med 15% fra 60% til 45%.
Hvis du tror det betyder, at vores priser nu er harmoniseret i forhold til vores nabolande, tager du grundigt fejl.
Det er stadig ekstremt dyrt at købe og eje en autocamper i Danmark. Og uanset om du kun kører lidt, eller meget i din camper, så koster det.
Derudover er der ingen forskel på, om du køber dig en “Dreamliner” i mio. klassen, eller en ældre VW-bus med vinduer i bag, der kan åbnes – staten vil have dine penge.
Anskaffelse
Anskaffer du en ny drømmevogn til eks. 400.000 i rå værdi, kan du starte med at tillægge 25% i moms. Så koster “dyret” 500.000. Dernæst mener politikerne at det i modsætning til eks, hvis din hobby er store både, kolonihave, sommerhus, at du som køber af en autocamper skal betale 45% af prisen + momsen til staten.
Så vi lægger lige 225.000 i “strafskat” til autocamperkøberne. Nu koster din drømmevogn således 725.000
Den grønne ejerafgift
Selvom man så beslutter sig for at se stort på, at staten skal have så meget af dine allerede beskattede penge (ialt kr. 325.000), fordi du gerne vil udleve drømmen om at køre frit i Europa, er det slet ikke slut endnu.
Staten vil også gerne sikre sig en løbende indtægt fra dig og din hobby. Derfor har man et begreb der hedder “Grøn ejerafgift”. De fleste kender det fra deres personbil. Det er den samme afgift, der pålægges autocampere og erhvervskøretøjer. Ejerafgiften beregnes ud fra køretøjets brændstofforbrug pr. km.
Autocampere er som regel store biler, der kræver store motorer. Et brændstofsforbrug på kr. 10-12 km./ltr. er ikke urealistisk. Det giver en grøn ejerafgift på mellem kr. 12.000 og 15.000 om året. Det er ca. dobbelte så meget som den tilsvarende afgift i Tyskland.
Vi skal jo tænke grønt?
Selvfølgelig skal vi tænke på miljøet og bidrage til oprydning, hvis vi sviner.
Problemet er bare, at den grønne ejerafgift ikke er speciel grøn. Den tager ikke højde for, hvor meget bilen kører (eller sviner). En erhvervsvogn med samme forbrug betaler samme afgift og kører sandsynligvis langt mere end de fleste autocampere.
Min egen Bil kører ikke længere end 10 km. når jeg har en campingvogn spændt efter. Men derfor betaler jeg alligevel kun 4.500,- i grøn ejerafgift om året. Så som campist med vogn, bidrager jeg ikke nær så meget som ejere af autocampere til den grønne omstilling.
Man kan vel snige sig udenom?
Vi er jo medlem af EU og afgifterne er langt lavere i Tyskland, så kan man ikke bare købe sin nye autocamper der?
Det kan man faktisk godt. På ovennævnte eksempel kan man godt spare op mod kr. 200.000 på anskaffelsesprisen. Den tyske moms er lavere og der er ikke nogen speciel afgift på autocampere.
Der er dog en del problemer med modellen. Dels er det kompliceret at købe en tysk autocamper. Den skal stå fast i Tyskland og forsikres der. Det kræver specialviden. Denne viden kan man købe sig til hos danske autocamperforhandlere, der har specialiseret sig i det.
Men der er stadig begrænsninger. Du må eksempelvis ikke hente din vogn i Tyskland når ferien begynder og tage på rundtur i Danmark. Nej du er uønsket i Danmark med din tyske autocamper. Staten tillader dog, at du kører i transit, hvis du eksempelvis skal til Sverige eller Norge.
Godt vi køber camperen i Danmark!
Efter nu at have bidraget ekstarordinært til statskassen beslutter man sig for, at man i det mindste kan framelde ejerafgiften i vinterperioden. Det er egentlig ganske enkelt. Man aflevere pladerne i en synshal og så betaler man ikke grøn ejerafgift, før man henter dem igen.
Der er så den lille hage ved det, at når man henter pladerne igen, kan man kun få nye. Nye plader koster kr. 1.380, så man får ikke lov til at beholde hele besparelsen på den passive periode. Staten skal lige have lidt mere.
Det sidste udelukker også, at man kan afmelde i korte perioder, da det slet ikke kan betale sig. Så selv om man er “grøn” og holder stille, skal man alligevel betale til det grønne.
Et bedre system
Det er egentlig meget nemt at lave et bedre system, når man ikke er en del af det politiske landskab.
Man kunne afregne pr. kørt km., eller bare gøre det muligt at afmelde/tilmelde sig den grønne ejerafgift online. Afgiften på autocampere burde afskaffes, hvis ferieformer skal behandles ens. Men man risikerer naturligvis at kolliderer med de generelle danske bilafgifter. En fjernelse af afgiften på autocampere kunne jo friste mange mennesker til at udskifte deres afgiftplagede personbil, men en tilsvarende, som i stedet er registreret som autocamper.
Men måske er en nation hvor alle biler er autocampere, heller ikke så skidt en vision, når vi tager vores “campingbriller” på.
Man må beundre dem
Man må beundre dem der på trods af ovenstående, har valgt at anskaffe sig en autocamper. Det må i sandhed være mennesker, som brænder for deres hobby.
Livet er afgiftsmæssigt meget enklere (læs:billigere), hvis man er til båd, fly, kolonihave, campingvogn, telt o.m.a. Tænk hellere i de baner, hvis du ikke vil på ferie med Skat på bagsædet.