10 biler med selvkørende teknologi de næste 4 år
– Verdens fjerdestørste bilalliance bekræfter tidshorisonten for selvkørende biler og onlinemuligheder frem til 2020
– Antallet af biluheld med dødelig udgang og alvorlige kvæstelser er væsentlig reduceret, og nye teknologier vil gøre bilerne endnu mere sikre
– Bilalliancen ansætter ny global topchef med ansvar for onlinemuligheder og onlineservices i biler
– Renault-Nissan-alliancen lancerer over 10 biler med selvkørende teknologi i løbet af de næste 4 år.
Den globale bilalliance bekræftede i dag, at den vil lancere en række biler med selvkørende teknologi i USA, Europa, Japan og Kina frem mod 2020. Teknologien bliver installeret i almindelige masseproducerede biler til overkommelige priser.
Desuden vil Renault-Nissan-alliancen lancere en række onlineapplikationer, der gør det lettere for folk at være i forbindelse med arbejde, underholdningsfunktioner og sociale netværk.
“Renault-Nissan-alliancen er særdeles dedikeret til de to målsætninger om “nul emissioner og nul dødsulykker”, fortalte Renault-Nissan-alliancens Chairman og CEO Carlos Ghosn på Renault-Nissan Research Center i Silicon Valley. “Derfor udvikler vi selvkørende teknologier og onlinemuligheder til almindelige masseproducerede biler på tre kontinenter”.
Nul emissioner og nul dødsulykker
Renault-Nissan er allerede klart førende inden for nul-emissions-mobilitet. Alliancen har solgt næsten 300.000 komplet eldrevne biler, siden den første Nissan LEAF blev solgt i San Francisco Bay-området i december 2010.
Renault-Nissan-alliancens biler er blevet langt mere sikre og effektive. Som et eksempel er antallet af ulykker i Nissan biler med døden eller alvorlige kvæstelser til følge faldet med 61 % på 20 år, og antallet af ulykker i Renault biler med døden eller alvorlige kvæstelser til følge er faldet med 80 % på 15 år.
Selvkørende biler forventes at hjælpe med yderligere at reducere antallet af fejl fra førernes side, der er skyld i op til 90 % af alle dødsulykker.
I 2016 vil vi se de første biler med “single-lane control”, som er en funktion, der gør bilerne i stand til at køre selv på motorvejene – også i myldretiden og ved stop-start-kørsel. I 2018 vil Renault og Nissan lancere biler med “multiple-lane control”, der automatisk kan håndtere farlige situationer og skifte vognbane ved motorvejskørsel. Og i 2020 lanceres biler med “intersection autonomy”, der kan navigere gennem vejkryds i byerne og travl bytrafik, uden at føreren skal gribe ind.
Senere i år lancerer alliancen en ny bilapp til bærbare apparater, så du kan kommunikere med din bil på afstand. Næste år lanceres første udgave af “alliancens multimediesystem” med nye multimedie- og navigationsfunktioner, forbedret smartphoneopkobling og trådløse kortopdateringer. I 2018 vil alliancens Connectivity & Internet of Things-platform understøtte den nye Virtual Personal Assistant-funktion til privat- og erhvervskunder.
Alle alliancens selvkørende teknologier vil være tilgængelige efter kundens valg.
Sammenlægning til alles fordel
I 2014 “sammenlagde” Renault-Nissan de to virksomheders ingeniørafdelinger. Ingeniørerne hos Renault og Nissan arbejder sammen som ét team for at reducere dobbeltarbejde i udviklingen af næste generation af teknologier. Den teknologi, som Renaults og Nissans ingeniører udvikler sammen, kan så bruges af begge virksomheder og alle deres mærker, når det giver mening for kunderne.
Med andre ord har Renaults og Nissans ingeniører udviklet et “teknologisk værktøjssæt” med både hardware og software. Produktteams fra Renault, Nissan, Infiniti og andre af alliancens mærker kan vælge disse applikationer til deres modeller, hvor det er passende. Ved at samarbejde om avanceret forskning og udvikling kan Renault og Nissan arbejde mere effektivt og med færre omkostninger og dermed levere biler med mere værdi for pengene til deres kunder.
Renault-Nissan har et forsknings- og udviklingsbudget på ca. 5 milliarder dollar. Verdens fjerdestørste bilgruppe, som sælger 1 ud af 10 biler på verdensplan, har forskningscentre i Atsugi, Japan; Guyancourt, Frankrig; Farmington Hills, Mich. og Sunnyvale, Calif. Renault-Nissan har også store ingeniørcentre i Indien, Brasilien, Rumænien, Tyrkiet og Kina m.fl.
Alliancen har også offentliggjort ansættelsen af teknologichef Ogi Redzic, som skal stå i spidsen for den globale bilgruppes initiativer vedr. onlinesystemer i bilerne, i sin position som Alliance senior vice president for Connected Vehicles and Mobility Services.
Redzic kommer til Renault-Nissan efter tidligere at have været ansat hos Nokia, NAVTEQ, Motorola og pioneren inden for trådløs kommunikation cyberPIXIE. Han har senest fungeret som senior vice president Automotive hos Nokia HERE, hvor han stod i spidsen for deres Automotive Business Group. Redzic, som tiltræder med det samme, får base i Paris, hvorfra han skal lede teams i Frankrig og Japan.