15 år og knallertkører - Nedsættelse af aldersgrænsen
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

15 år og knallertkører

Nedsættelse af aldersgrænsen for lille knallert
Anslået læsetid: 3 Minutter

Knallertbranchen: Nedsættelse af aldersgrænsen for lille knallert fra 16 til 15 år må ikke medføre en ny knallert-uddannelse, som bliver en økonomisk forhindring for de unge.

Lad os genbruge de gode elementer fra den gamle uddannelse og supplere med de nødvendige nye elementer for at holde gebyret i bund til gavn for de unge. Det mener knallertbranchen, der tilbyder et aktivt medspil i udformningen af den nye uddannelse

København, den 6. juni 2011 Folketinget har netop vedtaget at højne kvaliteten af den køreundervisning som de unge skal gennemgå for at få lov til at køre knallert. Fremover slås der endvidere endnu hårdere ned på dem der kører ulovligt på knallert.

I branchen har færdselssikkerheden førsteprioritet, og derfor er vi glade for at de unge nu skal gennemgå en udvidet undervisning på ungdomsskolen, siger Jesper Reinhardt, formand for Danmarks Knallert Union.

Som et led i den nye lov på området har Folketinget bestemt, at aldersgrænsen for førere af lille knallert nedsættes fra 16 til 15 år fra 2013. Det sker for at forbedre de unges mobilitet. Et hensyn som branchen er helt enig i, og som fra politisk side også skal ses som forbedrede forhold for Udkantsdanmark.

Derimod er branchen både opmærksom og bekymret for at uddannelsen med flere lektioner, og en praktisk prøve bliver meget dyr for den enkelte unge. I stedet for 100 kr. for et knallertbevis skal de unge fremover betale 420 kr. i gebyr for uddannelsen. Hertil kommer udgifter til et førstehjælpskursus. I øvrigt kan de unge ikke deltage i et førstehjælpskursus på alle ungdomsskoler, da langtfra alle tilbyder et sådant. Dette tvinger de unge til at køre langt for at gennemføre dette kursus.

420 kr. kan måske for nogen lyde af småpenge, men for mange familier, ikke mindst i udkantsområderne, er det en ekstra udgift, der kan mærkes hårdt på budgettet. Vi frygter, at økonomien forhindrer nogle unge i at få muligheden for at køre på knallert, siger Jesper Reinhardt, som også gerne ser, at førstehjælpskurset kan tages på ungdomsskolen for at få de unges liv til at hænge bedre sammen.

For mange af de 15 årige har hidtil kørt på knallert uden uddannelse. Alene af den grund er det en dårlig idé at gøre den nye uddannelse dyr og besværlig, således at ulovlighederne fortsætter, påpeger branchen.

Det er velkendt, at knallerten ofte er de unge fra udkantområdernes eneste reelle mulighed for at komme i skole eller hen på lærepladsen. Mindre brug af knallerter vil derfor medføre stærkt begrænset adgang til ungdomsuddannelser for den gruppe af unge der bor i de områder, der ligger langt væk fra de store byer.

Som det ligger nu, skævvrider de nye regler vilkårene for de unge i byerne og de unge i udkantsområderne. For os at se er løsningen, at vi genbruger mest muligt af de elementer og uddannelsesforløb vi havde da de unge skulle erhverve knallertbevis og derudover supplerer med de nødvendige nye aktiviteter. På den måde kan vi holde omkostningerne og dermed gebyret nede, slutter Jesper Reinhardt.

Knallertbranchen vil nu rette henvendelse til Justitsministeriet og tilbyde deres aktive medspil i udformningen af den nye uddannelse, ligesom branchen vil drøfte sit forslag med Kommunernes Landsforening, idet det er kommunerne, der er ansvarlige for ungdomsskolerne.

Del med en ven

0 personer snakker om “15 år og knallertkører

  1. Hvorfor er der ingen der bruger hovedet her?

    De forhadte knallertrazziaer har vist, at op mod 80% af de STOPPEDE knallerter er ulovlige.

    Det vil ikke sige at de kører 41-43 kmt. Der var MEGET få som gik lige over grænsen.
    De fleste kører rundt med fri variomatic.
    Altså næsten DOBBELT så langt pr L benzin, og en topfart på op imod 59,99 kmt.

    ALLIGEVEL var der kun 12 trafikdræbte knallertkørere i 2009.
    Af dem var 2 under 18 år.

    I resten af EU gør man forskel på scootere og motorcykler.
    Jf. EUs 3. kørekortdirektiv, kan man køre 45 (59,99 kmt) som 16årig, og MAN KAN tage et kørekort til 45 scooter.
    Hvad endnu mere vigtigt er, at man kan tage kørekort til 15 HK klassen. Max 125cc.

    De politikere som hårdnakket holder fast i 30-kørekort, og næste trin 34HK motorcykelkørekort, gør det fordi de tror det redder liv.

    Men 80 % af de knap 225.000 "knallerter" (hovedsageligt scootere) i Danmark følger jo ikke loven, så det er ikke DEN som redder liv.

    Alligevel får vi frataget vores køretøj, vores penge, og med regeringens nye tiltag, får vi endog frataget retten til at føre 30 knallert, hvis vi bruger vores sunde fornuft ved at
    1: Forbedre benzinøkonomien
    2: Følge trafikken
    3: Overholde de universelle scooterregler, som gælder næsten ALLE andre steder end i Danmark.

    På den anden side får man et klap på skulderen, hvis man ligger og kører 100cc "knallert" på motorvejen, med 80 kmt, hvor der køres 130 kmt.
    I tåge. Om natten. Med den yderst synlige baglygte som der jo er på knallerter (NOT)

    I næsten ALLE andre lande er det FORBUDT at køre disse "motorcykler" eller "knallerter" (SCOOTERE for helv) på motorvejen.

    Som DFs ordfører DESVÆRRE var den ENESTE til at sige højt i folketingssalen.

    "DEN HER LOV ER NOGET FORBANDET MAKVÆRK"

  2. enig med det meste, det burde være lovligt at køre 125 cc scooter som 18 årig med kørekort eller Scooterkørekort.
    Det ville fjerne en masse biler fra byerne

  3. Men hvad skal der til, for at politikerne får hovedet ud af røven (læs: populismen)

    og begynder at bryde deres hoveder med andet end tilbagetrækningsreformer, diktatorer og bandemedlemmer?

    Demonstrationer?

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start