2017 tæt på rekordsalg af biler
For første gang i otte år, blev der ikke sat rekord i antal solgte nye personbiler, alligevel vækker det store antal solgte biler stor glæde hos De Danske Bilimportører.
’Hos Bilimportørerne glæder vi os over det meget fine resultat for året og ikke mindst den positive udvikling, som vi nu har set gennem flere år. Vi er overbeviste om at tilliden hos forbrugerne og erhvervslivet har været afgørende for den efterspørgsel som vi har set, og vi tror på en fortsat ganske pæn efterspørgsel.’ siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.
Gunni Mikkelsen oplyser at salget i 2017 startede med at være bedre end i 2016, men at en konsolidering over sommeren samt en opbremsning af salget i forbindelse med de politiske forhandlinger om registreringsafgifterne, bevirkede at antallet af solgte biler blev marginalt lavere end i 2016. Gunni Mikkelsen oplyser ydermere, at de tre sænkninger af registreringsafgifterne, de seneste med et ”grønt snit” gør, at De Danske Bilimportører forventer at 2018 umiddelbart vil fortsætte på samme høje niveau som i 2016 og 2017.
’Vi er naturligvis glade for det flotte bilsalg og de positive tendenser. Vi har en lav ledighed, et øget behov for mobilitet og en god samfundsøkonomi og reallønsfremgang, hvilket er med til at drive det høje bilsalg.
Samtidig ser vi også en masse nye tilbud i markedet, hvilket medvirker til at det er blevet nemmere at skaffe sig adgang til en ny bil.’siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.
Bilsalget blev i december 16.516 hvilket er noget under novembers 18.051 samt december (i 2016) som var på 19.394.
Tabellen nedenfor viser antallet af personbiler i de enkelte segmenter i 2017 og 2016 samt den procentvise andel af totalmarkedet.
Tendenserne indenfor segmentfordelingen de senere år fortsætter: Andelen af mikrobiler falder, mens både de mindre og de større biler holder niveauet. Bilerne i SUV-segmentet har taget et stort spring i 2017, da andelen er vokset med ca. 24% målt i forhold til 2016. (34.353 i 2017 mod 27.901 sidste år).
Danskerne kører fortsat i mindre biler end i landene omkring os, og lidt under halvdelen (45%) af salget udgøres stadig mikro- og minibiler, men der er en klar tendens til, at nedsættelsen af registreringsafgiften får folk til at købe en større og mere sikker bil.
’Vi møder mange købere, som har et reelt transportbehov der matches af lidt større biler, og samtidig vil forbrugerne gerne være økonomiske i deres valg. Det kan i dag fint lade sig gøre ved at udskifte den noget ældre bil til en ny større bil, som forurener mindre og er mere sikker.’ udtaler Gunni Mikkelsen.