40 år med Passat
For 40 år siden så den første Passat dagens lys og med sin moderne teknik og nye designstil repræsenterede den starten på en ny æra for Volkswagen. Igennem fire årtier og syv generationer har Passat budt på banebrydende teknik og sat nye standarder.
Den første Passat blev præsenteret for verdenspressen i maj-måned 1973 og i juli-måned samme år blev den introduceret. Den Giugiaro-designet Passat kom i første omgang som to- og fire-dørs med et coupé-lignende fastback-karrosseri og knapt et år senere fulgte stationcar-versionen kaldet Variant og siden fulgte en 3- og 5-dørs hatchback-version med stor bagklap. Passat var fra starten af et hit, og allerede efter et år var det den mest solgte bil i Tyskland, og i de syv år første generation af Passat var i produktion, rullede i alt 2,5 millioner styk af samlebåndet.
Passat II introduceres i 1980, og den kunne ligesom forgængeren fås som tre- og fem-dørs hatchback og Variant og var i produktion frem til 1987. I løbet af de syv år bød Passat II på nyheder som syncro-firehjulstræk, turboladede dieselmotorer, fem-cylindrede benzinmotorer og øko-versionen Formel E, der var forløberen for nutidens BlueMotion-modeller. I 1981 introduceres Santana, der i princippet var en Passat med fire-dørs sedan-karrosseri, og i 1984 blev den da også omdøbt til Passat.
I løbet af 1980’erne blev Passat til en verdensbil, da den ikke længere kun produceredes i Tyskland men også i Belgien, Spanien, Brasilien, Mexico, Sydafrika og Japan. Den fire-dørs Santana var med til at etablere Volkswagen på det kinesiske marked, hvor den blev produceret frem til 2012. Hvis alle versioner af Passat II tages med i regnestykket, blev det til i alt 5,5 millioner styk, hvilket gør det til den mest solgte af alle Passat-generationer.
Passat III (1987-1993) og Passat IV (1993-1996) blev udelukkende tilbudt som fire-dørs sedan og Variant-stationcar – hatchback-versionen blev droppet. Passat III var kendetegnet ved at have et aerodynamisk optimeret karrosseri, hvor den traditionelle kølergrill var droppet og vinduerne flugtede med karrosseriet. Takket være en usædvanlig lang akselafstand og tværstillede motorer bød den på imponerende pladsforhold i kabinen, og den blev da også markedsført som ”komfort-limousine”. Avanceret TDI-teknik på dieselmotorerne, en 1,8-liters benzinmotor med G-Lader og 160 hk samt en unik og kompakt VR6-motor (VR stod for Verkürzt Reihenmotor) var nogle af nyhederne under motorhjelmen. Passat III blev produceret i 1,6 millioner eksemplarer, og Passat IV, der var en kraftigt faceliftet Passat III, blev produceret i 700.000 eksemplarer og bød på flere sikkerhedsfeatures og stærkere dieselmotorer.
I 1996 introduceres Passat V, der igen rykkede ved standarden i klassen. Den udmærkede sig blandt andet ved at have dieselmotorer med det effektive pumpe-dyse-indsprøjtningssystem, og blandt benzinmotorerne var der nyheder som den 2,3-liters VR5 (150 og 170 hk) og den yderst kompakte 275 hk stærke 4-liters W8-motor, der løftede Passat op i luksusklassen. Det samme kunne siges om interiøret, der kvalitetsmæssigt var på niveau med langt dyrere biler, og et hel-galvaniseret karrosseriet sikrede Passat effektivt mod rust. I Kina, hvor Passat kunne fås med en længere akselafstand, var Passat V i produktion helt frem til 2009, og på verdensplan blev det samlet til over 4 millioner producerede eksemplarer af femte generation Passat.
Passat VI præsenteres i 2006, og den repræsenterede et markant stilskifte med sit avantgardistiske design og en iøjnefaldende front domineret af en krom kølegrill. Passat VI bød også på en ny karrosseri-variant i form af den elegante fire-dørs coupé kaldet CC, der blev introduceret i 2008. I motorrummet havde Passat VI nye commonrail-dieselmotorer og turboladede benzinmotorer med direkte benzinindsprøjtning, og udvalgte modeller kunne fås med den revolutionerende dobbeltkoblingsgearkasse kaldet DSG. Det var også den første Passat, der blev tilbudt i en BlueMotion-version, der var opgivet til et forbrug på 19,6 km/l og et Co2-udslip på 136 g/km. Det brede modelprogram blev i 2007 kronet med en sportslig R36, der var udrustet med en 300 hk stærk V6-motor og 4MOTION-firehjulstræk.
I 2010 fik vi Passat VII, der blandt andet udmærkede sig ved at byde på et omfattende sikkerhedsudstyr så som automatisk afstandsregulering (ACC), city-nødbremsefunktion, træthedsregistrering og vognbaneskifteassistent. I 2013 blev modelprogrammet suppleret med en sportslig R-Line Variant, der fås enten med en 177 hk stærk 2,0-liters TDI-motor eller en 210 hk stærk 2,0-liters TSI-turbobenzinmotor i kombination med 6-trins DSG-gear.