1963 Porsche 911: 50 år med Porsche - Frankfurt
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

50 år med Porsche 911

911 er selve Porsches hjerte og har været det siden premieren på den internationale biludstilling i Frankfurt i 1963
11/02-2013 kl. 11:00
Anslået læsetid: 11 Minutter

Få sportsvogne kan kigge tilbage på en så lang og gloværdig karriere som Porsche 911, der i et halvt århundrede har inspireret og begejstret entusiaster verden over med sin unikke kombination af kompromisløse køreegenskaber og anvendelighed i hverdagen. Den er et referencepunkt og lige fra Cayenne til Boxster indeholder enhver Porsche noget af historien og filosofien fra 911.

I dag er der fremstillet 820.000 eksemplarer af Porsche 911 og med hver af de syv generationer har ingeniørerne på fabrikken i Zuffenhausen og udviklingsafdelingen i Weissach forenet det, der synes at være åbenlyse modsætninger. Porsche 911 byder på præstationer helt i toppen af sin klasse, men også et lavt forbrug, mens tradition og innovation alle dage er gået op i en højere enhed. På den måde har Porsche 911 skrevet sin helt egen succeshistorie, og i virkeligheden sagde Ferry Porsche det bedst i sin tid: ”Porsche 911 er den eneste bil, du vil kunne køre i på en afrikansk safari, på Le Mans, til teatret eller gennem New Yorks myldretid.”

Selv om designet er ændret mange gange, ser en Porsche 911 stadig ud som en 911, og er i højere grad end nogen anden sportsvogn født på racerbanen. Porsche har altid anset motorsport som den ultimative test, og de milesten som blev sat her fandt vej til Porsche 911. Ingen anden sportsvogn har vundet så mange legendariske og forskellige motorløb som Porsche 911, hvis sejre tæller både 24-timers løb som Le Mans og Daytona, det nådesløse Paris-Dakar og det klassiske rallyløb i Monte Carlo. Af de mere end 30.000 sejre Porsche har høstet på racerbaner verden over, er over to tredjedele hentet med Porsche 911.

Porsche 911 fejres i hele verden

For Porsche bliver 911’s 50 års jubilæum i sagens natur den centrale begivenhed i 2013 og vil blive fejret med en række events verden over. I starten af marts er Porsche 911 temaet for det det klassiske bilshow ’Retro Classics’ i Stuttgart og samtidig vil det være muligt at se fire helt specielle milestene i historien om 911 på Porsche Museum. Der er tale om en meget tidlig 911 Turbo, en studie til 911 Cabriolet fra 1981, den civile udgave af Le Mans-vinderen 911 GT1 fra 1997 og en særlig prototype kaldet Type 754 T7. Den sidste blev skabt i 1961 på basis af 356 af Ferdinand Alexander ’Butzi’ Porsche, og var den første skitse til den 911, som Butzi designede få år senere.

Fra den 4. juni til den 24. september slår Porsche Museum dørene op for særudstillingen ”50 år med Porsche 911”, som fortæller historien om sportsvognen, som på alle måder har været med til at definere Porsche. Samtidig sendes en original Porsche 911 fra 1967 på verdensturne og under egen kraft vil den i løbet af 2013 krydse fem kontinenter med stop undervejs i Shanghai, Paris og Australien – samt ved events som det berømte Pebble Beach Concours d’Elegance og Goodwood i England. Helt i Ferry Porsches ånd vil den klassiske Porsche 911 ikke blive sparet noget undervejs og både deltage i historiske rallyløb og andre motorsportsbegivenheder. Interesserede vil være i stand til at følge dens færd på www.porsche.com/follow-911

1963 til 2013 – syv generationer af 911

Første generation

1963 – den første 911

At følge efter den elskede Porsche 356 var aldrig nogen nem opgave, men den nye Porsche 911 havde fra starten held med at vinde entusiasternes hjerter. Den nye Porsche blev vist for offentligheden første gang på den internationale biludstilling i Frankfurt i 1963, hvor den officielle modelbetegnelse dog var 901. Det blev naturligvis ændret til 911, da produktionen startede året efter. De 130 hk fra den 6-cylindrede boxermotor gav en topfart på 210 km/t og sendte den nye Porsche 911 direkte ind i sportsvognenes superliga.

I 1965 præsenterede Porsche en 4-cylindret udgave af 911, der blev kaldt 912 og var for dem, der ikke havde helt så travlt. De smedede aluminiumsfælge fra Fuchs, som i dag er synonymt med den klassiske Porsche 911, blev introduceret på Porsche 911 S med 160 hk i 1966, og senere samme år kom den første Porsche 911Targa. Den veldimensionerede og karakteristiske B-stolpe i rustfrit stål gjorde det til verdens første sikkerheds-cabriolet, da bagruden de første år var i stof og kunne knappes af, så det var muligt at køre helt åbent.

Porsches første automatgear fik sin debut i 1967 i Porsche 911. Systemet blev kaldt Sportomatic og var først og fremmest tiltænkt det amerikanske marked. Man skiftede stadig gear som med et traditionelt H-gear, der var bare ingen koblingspedal. På den tid var det et meget avanceret system, der demonstrerede Porsches tekniske kunnen. Det blev også blev understreget af de nye T-, E- og S-varianter af 911, der gjorde Porsche til den første tyske bilfabrikant, som opfyldte de nye strenge emissionskrav i USA.

I 1969 voksede den 6-cylindrede boxermotor til 2,2 liter slagvolumen, hvilket blev til 2,4 liter i 1971 og kulminerede med Porsche 911 Carrera RS 2,7 i 1972. Med 210 hk og en egenvægt på under 1.000 kg anses den stadig som den definitive Porsche 911 og en af de bedste ’drivers cars’ nogensinde. Den karakteristiske ’duck-tail’-spoiler var i øvrigt den første spoiler på en serieproduceret bil.

Anden generation

1973 – G-serien

10 år efter den første 911 så dagens lys, var det tid til den første gennemgribende opdatering. Den såkaldte G-model var i produktion fra 1973 og til 1989, hvilket er længere end nogen anden 911-generation og den kendes på de større kofangere, som var skabt for at opfylde de nye amerikanske sikkerhedskrav. Sikkerheden var derudover forbedret ved at gøre både 3-punksseler og integrerede nakkestøtter til standardudstyr.

Den første Porsche 911 Turbo blev introduceret i 1974 og den enorme bagspoiler kunne tage pusten fra de fleste. Den 3-liters turbomotor med 260 hk havde aner fra Le Mans, og den enestående blanding af luksus og ubegribelige præstationer satte ikke bare datidens superbiler effektivt til vægs, men gav også Porsche 911 en aura af mystik. I 1977 udnyttede Porsche de erfaringer, man havde gjort sig i motorsport. Takket være en intercooler og en ny 3,3 liters motor mønstrede Porsche 911 Turbo nu 300 hk.

Den første Porsche 911 Cabriolet blev præsenteret i 1982 og var faktisk Porsches første helt åbne model siden Porsche 356 Cabriolet udgik af produktion i 1964. Den nye 3,2 liters motor med tilnavnet Carrera gjorde den ikke mindre populær, og i dag er både den åbne cabriolet og den lukkede coupé eftertragtede samlerobjekter – akkurat som den første Porsche 911 Speedster fra 1989.

Tredje generation

1988 – 964

På et tidspunkt hvor mange af datidens automotive eksperter følte sig overbevist om, at enden var nær for Porsche 911 kom den revolutionerende Porsche 911 Carrera 4. Dens firehjulstræk var resultatet af alt læren fra superbilen 959, som med biturbo, elektronisk undervogn og udstrakt brug af letvægtsmaterialer som kevlar og kulfiber ganske enkelt satte nye standarder på alle områder.

964-generationen af 911 lignede ganske vist sin forgænger, lige bortset fra de mere aerodynamiske kofangere og bagspoileren, der nu selv kørte op ved en bestemt hastighed. Under de velkendte former var 85 procent af komponenterne dog helt nye, og Porsche 911 havde faktisk aldrig været mere moderne.

Målet var som altid bedre køreegenskaber, mere komfort og endnu mere forførende præstationer. 964-modellen havde ABS, Tiptronic, servostyring og airbags, samt et redesignet chassis med kontrolarme og skruefjedre i stedet for G-modellens torsionsstænger.

I 1990 kom en helt ny Porsche 911 Turbo, som dog til at begynde med benyttede den velkendte 3,3-liters motor fra forgængeren. Det var nu kun indtil 1992, hvor en helt ny 3,6 liters turbomotor med 360 hk blev introduceret og dermed blev startskuddet til en række specialmodeller. Blandt dem var den første Porsche 911 Carrera RS, Turbo S og Carrera 2 Speedster, som i dag er i høj kurs blandt samlere og entusiaster.

Fjerde generation

1993 – 993

Blandt Porsches tilhængere vil netop denne generation af Porsche 911 altid stå som noget særligt. Den kaldes aldrig andet end 993, hvilket er Porsches interne typenummer. Måske var det designet med de lavere forskærme, der giver den sin egen elegance, og blev muligt med de nye ellipseformede forlygter.

993 blev kendt for sin skudsikre pålidelighed og de fine køreegenskaber, der var et resultat af Porsches første chassis i aluminium. 993-versionen af Porsche 911 Turbo mønstrede både biturbo og firehjulstræk, og havde præstationer som var mere end et match for selv den eksotiske og kostbare 959, og ikke nok med det. På trods af effekten på 408 hk var Porsches nye turbomotor den motor i verden, som leverede de laveste emissioner i 1995.

Med 993 kom der også en række nye versioner som GT2, Club Sport, Carrera RS og en helt ny Targa, hvor et elbetjent glastag havde afløst den traditionelle tagplade. Men en forklaring på at så mange entusiaster stadig sværger til 993-udgaven af 911 er naturligvis, at det blev den sidste luftkølede Porsche 911.

Femte generation

1997 – 996

996-modellen var i produktion frem til 2005 og repræsenterede en ny era i Porsches historie. Ingen var i tvivl om, at det var en Porsche 911, men der var tale om en helt ny generation. For første gang var den 6-cylindrede boxermotor vandkølet og med et nyt 4-ventilet topstykke leverede den på den ene side 300 hk – eller det samme som Porsche 911 Turbo i 1977 – og satte samtidig standarder for emission og forbrug.

Designet var en ny fortolkning af den klassiske Porsche 911, men med en vindmodstand på kun 0,30 cW, til gavn for tophastigheden, der nu var 280 km/t. Indvendigt kunne ejerne nyde et helt nyt interiør, hvor både sport og komfort var sat i højsædet. Med 996 lancerede Porsche igen en lang række forskellige udgaver, der hver især fandt deres dedikerede publikum. Som den første GT3, der videreførte traditionerne fra Carrera RS – eller den kraftfulde GT2, der var den første serieproducerede bil udstyret med keramiske bremser.

Sjette generation

2004 – 997

I juli 2004 kunne Porsche præsentere en helt ny generation af 911, som på mange måder forenede fortiden og fremtiden. Med de nye ovale forlygter vendte blinklysene tilbage til den forreste kofanger som på de klassiske udgaver af Porsche 911. Men 997 var mere end bare design. Den 3,6 liters maskine i Porsche 911 Carrera havde 325 hk, mens den 3,8 liters Porsche 911 Carrera S mønstrede 355 hk, og endnu engang satte nye standarder for præstationer og forbrug.

Undervognen var endnu engang i fokus, og det revolutionerende Porsche Active Suspension Management (PASM), som var standardudstyr på Porsche 911 Carrera S, vendte op og ned på alt hvad folk troede, de vidste om 911. I 2006 kom en helt ny Porsche 911 Turbo, der blev den første benzinmotor udstyret med turboladere med variabel turbine-geometri. En teknisk opdatering i 2008 gjorde 997 endnu mere effektiv med direkte indsprøjtning og den nye dobbeltkoblingsgearkasse PDK.

Porsche 911 havde aldrig budt på så mange muligheder for at tilfredsstille kundernes individuelle præferencer. Med Carrera og Carrera S, Targa, Cabriolet, bag- eller firehjulstræk, manuelt gear eller PDK, Turbo og GTS samt gadeversionerne af Porsches racerbiler som GT3, var der intet mindre end 24 forskellige versioner af 911.

Syvende generation

2011 – 991

Den største tekniske revolution i historien om Porsche 911 finder vi i den seneste generation, kendt som 991. Her er både præstationer og effektivitet løftet til et helt nyt niveau, mens sport, komfort, kompromisløse køreegenskaber og anvendelighed i dagligdagen går op i en højere enhed.

En stor del af forklaringen er den længere akselafstand, bredere sporvidde, lavere vægt og det ergonomisk optimerede interiør. Først og fremmest gav 991-generationen Porsches ingeniører og designere muligheden for at starte helt forfra. Derfor har Porsche 911 aldrig indeholdt så meget avanceret teknologi og så mange revolutionerende løsninger.

I den legendariske udviklingsafdeling i Weissach kalder man det Porsche Intelligent Performance, for det handler om at forene lavt forbrug med højere ydelse og forbedrede præstationer. Som i motorrummet på den seneste Porsche 911 Carrera, hvor den 6-cylindrede boxermotor nu er reduceret til 3,4 liter slagvolumen, mens ydelsen er steget 5 hk og forbruget reduceret væsentligt i forhold til 997.

Den største bedrift med 991 er dog konstruktionen i en unik kombination af aluminium og højstyrkestål, der både giver bedre vridningsstabilitet og en kraftig reduktion i egenvægten. Den seneste Porsche 911 byder også på verdens første 7-trins manuelle gearkasse, som i den nye Porsche 911 Carrera 4 selv tilpasser omdrejningstallet under nedgearing, samt Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), der eliminerer krængning i kurverne.

Designet forener på en og samme tid den klassiske silhuet, som har gjort Porsche 911 til et ikon i et halvt århundrede, med et moderne formsprog med spændende konturer, fascinerende detaljer og kompromisløs innovation. For som altid er den nye Porsche 911 den bedste 911 nogensinde – indtil den næste generation.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start