Citroën C4 Grand Picasso - Åbent-hus 26. - 27. Oktober
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Åbent-hus for den nye Grand C4 Picasso

Citroën holder åbent-hus for den nye Grand C4 Picasso sidste weekend i oktober
15/10-2013 kl. 15:45
Anslået læsetid: 10 Minutter

Under to måneder efter verdenspremieren på biludstillingen i Frankfurt er Citroën klar til at introducere den nye Grand C4 Picasso herhjemme ved et Åbent-Hus den 26. – 27. oktober hos forhandlerne.

Bilen kan transportere op til 7 personer. Designmæssigt adskiller den sig en del fra den nye 5-personers udgave. Formgivningen fremhæver både rummeligheden i bilen og karrosseriets langstrakte linjer.

Den nye modulopbyggede platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2) giver mulighed for en særlig lang akselafstand på 2,84 meter, hvilket er + 11cm i forhold til forgængeren, og samtidig bibeholde bilens udvendige længde (4,59 meter). Det indebærer flere fordele:

. større fleksibilitet i kabinen med plads til 7 personer og en tredje sæderække, hvor sæderne kan foldes væk

. mere plads … den største knæplads i denne bilklasse ved række 2 og 3

. nemmere adgang, specielt til række 3, idet dørenes åbningsvinkler er optimeret

. større bagagerumsvolumen, som er vokset med 69 liter (645 liter VDA og mere end 700 liter, når stolene på række 2 er justeret så langt frem som muligt).

Den nye Grand C4 Picasso har et dynamisk design. I forhold til den 5-personers udgave adskiller det sig ved en specifik front, en tagræling, som fremhæver bilens profil, samt en ny type 3D-baglygter.

Kabinen udmærker sig ved masser af plads, lys og komfort samt en lang række spændende nye teknologier, herunder instrumentering i form af touchscreen og muligheder for ekstraudstyr som f.eks. Drive og Park Assist samt Vision 360. Samtidig er kombinationen af komfort og dynamiske køreegenskaber forfinet i kraft af bl.a. optimering af styretøjet og undervognen.

DET DANSKE MODELPROGRAM

Ved lanceringen omfatter det danske motorprogram to dieselmotorer, som begge leveres med Stop&Start, og henholdsvis 92 og 115 hk. Hertil kommer to benzinmotorer VTi 120 og THP155 med henholdsvis 120 og 156 hk.

Udstyrsniveauerne hedder Attraction, Seduction, og Intensive. Standardudstyret er meget omfattende allerede fra første udstyrsniveau med bl.a. ESP og hill-holder, 7” touchscreen og 12-tommer skærm, aircondition, el-ruder for og bag, varme i forsæder, Connecting box, LED-lys foran, tågeforlygter og meget mere. Attraction har 5 sæder som standard, Seduction og Intensive 7.

De danske introduktionspriser ekskl. levering starter ved 269.990 kr. for Grand C4 Picasso VTi 120 Attraction, og med dieselmotor ved 289.990 kr. for Grand C4 Picasso e-Hdi 90 Attraction.

Et par måneder efter introduktionen kan bilen også leveres med den nye BlueHDi 150, der er en Euro 6 motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, Selective Catalytic Reduction). Med denne motor kan Grand C4 Picasso leveres i de to udstyrsniveauer Seduction og Intensive samt Exclusive, som er det højeste i programmet.

Inden årets udgang er Grand C4 Picasso også at være klar i en varevognsudgave, hvor introduktionspriserne for en Grand C4 Picasso e-HDi ETG6 Attraction starter ved 146.697 kr. ekskl. moms og levering.

TOUCHSCREEN

Den nye Grand C4 Picasso leveres med en ny form for digital instrumentering, som er både intuitiv at bruge og flot at se på. Instrumentbordet er bygget op om 2 skærme i midten: en touchscreen på 7 tommer og en 12 tommer skærm.

7-tommer skærmen er standard på alle udgaver og rummer 7 ”kontakter” på skærmen for styring af ventilation, navigation, radio og telefon m.m.

12-tommer skærmen viser information om kørslen. På de to første udstyrsniveauer er 12-tommer skærmen en LCD-skærm og på udstyrsniveau 3 en HD-skærm, hvor føreren selv kan vælge opsætningen.

LANGE ELEGANTE LINJER

Takket være den nye platform EMP2 har det været muligt at øge akselafstanden med 11 cm til 2,84 meter og samtidig bibeholde bilens udvendige længde. Den større akselafstand øger komforten i kabinen og bagagerummets volumen, og den giver også designerne større frihed i formgivningen. Akseludhænget foran er således reduceret med 116 mm, motorens
placering er sænket med 50 mm til gavn for tyngdepunktet, og samtidig er sporvidden øget med 82 mm foran og 31 mm bag.

Den nye Grand C4 Picasso har sin egen profil med en tagræling, som starter ved foden af A-stolpen og fremhæver det store rudeareal på siderne. For at forene det designmæssige med det praktiske fungerer midtersektionen af tagrælingen til montering af tagbøjler.

Fronten er også meget karakteristisk med de meget horisontale linjer fra Citroën logoet i midten, der løber ud mod siderne og rundt om de smalle og futuristiske LED-kørelys med lygter og tågelygter placeret nedenunder.

Bagklappen åbner i bilens fulde bredde og vidner om stor rummelighed med bekvem adgang. Den nye type baglygter giver bilen en karakteristisk signatur.

KABINE MED LYS OG LUFT

Kabinen er formgivet med enkle og rene linjer og masser af lys takket være det store rudeareal, herunder specielt den store panoramaforrude. Bilen kan også leveres med et stort glastag, som bader kabinen i et naturligt lys og giver bilen et samlet rudeareal på hele 5,70 m2.

Materialerne i kabinen er udvalgt med stor omhu, og det samme er deres forarbejdning.

MERE FLEKSIBEL OG MERE RUMMELIG

Takket være anvendelsen af den nye platform har det været muligt at flytte baghjulene 55 mm bagud i forhold til den 5-personers udgave. Akselafstanden er 2,84 meter, hvilket er den største i klassen (og større end i Citroën C8).

Selv om den udvendige længde er fastholdt er det muligt at

. transportere 7 personer takket være de 3 rækker sæder

. transportere lange genstande på op til 2,75 meter, når ryglænet på det forreste passagersæde fældes frem

. at skabe god plads ved både række 2 og 3 med stor fleksibilitet (knæplads på 217 mm ved række 2 og på 108 mm ved række 3)

. at give bekvem adgang til række 3 takket være optimering af dørenes åbningsvinkler (baghjulene rykket 55 mm bagud i forhold til den 5-personers) samt længdejusteringen af sæderne på række 2

. at øge bagagerumsvolumen med 69 liter i forhold til forgængeren, dvs. 645 liter VDA og over 700 liter, når sæderne på række 2 er rykket længst frem. Bagagerummet er meget regulært, og bredden mellem hjulkasserne er 1,17 m.

Herudover er bilen forsynet med en lang række fralægningsrum, f.eks. omkring forstolene og i gulvet foran række 2.

Optimeringen af dimensionerne (længde 4,59 meter, bredde 1,83 og højde 1,63 meter), den elektriske servostyring og en vendediameter på 11 meter gør Grand C4 Picasso nem at manøvrere.

LAV UDLEDNING AF CO2 OG LAVT FORBRUG

Den nye Grand C4 Picasso vejer hele 100 kg mindre end den foregående model.

. 60 kg mindre takket være den nye platform EMP2 med anvendelse af aluminium og højstyrkestål til visse dele og kompositmateriale til bunden under bagagerummet

. yderligere 40 kg takket være formgivningen af bilen med optimering af de udvendige mål og aerodynamik samt anvendelse af materialer som aluminium til motorhjelmen og kompositmateriale til bagklappen m.m.

For Grand C4 Picasso eHDi 115 er vægtreduktionen dog tæt på 110 kg.

Ud over reduktionen af vægten er der arbejdet meget med aerodynamik (SCw 0,70) og med optimering af motorerne. I gennemsnit har man sparet 30 g CO2 hvilket svarer til en besparelse på over 1 liter brændstof pr. 100 km i forhold til den foregående model.

Den nye Grand C4 Picasso er også den første MPV i denne størrelse, hvor en termisk motor udleder under 100 g CO2 pr. km, nemlig e-HDi 90 motoren, der har Stop&Start og en ny generation manuel gearkasse med elektronisk styring ETG6. Den udleder blot 98 g/km, hvilket svarer til et forbrug på 26,3 km/liter.

Et par måneder efter introduktionen kan bilen også leveres med den nye BlueHDi 150, der er en Euro 6 motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, Selective Catalytic Reduction).

BlueHDi 150 kan leveres både med 6-trins manuelt gear og 6-trins automatgear af ny generation. Begge er forbløffende økonomiske i forhold til deres effekt, idet EU-mixet er hele 23,8 km/liter med manuelt gear og 22,2 km/liter med automatgear.

Den nye gearkasse ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds) leveres til e-Hdi 90 og e-HDI 115, idet sidstnævnte også kan leveres med en 6-trins manuel gearkasse. ETG6 er en manuel gearkasse med elektronisk gearskifte, som kan køres både i manuel (via skiftekontakterne bag rattet eller gearstangen) og automatisk. Den er udstyret med en krybefunktion og med en ny kartografi for styring af gearskiftene for at give mere dynamik og komfort.

KOMFORT OG VEJGREB

Den nye Grand C4 Picasso tilgodeser både dynamik og komfort. Den er letkørt, let at manøvrere og byder på afslappet kørsel for alle i bilen.

Komfort og vejgreb er øget takket være reduktionen af vægten, sænkningen af tyngdepunktet, de nye proportioner og optimering af undervognen med bl.a. ny montering af støddæmpere og ophæng til bagvognen.

Samtidig har man tilgodeset dæmpning af støj og vibrationer i bilen, hvor den elektriske servostyring filtrerer vejens ujævnheder bedre, og der er monteret særligt støjdæmpende ophæng på bagbroen.

AFSLAPPET OG UKOMPLICERET KØRSEL

Ud over funktioner som nøglefri adgang og start, elektrisk åbning af bagklappen og bakkamera kan Grand C4 Picasso leveres med nye systemer som Park Assist.

Park Assist hjælper føreren med at måle om der er plads nok til at parkere og med selve parkeringen af bilen, hvad enten den skal bakkes ind eller parallelparkeres. Føreren skal blot styre speeder- og bremsepedalen og følge instruktionerne på skærmen.

Ud over assistance til parkering og udkørsel fra parkeringspladsen rummer ”Pack Park Assist” også blindvinkelalarm. Endnu mere avanceret bliver det med pakken ”Vision 360” som ud over ovennævnte også omfatter kamear for og bag samt langs siderne, så man bl.a. kan se bilen og dens nærmeste omgivelser i fugleperspektiv.

SIKKER KØRSEL

Den nye Grand C4 Picasso kan udstyres med teknologi, som forbedrer sikkerheden ved at forebygge ulykker og ved at reducere følgerne af en eventuel kollision.

Overvågning af den blinde vinkel .. systemet fungerer med ultralyd og advarer føreren om et køretøj i den blinde vinkel ved at tænde en orange diode i førerens sidespejl. Systemet er opbygget med fire følere, der er placeret i for- og bagkofangeren, og er aktivt ved hastigheder mellem 12 og 140 km/t. Det overvåger et område, der strækker sig 5 meter bag bilen og 3,5 meter ud fra siden på bilen frem til sidespejlet.

Aktiv fartpilot .. en radar, der er placeret i forkofangeren, registrerer og advarer, hvis den forankørende bil nedsætter farten. Systemet fastholder en konstant afstand til den forankørende ved at påvirke acceleration og motorbremse og fungerer ved hastigheder i et område på +/- 25 km/t i forhold til den forankørende. Så snart der atter er tilstrækkelig afstand til den forankørende eller helt fri bane genfinder bilen sin oprindelige hastighed.

Advarsel om for tæt kørsel …Radaren kan også beregne hvor lang tid der er mellem de to biler samt advare om for tæt kørsel. Advarslen kan fungere fra en hastighed på 30 km/t med 3 trin afhængig af faren (advarselslampe, -lyd og stramning af sikkerhedsselen).

Aktive sikkerhedsseler .. ved forsæderne, hvor en motor automatisk strammer selerne maksimalt ved risiko for kollision. Hvis bilen er udstyret med vejstribealarm, advares føreren via vibrationer i selen om risiko for overskridelse af de hvide linjer.

Automatisk styring af det lange lys .. via et lille kamera placeret bag på bakspejlet kan ned- og opblændingen af det lange lys styres automatisk, afhængig af kørselsforholdene og den øvrige trafik.

Kameraet styrer også den nye generation vejstribealarm, som advarer føreren tidligere om risikoen for en utilsigtet (dvs. uden aktivering af afviserblinket) overskridelse af de hvide linjer på vejen. Vejstribealarmen bidrager til at reducere risikoen for ulykker ved træthed og uopmærksomhed hos føreren.

Hertil kommer bl.a. ITC (Intelligent Traction Control), som forbedrer vejgrebet på glat underlag.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start