Audi konceptbil viser vej mod fremtiden inden for autonom kørsel
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Audi konceptbil viser vej for autonom kørsel

Med konceptbilen Audi Aicon præsenterer mærket med de fire ringe på IAA i Frankfurt en helt autonomt kørende Audi til fremtiden – uden rat, uden pedaler. Konceptbilen viser både udvendigt og indvendigt et langt og modigt spring, når det gælder formgivningen for de kommende årtier. Samtidig kombinerer den innovationer inden for drivlinje, undervogn, digitalisering og bæredygtighed. Audi Aicon er konstrueret til rent elektrisk drift og kan tilbagelægge mellem 700 og 800 km på en batteriopladning.
13/09-2017 kl. 07:55
Anslået læsetid: 5 Minutter

Designkoncept, teknisk konceptbil, mobilitetskoncept: Som designkoncept viser bilen både udvendigt og indvendigt et langt og modigt spring, når det gælder formgivningen for de kommende årtier. Den tekniske konceptbil kombinerer på en visionær måde innovationer inden for drivlinje, undervogn, digitalisering og bæredygtighed. Og som mobilitetskoncept fremviser Audi Aicon morgendagens univers, hvor fordelene ved individuel mobilitet fra dør til dør og den luksuriøse atmosfære i en flykabine på første klasse kombineres med hinanden. En kabine, som ikke har hverken rat eller pedaler.

Allerede ved første blik er det tydeligt, at den autonomt kørende konceptbil Audi Aicon har det hele – i modsætning til en selvkørende taxa, som er reduceret til ren funktionalitet. Audi Aicon er udsigten til morgendagens prestigebil, som vil vække begejstring hos kræsne kunder.

Spektakulært design

Audi Aicon er spektakulær fra alle synsvinkler. Alene bilens størrelse – en udvendig længde på 5.444 mm, en bredde på 2.100 mm og en højde på 1.506 mm – placerer den i luksusklassen. Akselafstanden udgør 3.470 mm – det er 240 mm mere end den nye Audi A8 i lang version.

De markant fremhævede fire hjulkasser understreger quattro-generne fra Audi og bærer samtidig et præg fra de nyeste serieproducerede kreationer fra Audi designerne. Kæmpestore fælge på 26” er placeret så yderligt som muligt. De understreger bilens imponerende fremtoning.

Kommunikation med omgivelserne

I fremtiden udvider en bil sit kommunikationsrum til også at omfatte omgivelserne. Audi Aicon understøtter intelligent sine omgivelser og gør fodgængere og cyklister opmærksom på farlige situationer med advarselsanimationer via displayfladerne. Den oplyser vejen og omgivelserne med beamer-moduler i høj opløsning og projicerer signaler på jorden. På den måde kan den sende advarsler og informationer om bilen til fodgængere, som ikke har direkte udsyn til bilen.

En ting, som en udelukkende autonomt kørende bil ikke længere vil have brug for i fremtiden, er langtrækkende fjernlyslygter. Laser- og radarsensorerne i Audi Aicon kan også ”se” tilstrækkeligt i mørke, finde vej sikkert og opdage mulige forhindringer tidligt.

Indstilleligt interiør

Audi Aicon er en 2+2-sæders bil, hvilket betyder, at en polstret tosæders sæderække er integreret i bagvæggen som siddemulighed, mens de to forreste lænestole er konstrueret til maksimal komfort og en optimal udnyttelse af pladsforholdene. Passagererne kan efter ønske forskyde sæderne op til 500 mm i længderetningen mellem den forreste og den bageste position. Og justeringen af sæderne sker ikke på skinner, men i stedet på en platform, der kan bevæges i længderetningen, og som er beklædt med et tæppe, som passagerernes fødder også hviler på. Platformens højde er variabel, således at den også kan anvendes som skammel til benene. Sædehynderne og ryglænene kan indstilles trinløst i hældningen, så man kan vælge komfortable arbejds- eller hvilepositioner.

Individuel tilpasning

Ved første øjekast mangler alle betjenings- og visningselementer i Audi Aicon. Rat, pedaler, rækker med knapper og visningsinstrumenter er der ikke noget af. I stedet er der rolige, store flader. Passagererne omsluttes af det svungne armlæn langs dørene, som stiger let i fremadgående retning. Foran dem er der i stedet for et instrumentpanel et rummeligt opbevaringsrum og det centrale display under forruden.

PIA, den empatiske elektroniske bilassistent, genkender passageren via dennes smartphone og aktiverer alle de personlige indstillinger. Klimaanlæg og sædeindstilling, kabinelysfarve og opsætningen af infotainmentsystemet tilpasses individuelt. Navigationen venter på, at destinationen bliver angivet, og alle tilgængelige kommunikationskanaler, tilsluttet via den hurtigste tilgængelige standard, er klar til brug.

En nyhed er de variabelt positionerbare betjeningsinterfaces i dørkanten hele vejen rundt. Afhængigt af positionen af sæderne, der kan forskydes 50 cm, er der hele tiden ergonomisk perfekt placerede touch- og visningselementer til rådighed i den digitalt stimulerede ”wrap around”. Passageren kan således foretage de vigtigste indstillinger uden at skulle rette sig op i sædet eller bøje sig forover. Betjeningen foregår derudover interaktivt, hvor PIA-systemet ofte er et skridt foran passageren og tilbyder tjenesteydelser, inden de er blevet valgt aktivt.

Optimeret til lange køreture 

Konceptbilens teknik er ligesom designet også konstrueret til et fremtidigt mobilitetsunivers. Den går ud fra en trafikinfrastruktur, hvor autonomt kørende biler er naturligt på alle veje. Trafikanterne er koblet op med hinanden og med omgivelserne. Det betyder ikke mindst, at fremtidens trafik bliver mere rolig og jævnt flydende uden konstante opbremsninger og accelerationer.

Ulykker vil også takket være de højt udviklede sensorer og opkoblinger være fortid. Derfor har passagererne i en bil som Audi Aicon i fremtiden ikke længere brug for klassiske sikkerhedssystemer.

En yderst effektiv elektrisk drivlinje sørger for dynamikken i Audi Aicon. Der er placeret i alt fire elmotorer i området ved for- og bagakslen. Batterierne er integreret i bilens bund. Der er tale om faststofbatterier, som vil få en markant højere energikapacitet end litium-ion-batterier.

De fire elmotorer leverer i alt 354 hk (260 kW) og et drejningsmoment på 550 Nm, og de driver hvert et hjul, hvilket giver mulighed for et elektronisk styret, variabelt quattro-firehjulstræk. Der har under udviklingen været væsentligt større fokus på maksimal effektivitet og dermed også rækkevidde frem for maksimal acceleration. Denne driftsstrategi gælder også for drivlinjen og de elektriske bremseenheder, som genindvinder energi gennem rekuperation. Målrettet letvægtskonstruktion til multimaterialekarrosseriet og en optimeret aerodynamik bidrager yderligere til, at Audi Aicon kan opnå rækkevidder på mellem 700 og 800 km på en opladning.

Del med en ven

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start