Audi Nanuk quattro concept
Crossover-koncept kombinerer dynamikken fra en højtydende sportsvogn med Audis quattro-ekspertise på vejen, på racerbanen og også offroad. V10 TDI-motoren sætter standarden for kraft og effektivitet.
Audi har udviklet konceptbilen Audi nanuk quattro concept i samarbejde med designerne hos Italdesign Giugiaro. Resultatet er en sportsvogn til alle stadier i livet og til alle slags underlag – den føler sig lige så hjemme på racerbanen, på motorvejen eller en landevej med mange sving, som den gør offroad i sand eller i sne. Dens crossover-koncept kombinerer dynamikken fra en sportsvogn med centermotor og fleksibiliteten fra en sportslig fritidsbil med hinanden.
Denne 2-sæders bil får sin kraft fra en nyudviklet V10 TDI-motor, som er placeret langsgående foran bagakslen. Denne kraftfulde 5,0-liters dieselmotor yder 544 hk og leverer et drejningsmoment på 1.000 Nm til krumtapakslen helt nede fra 1.500 omdr./min. Dens biturbotrykladning styres via Audi valvelift system (AVS). Common rail-systemet arbejder med et indsprøjtningstryk på 2.500 bar. En forstærket 7-trins S tronic-gearkasse, som er placeret bag motoren, overfører drejningsmomentet til en specielt konstrueret quattro-drivlinje.
Audi nanuk quattro concept har en egenvægt på ca. 1.900 kg. Den sprinter fra 0-100 km/t på 3,8 sek., og tophastigheden ligger på 305 km/t. Den innovative termostyring med separate kølekredsløb og trinreguleret oliepumpe bidrager til det fremragende brændstofforbrug: hele 12,8 km/l ved blandet kørsel.
Dobbelte wishbones styrer konceptbilens 22″-hjul, som er udstyret med 235/50-dæk foran og 295/45-dæk bagpå. De kulfiberkeramiske bremseskiver kan modstå høje temperaturer og har en ekstrem slidstyrke.
Adaptive air suspension med elektronisk styrede støddæmpere er næste generation af denne teknologi fra Audi. Føreren kan manuelt indstille frihøjden på Audi nanuk quattro concept i tre trin: normal, 30 mm lavere eller 40 mm højere. Systemet styrer også selve karrosseriets niveau afhængigt af bilens hastighed og af de forudsagte rutedata, der kommer fra navigationssystemet. Når bilen fx kører på motorvej, forbliver karrosseriet sænket, selv når Audi nanuk quattro concept kører langsomt. Det hæves automatisk, når bilen drejer ind på en grusvej.
Et andet teknologisk højdepunkt på konceptbilen er det integrerede styretøj, som løser den klassiske konflikt mellem dynamiske køreegenskaber og stabilitet. Systemet kombinerer Audis velkendte dynamiske styring på forakslen, som blandt andet kan gribe ind under kørsel i sving for at give øget stabilitet, med supplerende styring til bagakslen. Separate aktorer aktiverer de to aktive sporestænger.
Når føreren styrer ved lav eller moderat hastighed, drejer baghjulene op til 9 grader i modsat retning af forhjulene. Det giver en virtuel forkortelse af akselafstanden på ca. 100 cm og reducerer vendediameteren til ca. 10 m. Det giver også bilen mere adrætte køreegenskaber. Audi nanuk quattro concept drejer endnu mere ivrigt, og den er så godt som neutral under kørsel i sving.
Ved højere hastigheder drejer systemet baghjulene op til 2,5 grader i samme retning som forhjulene. Det giver en virtuel forlængelse af akselafstanden med ca. 140 cm og dermed bedre stabilitet. Under motorvejskørsel ligger konceptbilen stabilt på vejen og klarer hurtige sving og undvigemanøvrer meget sikkert.
Audi nanuk quattro concept har en akselafstand på 2.710 mm. Den er 4.541 mm lang, 1.990 mm bred og 1.337 mm høj. Den bærende konstruktion er en let Audi Space Frame (ASF) af aluminium. Bilens ydre består af komponenter fremstillet af kulfiberforstærket polymer (CFRP), som er lakeret i farven extreme red.