Audi Sport quattro concept
Mærket og teknologien hører uadskilleligt sammen. I forbindelse med Sport quattros 30 års fødselsdag præsenterer Audi på IAA i Frankfurt am Main bilens retmæssige efterfølger. Konceptbilen Audi Sport quattro concept viderefører den store quattro-tradition – med et imponerende coupédesign og en plug-in-hybriddrivlinje med en systemydelse på 700 hk.
quattro er mere end en teknologi – quattro er en filosofi. Begrebet står for kørselssikkerhed og sportslighed, for teknisk kompetence og en dynamisk livsfølelse. Siden den såkaldte Ur-quattro blev lanceret i 1980, har Audi udleveret mere end 5 millioner biler med permanent firehjulstræk – langt flere end nogen anden premiumproducent i verden. I mere end tre årtier har styrkerne ved quattro-konceptet og dets succeser i motorsporten imponeret.
De legendariske klassikere fra Audi omfatter Sport quattro, der fejrede sin debut på IAA i 1983 og var konstrueret som homologationsmodel til rally-VM. Med sin ydelse på 306 hk og en masse tekniske nyskabelser var den tidens supersportsvogn. Den korte akselafstand, som skærpede køreegenskaberne, gav Sport quattro et umiskendeligt udseende. Konkurrencebilen skrev motorsportshistorie – Walter Röhrl vandt i overbevisende stil bjergløbet på Pikes Peak i Colorado/USA i 1987 i denne bil.
Udvendigt design: kraftfuldt og markant
Med konceptbilen Audi Sport quattro concept henter Audi denne store tradition frem til nutiden og viderefører idéer, som man kunne se for tre år siden på konceptbilen Audi quattro concept. Denne coupé kombinerer Ur-quattros gener med emotionel elegance. Den står kraftfuldt og yderst koncentreret på vejen, og dens karrosseri sidder stramt på 21″-hjulene. Overhængene er korte, og proportionerne er afbalanceret sportslige: Med en akselafstand på 2.784 mm er bilens længde 4.602 mm; med 1.964 mm er denne 2-dørs-bil meget bred og med 1.386 mm usædvanligt lav.
Ligesom Audi Sport quattro er Audi Sport quattro concept opstået i motorsportens ånd. Ingen af designløsningerne er lavet for designets skyld – alle er drevet af en teknisk funktion, og nogle af dem er en hyldest til quattro-modellerne fra begyndelsen af 80'erne. Her kan man nævne de kantede, flade C-stolper og de firkantede dobbelte forlygter – Audi har valgt at udstyre dem med den fremtidsorienterede Matrix LED-teknologi, som senere i år vil kunne fås i den opdaterede Audi A8.
Konceptbilens front er præget af den sekskantede singleframe-grill med en ny rammende gitterindsats – et typisk element fra motorsporten.
Stærke præstationer: plug-in-hybriddrivlinjen
Med sin plug-in-hybriddrivlinje er Audi Sport quattro concept en coupé med en hæsblæsende dynamik. Bilens systemydelse udgør 700 hk, og systemdrejningsmomentet ligger på 800 Nm. Kraften overføres via en tilpasset 8-trins tiptronic til quattro-drivlinjen, der har et sportsdifferentiale på bagakslen. Konceptbilen kører 40 km/l ved blandet kørsel i henhold til den gældende norm – det svarer til en CO2-udledning på 59 g pr. kilometer.
Forbrændingsmotoren er en 4-liters V8 med biturboladning. Den yder 560 hk og har et drejningsmoment på 700 Nm. Systemet cylinder on demand (COD), som frakobler fire cylindre i dellastområdet, og et start-stop-system gør den velklingende 8-cylindrede motor meget effektiv.
Mellem 4.0 TFSI-motoren og gearkassen er der placeret en skiveformet elmotor, der yder 150 hk og 400 Nm. Den får sin kraft fra et væskekølet litium-ion-batteri bagest i bilen, som lagrer 14,1 kWh. Konceptbilen lades op via en Audi vægoplader, som med sin intelligente opladningsstyring sørger for den optimale energitilførsel til litium-ion-batteriet. Ved ren elektrisk drift kan Audi Sport quattro concept køre en strækning på op til 50 km. Et intelligent styringssystem regulerer samspillet mellem motorerne efter behov, og føreren kan vælge mellem de forskellige driftstyper.
Afhængigt af drifts- og kørselsstrategien kan Audi Sport quattro concept levere forskellige egenskaber i henhold til kundernes ønsker. Der kan vælges mellem tre forskellige indstillinger. EV-indstillingen til ren elektrisk kørsel, hybridindstillingen til maksimal effektivitet og sportsindstillingen til maksimal performance.
Når V8'eren og elmotoren booster i fællesskab, accelererer Audi Sport quattro concept fra stilstand til 100 km/t på 3,7 sek. – ligesom de gamle kraftfulde rallybiler fra Audi kunne gøre det. Dens tophastighed er 305 km/t. Letvægtskonceptet bidrager også i høj grad til denne dynamik. Til karrosseriet kombineres plader af superhøjstyrkestål og strukturelementer i aluminiumsstøbning. Dørene og skærmene består af aluminium, mens taget, motorhjelmen og bagklappen er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof. Dermed kan egenvægten inklusive batteripakken holdes nede på 1.850 kg.