Beetle Dune
Volkswagens Beetle er et fænomen, uanset hvor i verden den dukker op. Den bringer smilene frem, når den cruiser gennem gaderne, uanset om det er i San Francisco, Berlin, Paris, Shanghai eller København. Hidtil har Beetle kunnet fås som coupé eller cabriolet, men fremtiden kan byde på endnu en Beetle-model. På North American autoshow i Detroit præsenterer Volkswagen den næsten produktionsklare konceptbil Beetle Dune, der med sit cool og rå offroad-look tilfører den populære model en ekstra dimension.
Beetle Dune er – ind til videre – en konceptbil, men den er udviklet med henblik på at kunne sættes i produktion. Den er et potentielt og realistisk bud på, hvordan en Cross-version af Beetle kunne se ud. Beetle Dune bærer mange af de visuelle karakteristika, som vi kender fra de øvrige Cross-versioner af henholdsvis Polo, Golf Plus, Touran og Caddy. Beetle Dune er i forhold til en standard-Beetle hævet 50 mm i undervognen for at give mere frihøjde og gøre den mere terrænduelig, så den kan spurte over sanddyner eller gennem sne. Rå 19” aluminiumsfælge, skærmkanter i matsort plast og en frontkofanger med et stort luftindtag omkranset af en aluminiumsramme er blot nogle af de detaljer, der giver Beetle Dune et skud offroadappeal. De matsorte skærmkanter betyder, at karrosseriets bredde er øget med 24 mm i hver side, og derfor er sporvidden øget med 29 mm for og bag, hvilket giver indtryk af, at Beetle Dune ”står” mere solidt plantet på vejen eller i sandet. Et par luftindtag i hver side af motorhjelmen, et sortlakeret tag med en integreret tagbøjle bag til samt en større hækspoiler og sidespejle i aluminiumsoptik, sætter en fed streg under det sportslige udtryk.
En 2-liters turbomotor med direkte indsprøjtning, 210 hk og 6-trins DSG-gear sender Beetle Dune fra 0 til 100 km/t på kun 7,3 sek., så præstationerne matcher det sportslige og potente ydre.