Biludstilling i Frankfurt
Fredericia, den 10. september 2013 – En helt ny version af KIA Soul får europæisk premiere på udgave nr. 65 af den internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt. Den får selskab af den dramatiske, nye urbane konceptbil i B-segmentet; KIA Niro, som får verdenspremiere ved samme lejlighed, samt den nye KIA Picanto bi-fuel LPG og den opgraderede KIA Optima.
Den helt nye KIA Soul forbliver tro mod det originale ikoniske design med moderne designdetaljer, der matches af forbedret dynamik og en række økonomiske motorer. Det elegante nye eksteriør er inspireret af konceptbilen KIA Track'ster fra 2012, og introducerer en helt frisk og mere moden udstråling – uden at bilens individuelle kant er gået tabt.
Den største tekniske ændring af den nye 2014-udgave af Soul er en helt ny platform, som er baseret på platformen fra den nyeste KIA cee'd. Det har resulteret i stærkt forbedrede køreegenskaber i forhold til den udgående model og en mere moden og rolig vejbeliggenhed. Anden generation af Soul vil også være bedst i klassen hvad angår raffinement. Det skyldes bilens opgraderede hjulophæng, et 29 % stivere karrosseri og omfattende lydisolering. Støjniveauet i kabinen er blevet reduceret med ca. 3 decibel.
De lidt større dimensioner betyder også, at den nye model vil være et mere praktisk alternativ for kunderne takket være længere akselafstand og bredere sporvidde, der giver mere plads i kabinen og større bagagerumskapacitet. Ben-, hoved- og skulderplads er øget på alle pladser, og bagagerumskapaciteten er forøget med 4 % til 354 l (plus ekstra opbevaringsplads under bagagerumsbunden), når sæderne ikke er klappet ned.
Den nye model er også blevet endnu mere miljøvenlig. Køberne vil kunne vælge mellem de nyeste versioner af KIAs 1,6-liters GDI-benzinmotorer og CRDi-dieselmotorer og mellem 6-trins manuel gearkasse eller automatisk gearkasse. Begge motorer er videreført fra den udgående model med forbedret effektivitet og færre emissioner.
Den helt nye KIA Soul kommer på markedet i Europa i 2014, hvor også hele modelrækken, udvalget af benzin- og dieselmotorer, præstationer, økonomi, udstyr og priser bliver offentliggjort.
KIA præsenterer også KIA Niro, der er en dramatisk, ny europæisk konceptbil, som giver en idé om en mulig fremtidig bil i B-segmentet, der kan indtage det urbane miljø med stil og vedholdenhed.
KIA Niro giver en forsmag på en innovativ ny drivlinje med KIAs turboladede 1,6-liters Gamma-motor med 160 hk og en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Mens motoren trækker forhjulene, sender et elektrisk hybridsystem med kraft fra regenererende opbremsning op til 45 hk (33 kW) til baghjulene – når vejforholdene kræver ekstra vejgreb.
Niro er en udløber af KIAs faste målsætning om at skabe nye muligheder med kompakte biler til urbane bilister, og den er skabt i Europa med særlig fokus på europæernes smag og forventninger. Bilen er designet hos KIAs designstudio i Frankfurt – mindre end en kilometer fra IAA – under ledelse Gregory Guillaume, som er koncernens europæiske chefdesigner.
Den nye Picanto bi-fuel LPG, der er udviklet som svar på den stigende kundeefterspørgsel efter små biler med lave driftsomkostninger, præsenteres også i forbindelse med IAA. Den nye model drives af en specialversion af KIAs 3-cylindrede 1,0-liters Kappa-motor med 67 hk og et drejningsmoment på 90 Nm. Den nye Picanto LPG har endnu lavere driftsomkostninger end de konventionelle Picanto-modeller, der udelukkende kører på benzin.
Den nye version vil have et brændstofforbrug i LPG-drift på 17,2 km/l og CO2- emissioner på 100 g/km – og modeller med automatisk start-stop-system (ISG) kører 17,9 km/l og udleder 97 g CO2/km.
Den nye Picanto LPG har to brændstoftanke – den almindelige benzintank, der rummer 35 l og er placeret som normalt foran bagakslen, samt en LPG-tank, der rummer 27 l under tryk og er placeret under bagagerumsbunden, hvor reservehjulet tidligere var placeret. Føreren kan skifte mellem benzin- og LPG-drift blot ved at trykke på en knap på instrumentpanelet.
LPG-tanken og systemets komponenter øger Picantos vægt med 51 kg, så for at kunne bibeholde en livlig acceleration (0-100 km/h på 14,5 sek.) er slutdrevets udvekslingsforhold sænket med 8,6 % (fra 4.235:1 til 4.600:1). Picantos tophastighed på 150 km/h er uforandret i forhold til standardmodellen med 1,0-liters benzinmotor.
Mens drivlinjen er blevet ændret, bibeholder den nye Picanto LPG alle de primære egenskaber, der har gjort den mindste KIA model så populær i hele Europa med et årligt salg på over 50.000 stk.
Til at starte med vil den europæiske Picanto bi-fuel-model kunne fås i Tyskland, Italien, Polen, Tjekkiet, Grækenland, Portugal og Holland, og her forventes den at udgøre op til 7 % af det samlede Picanto-salg. Når den kommer til salg senere i år, bliver den venstrestyrede Picanto LPG den første – og eneste – LPG-drevne bil på markedet med 7 års/150.000 km garanti.
Som respons på kundernes feedback og udviklingen i det stadigt mere konkurrenceprægede D-segment i Europa vil vi i forbindelse med biludstillingen i Frankfurt også præsentere en opgraderet KIA Optima med et optimeret design, nyt infotainment-system, komfort- og sikkerhedsudstyr, øget raffinement, forbedret kvalitet og en finish, der i endnu højere grad udstråler premiumkvalitet.
Den opgraderede KIA Optima er skabt under ledelse af KIAs chefdesigner Peter Schreyer, og den omfatter ændrede forlygter med LED-dagskørelys, tågeforlygter, baglygter, kofangere og fælge.
Foruden en visuel opfriskning af den populære sedanmodel har KIA også fokuseret på at give Optima mere raffinement, hvilket har været et af de vigtigste forbedringspunkter for ingeniørerne. De tiltag, der er anvendt for at reducere vejstøjen i den nye model, omfatter montering af en dynamisk dæmper på baghjulsophængets tværstiver, hvilket forbedrer lydisoleringen, og montering af kraftigere alufælge. Tilsammen har disse tiltag reduceret vejstøjen med 3,3 dB.
Desuden er der foretaget en række ændringer med henblik på at forbedre motorernes effektivitet – blandt andet en overløbende generatorafbryder og et innovativt batteristyresystem. Resultatet er, at CO2-emissionerne starter fra 133 g/km for modellen med 1,7-liters dieselmotor og går ned til 128 g/km med KIAs brændstofbesparende start-stop-system (ekstraudstyr). Optima er i mange europæiske lande omfattet af afgiftsmæssige fordele.
Det allerede omfattende udstyrsniveau i den oprindelige 2011-model er blevet opgraderet med yderligere standardudstyr og eksklusive ekstraudstyrsdetaljer til den opgraderede Optima – som fx Drive-Mode-Select (med tre køreprogrammer – Normal, Active ECO og Sport) og forbedrede audio- og navigationssystemer med 8″-skærm som ekstraudstyr. Den opgraderede Optima fås også med nyt sikkerhedsudstyr som tilvalg – fx KIAs Blind Spot Detection system, Lane Change Assist og Rear Cross Traffic Alert.
Det øvrige tilgængelige ekstraudstyr (afhængigt af model) omfatter følgende: SPAS (parkeringsassistent), smart key og startknap med automatisk indklappelige sidespejle; panoramasoltag, der kan åbnes, varme i bagsæderne, ratvarme, BAS (bremseassistent), ESC (elektronisk stabilitetskontrol), HAC (Hill-start Assist Control) og VSM (Vehicle Stability Management).
Den europæiske version af den opgraderede KIA Optima kommer på det europæiske marked i starten af 2014.