BMW iNEXT møder Kong Vinter
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW iNEXT møder Kong Vinter

BMW’s næste teknologiske flagskib - kendt som BMW iNEXT - bliver nu testet i det nordlige vinterlandskab. De hårde vinterforhold er den optimale test, når prototypen af den fuldt elektriske Sports Activity Vehicle (SAV) testes til ekstremerne. BMW iNEXT lanceres i 2021.
11/02-2019 kl. 13:03
Anslået læsetid: 2 Minutter

Hver vinter finder en række af BMW’s prototyper vej til BMW Groups eget testcenter i Arjeplog i Nordsverige. En af de prototyper, som møder de krævende køreforhold i den nordiske kulde og is, er BMW iNEXT.

Fra vision til prototype

BMW iNEXT blev første gang vist som en visionær konceptbil i efteråret 2018. Hvilke elementer, der videreføres til den endelige model, får vi svar på i 2021, hvor serieproduktionen på BMW’s fabrik i Dingolfing i Tyskland begynder.

BMW iNEXT måler 5.055 mm i længden, 1.690 mm i højden og 2.062 mm i bredden. Med andre ord er målene lidt større end den helt nye generation af BMW X5. Dimensionerne på konceptbilen giver både et rummeligt interiør og plads til en række nye tekniske innovationer.

Efter kort tid er konceptbilen således blevet en prototype, og man er i fuld gang med yderligere udvikling og test.

Camoufleret design og teknik

Den camouflerede bil testes på snedækkede veje og ismasser, hvor lave temperaturer og minimal friktion giver værdifuld indsigt og erfaring. Den lave friktion på sne og is betyder, at samspillet mellem firehjulstrækket og de elektroniske støttesystemer kan testes i langt mere ekstreme forhold end det, man møder under normale forhold. Den til tider meget ujævne og ru overflade er også et godt udgangspunkt for test af undervogn og affjedring.

Samtidig bliver elmotoren, højspændingsbatteriet og kølesystemet testet i forbindelse med den nordiske vinterkulde. Naturligt nok lægges der stor vægt på at udvikle et effektivt energistyringssystem og klimaanlæg, som tackler de udfordringer vores klima byder på – uden at den elektriske rækkevidde bliver påvirket mere end nødvendigt.

Både styringen og bremsesystemet finjusteres under en række forskellige forhold. Den energi, der opnås ved bremsning, vil for eksempel variere under forskellige kørselsforhold. Derfor testes BMW iNEXT også på snedækkede grusveje, såvel som på tør asfalt og spejlblank is.

Autonom og elektrisk fremtid

Skal vi fortsat køre selv i fremtiden, eller skal vi blive kørt? BMW iNEXT åbner for begge dele. I ”Boost”-funktionen er det føreren, som sidder i førersædet, mens ”Ease”-funktionen lader den autonome teknik tage over.

Selv om nogle af egenskaberne i BMW iNEXT tilsyneladende er præget af at være meget fremtidsorienterede, så vil de autonome egenskaber spille en meget større rolle end det, vi er vant til i dag.

I de kommende år vil BMW Group lancere en række nye elektrificerede modeller. I 2025 vil BMW Group tilbyde mindst 25 elektrificerede modeller, hvoraf mindst 12 er fuldt elektriske. Næste år lanceres BMW iX3 og samtidig med, at BMW iNEXT går i produktion i 2021, starter også produktionen af BMW i4.

Del med en ven

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start