Budii omdefinerer menneske-maskine interaktionen
Visionen om autonom kørsel vil snart blive virkelighed og vil ændre det grundlæggende samspil mellem mennesket og biler. Mens forskningscentre i bilindustrien stadig febrilsk arbejder på de tekniske løsninger, giver progressive tænkere, som den schweiziske idé-fabrik Rinspeed, allerede konkrete tanker om, hvordan automatiseret privat transport vil omdanne bilen og menneske-maskine-systemet.
Udover grundlæggende begrebsmæssige ændringer, vil det også involvere spørgsmål om etik og samfundet.
Tidligere har robotter i denne verden blot samlet biler til mennesker. Men i den nye “Budii” konceptbil fra Swiss bilindustriens visionær Frank M. Rinderknecht, rækker maskinen nu bogstavelig talt ud til mennesket: Hvis føren eller passageren i den selvkørende elbil får lyst til at have sjov ved rattet på en krøllet landevej eller off road, vil en robotarm levere rattet til den person på forsædet, som ønsker at køre. Den følsomme 7- akse enhed er mere end blot en ratstamme. I teorien vil det give endeløse justeringsmuligheder: for eksempel under automatiseret kørsel i den daglige pendling parkerer den rattet i centrum med minimum pladskrav, eller det kan fungere som et bord. Dette er gjort muligt ved den unikke “steer-by-wire” teknologi fra Paravan.
For Rinspeed er robotarmen i “Budii”et symbol og stof til eftertanke på samme tid. Rinspeed-Boss Rinderknecht udtrykker det på følgende måde med henvisning til en fælles undersøgelse med konsulentfirmaet EY: “Den autonomt kørende bil vil kræve mere end at løse tekniske problemer og juridiske spørgsmål i de næste to årtier. Vi skal ikke blot omdefinere samspillet mellem menneske og maskine, men skal også rejse spørgsmål om ansvar, tolerancer og forventninger. “Ifølge Rinderknecht vil autonom kørsel uden tvivl give mulighed for at gøre trafikken mere folke-venlig og reducere antallet af trafikulykker på verdensplan. “Men selv den bedste teknologi vil ikke være perfekt, omend mindre udsat for fejl end mennesker. Det er noget, vi bliver nødt til at acceptere,”siger cheffen for Rinspeed . “Vi skal ikke udvikle en blind, men hellere en sund tillid til nye kapaciteter af hardware og software.”
“I fremtiden vil biler gøre ligesom vi gør: de vil blive ved med at lære hver dag, og som et resultat blive bedre og bedre til at mestre komplekse udfordringer i moderne privattransport. “Med henblik herpå, vil “Budii” tage informationer fra sine omgivelser, sine egne “oplevelser”, og de andre køretøjer langs ruten i betragtning. Det langsigtede resultat vil være en kognitive og intuitiv autopilot. Det schweiziske selskab vil vise, hvordan sådan en “ven på hjul ” kunne se ud med deres trans-urban SUV “Budii” på 2015 Geneve Motor Show.
Dens helt nye operativsystem og displaysystem har et væld af innovativ underholdning, sikkerheds- og servicefunktioner, og er baseret på den næste generation skalerbar platform fra Harman, førende på verdensmarkedet i infotainment-systemer . De teknologier fra Rinspeeds mangeårige partnere, integrerer alle funktioner i RoboCar og bringer “Budii” til live. Systemet identificerer uafhængigt vaner og præferencer fra føreren, og reducerer dermed de nødvendige operationelle trin til et minimum. På denne måde, bliver bilen til en lærende og proaktiv følgesvend . Harman Audio Division leverer et premium lydsystem, og lader “Budii” forkæle sine passagerer med musik i bedste HD-kvalitet.
NXP med sine intelligente netværksteknologier giver sikker forbindelse til bilen og de ombordværende til resten af verden. Det inkluderer radar og 'Vehicle-to-X' løsninger, samt
automatisk betaling for parkering via NFC, mobilopladning ved hjælp af
trådløs strøm, smarte adgangsløsninger og en nøglefri fjernbetjening til oplåsning, start og tilpasning af køretøjet. Desuden giver Solid State Lighting produkter den rette LED-belysning på
køretøjet.
I overensstemmelse med en lang tradition, er det elektriskdrevne blikfang ”Budii”, baseret på BMW i3. Den tekniske gennemførelse var i hænderne på Esoro , som også satte “Budii” på sporty 19-tommer, 8-dobbelt-egerlegeringer fra Borbet. De tekniske goodies omfatter en luftaffjedring med kørende højdejustering fra 100 mm, som sikrer, at sjov kommer frem fra den daglige rutine og fortsat vil være muligt i fremtiden. En teleskopisk laserscanner på taget kaldet ” TrackView”, kan hæves med 70 centimeter og levere et præcis 3D perspektiv ved hjælp af 'sensorfusion'. I samarbejde med et HD kamera danner den et billede af terrænet. Som et resultat, vil kørehøjden og affjedringen af køretøjet, tilpasse sig efter forholdene. Hvad mere er: det gør det også muligt for føreren at identificere og undgå potentielle hindringer på et tidligt tidspunkt, og bilen gør det helt af sig selv.
Bekvem adgang til det indre kommer af innovativ elektrisk døråbningssystem, mens privatliv under autonom kørsel sikres med et sammenfoldelig fanesystem, hvis overflade kan tilpasses brugerens smag. Forreste og bageste multifunktionspaneler, integrerer blinklys, bremselys og baglygter. De bruger også omgivende lyseffekter og kommunikationselementer for at forblive i kontakt med andre trafikanter. Det integrerede fiberoptik og halvgennemsigtige cover til panelerne er lavet af PMMA.
At elbiler også kan være sexet og følelsesladet er bevist ved “Budiis” lyse antracit lak med stjerne og glimteeffekt. I interiøret er der sølv og midnatsblå overflader samt cognacfarvet tekstiler med orange højdepunkter i kantning, som skaber en 'feel-good'-lounge atmosfære. Den sidste hånd for hele boligindretning blev tilføjet af firmaet Mansory. Plexiglas arbejdsborde tillader afslappet arbejdsmiljø under autonom kørsel.
Luftudtag med omgivende belysning i instrumentbrættet, midterkonsollen med kopholdere og rum til mobiltelefoner, komplet med induktiv opladning funktion kommer fra Dr. Schneider-koncernen. Et særligt effektivt elektrisk varmesystem fra Eberspächer sikrer hyggelig varme i det kabinen. Det giver også forvarmning af batteriet og sikrer en bekvem tilskudsvarmefunktion. I takt med tiden, kan systemet styres via et SmartWatch eller en smartphone.
Udseendet gennem rattet afslører verdens mest intelligente 'WatchWinder'. Det er et andet trick “Buddis” robotarm har oppe i ærmet, hvilket beviser, det virkelig er førerens ven: det bruger geniale
beslutningsforslag så som opladning dit ur. Så snart HD kamera i kabinen kan se, at batteriniveauet på uret er ved at være udtømt.
Nogle gange er de også lidt legende på, den schweiziske tænketank og mobility lab, Rinspeed.
Giv”Budiis” robotarm et håndtryk på 2015 Geneve Motor Show, 5 – 15. marts 2015