Citroën Jumper
Varebilen Citroën Jumper er solgt i over 800.000 eksemplarer siden lanceringen, heraf 15.000 herhjemme. Den populære varebil kommer nu i en restylet udgave med ny front og opdateret kabine. Bilen er udviklet for at lette hverdagen for erhvervskunderne og spiller en meget central rolle i Citroëns brede varebilsprogram, der jo tæller Nemo, Berlingo, Jumpy og Jumper samt varevognsudgaver af en række personbiler.
Moderne og brugervenligt design. Den nye front signalerer en dynamisk og robust bil med sine tydeligt markerede linjer omkring hjelm og skærme og den store beskyttende kofanger. Citroën Jumper er konstrueret med fokus på ergonomi i den daglige brug, herunder også læsning af bilen,og den byder på et fint forhold mellem udvendige mål og rummelighed.
Det regulære varerum har stor afstand mellem hjulkasserne på 1,42 meter og en lastbredde på 1,87 meter, hvilket placerer Jumper blandt de bedste i klassen.
Komfort for føreren. Indretningen af førerpladsen gør den til en behagelig arbejdsplads dagen lang, bl.a. takket være placeringen af gearstangen i instrumentbordet samt en praktisk skriveplade. Førersædet med armlæn og lændestøtte kan også leveres med affjedring. Af andre muligheder for ekstraudstyr kan nævnes klimaanlæg og bakkamera.
Nyttig teknologi for mere sikkerhed. ESP er standard i den nye udgave af Jumper. Den kan leveres med bl.a. ITC (Intelligent Traction Control) og Hill Descent Control samt programmerbar fartpilot. Udstyr som øger sikkerheden i hverdagen.
Gennemtestet kvalitet og fornuftigt driftsbudget. Der er tilbagelagt over 4 mio. testkm for at sikre driftssikkerheden. Brændstofforbruget er forbedret (på nogle udgaver op til 15 %), og den nye Jumper kan også leveres i en udgave med Stop&Start, hvilket sparer brændstof ved bykørsel.
Moderne og brugervenligt design
Den nye udgave af Citroën Jumper ser både moderne og robust ud med den store brede kofanger og de markerede linjer omkring hjelm og skærme. Fronten med det nye kølergitter og logo og placeringen af lygterne er også med til at signalere en moderne og robust bil. De højtplacerede forlygter har glat glas, og bilen kan leveres med LED-kørelys, som sikrer endnu bedre synlighed.
Den bageste kofanger er bred, og takket være dens lave placering er det nemt at læsse og losse bilen. De nye baglygter er placeret højt til gavn for beskyttelse og synlighed.
Brugervenlighed og komfort er også i fokus i den opdaterede kabine. Det nye rat har et mere moderne design med mere rette linjer, og instrumentbordet har fået en ny front med større radioudvalg.
Bredt modelprogram
Modelprogrammet for den nye Citroën Jumper omfatter både kassevogn, chassis, dobbeltkabine og combi.
Det er bygget op om fire længder (L1, L2, L3 og L4), tre akselafstande (3 m, 3,45 m og 4,04 m) samt tre højder (H1, H2 og H3). Varerummets volumen strækker sig fra 8 til 17 m3.
Let at laste
Den nye Citrën Jumper har et fint forhold mellem varerumsvolumen og udvendige mål i samspil med god ergonomi, som gør den nem at bruge i hverdagen:
. bredde mellem hjulkasser på 1,42 m og blandt de bedste i klassen
. bredde i varerummet på op til 1,87 m
. lastlængde på op til 4,07 m
. nyttevolumen fra 8 til 17 m3
Adgangen til varerummet er bekvem takket være
. brede skydedøre i siden, der kan være op til 1,25 m brede
. bagdøre, der kan være op til 2,03 m høje
. åbning af bagdøre på 96o, som kan øges til 180o, og som option helt op til 270o
. læssehøjde fra 49,3 til 60,2 cm
. mulighed for luftaffjedring på bagvognen, som kan justere frihøjden med 7 cm. Luftaffjedringen sikrer, at bilen forbliver plan, uanset hvordan den er lastet.
Gennemprøvet og -testet
Den nye Citroën Jumper har kørt over 4 mio. testkm, med kørsel på særligt dårlig belægning, både tom og lastet, med passage af dybe vandansamlinger og med kørsel på underlag med nedsat greb.
Bilen er gjort endnu mere driftssikker og robust ved en lang række forbedringer bl.a. forstærkning af hængsler og døre og monteringen af støddæmperne. Hertil kommer forbedring af indsprøjtningssystemet i HDi-motorerne 110 130 og 150 samt forbedring af bremserne både med hensyn til kraft, holdbarhed og støj.
Fornuftig totaløkonomi
Citroën Jumper leveres med en række motorer, som er både effektive og økonomiske. Brændstoføkonomien er forbedret, på nogle udgaver helt op til 15 %, og samtidig er det blevet muligt at bestille bilen i en udgave med Stop&Start.
Som kassevogn kan den leveres med fire typer HDi-motorer; 110, 130, 150 og 180.
Det danske modelprogram
De første eksemplarer af den nye Jumper kommer til Danmark i juni måned. Standard i det danske modelprogram er nu ESP og bl.a. førersæde med varme, lændestøtte og armlæn, el-side spejle og el-sideruder, 12V stik.
I forhold til de nuværende priser stiger priserne med godt 4.000 kr.