Citroën lancerer DS3 Racing
Det er ingeniørerne i Citroëns motorsportsafdeling, som har stået for udviklingen af bilen, der er baseret på DS3 150 THP i højeste udstyrsniveau. DS3 Racing har ikke bare fået racing look med dele i kulfiber, dobbelt udstødningsrør og 18 tommer hjul, men har også fået skærpet sin køredynamik, både hvad motorydelser, styretøj og undervogn angår. I DS3 Racing yder den 1.6 liters turbomotor 202 hk (mod 156 i DS3 THP 150), og bilen accelererer fra 0-1000 meter på 26,5 sekunder.
Prisen i Frankrig for DS3 Racing bliver 29.900 euro, og de første kunder vil få bilen leveret sidst på året. Den første serie produceres i 2.000 styk. Herhjemme forventes de første eksemplarer af bilen til foråret. Det er endnu for tidligt at sige noget om prisen.
Fem gange har Citroën vundet verdensmesterskabet i VM i Rally for konstruktører, og førstekøreren Sébastien Loeb & Daniel Elena har seks gange vundet verdensmesterskabet i VM i Rally i en Citroën. På denne baggrund skal DS3 Racing være med til at styrke det sportslige image for Citroën yderligere.
DS3 Racing er 3,96 meter lang, og designet er baseret på DS3, der er tilført en række elementer fra motorsporten, f.eks. en ”diffuser”, dobbelt udstødningsrør i krom og karrosseridele i kulfiber på front og sidepaneler, fenderlister samt skærmforøgere. Hertil kommer særlige 18-tommer high-tech sportshjul.
Den kan leveres i to farvekombinationer, sort med orange tag eller hvid med gråt tag. I kabinen går karrosserifarven igen på instrumentbord og ratnav. Forstole og en plade i loftet er dekoreret med navnet CITROËN RACING.
Citroën Racing har forbedret ydelserne i 1.6 liter motoren THP 150, så effekten nu er øget fra 156 hk til 202 hk. Samtidig er udledningen af CO2 holdt nede på 149 g/km. Drejningsmomentet er hævet fra 240 Nm til 275 Nm, hvilket svarer til en forbedring på 15 %, og momentet er til stede over et bredt arbejdsområde, så motoren er både smidig og effektiv.
Chassis og opsætning af for- og bagvogn er udviklet af ingeniørerne hos Citroën Racing for at give en endnu mere intens køreoplevelse og give en endnu tættere dialog mellem fører og vej.
Støddæmperne har en specifik karakteristik. Sporvidden for og bag er øget med 30 mm, og samtidig er bilen sænket 15 mm, så den nærmest klæber til underlaget. Styringen er justeret til den nye opsætning, og med de flere kræfter følger også kraftigere bremser. Foran er DS3 Racing udstyret med bremsekalibre med fire stempler, og skiverne er specifikke sportsskiver. ESP-systemet er også tilpasset bilen.
Endelig er DS3 Racing udstyret med store high-tech 18 tommer hjul. Fælgene er fremstillet efter en helt ny metode, der får hjulene til at se ud som 19 tommer hjul, samtidig med at egenskaber og vægt optimeres.
Data
Længde x bredde x højde (mm): 3962 x 1717 x 1443
Akselafstand (mm): 2464
Motor: THP 200 6-trins gearkasse
Udledning af CO2: 149 g/km
EU-mix: 6,4 liter/100 km (15,6 km/liter)
Type: 4 cylindre / 16V benzin med turbo
Cylindervolumen (cm3): 1598
Max.effekt hk/kW ved omdr./min.: 202 / 149 ved 6000
Max.moment (Nm) ved omdr./min.: 275 fra 2000 til 4500
Dæk: 215 / 40 R 18
0 – 1000 meter: 26,5 sekunder
0 – 100 km/t: 6,5 sekunder