Citroën salg i første halvår 2012
Udvikling mod en mere international virksomhed
* Uden for Europa: 1/3 af Citroën salget ligger på markeder uden for Europa, det svarer til en stigning på 11 procentpoints på blot 4 år
* Kina er det næststørste marked for Citroën
* Sydamerika kendetegnet ved udfordringer i landenes økonomi og ombygning af bilfabrikken i Brasilien
* Rusland: Citroën går 2,7 gange mere frem end totalmarkedet
* Europa: fortsat det 6. største mærke.
DS-linjen mere og mere international
* Lancering af Citroën DS3 i Brasilien og af Citroën DS4 og DS5 i Rusland
* Lancering af Citroën DS4 og DS5 i Kina via CAPSA, som er joint-venture nummer 2
* DS-linjen markesføres nu i alle de lande, hvor Citroën er tilstede.
Udbygning og opdatering af modelprogrammet for at erobre nye kunder
* Restyling af Citroën C1, Berlingo og Jumpy
* Salget af C4 Aircross siden lanceringen i april har nu rundet 7.000 styk
* Præsentation af Citroën C4 L og C-Elysée, som er to nye sedan-modeller specielt til vækstmarkederne, såsom Kina, Rusland og Middelhavsområdet.
Salget udvikler sig opad i modelprogrammet
* Salget af DS-linjen udgør nu 9 % af det samlede salg på verdensplan og 15 % af ordreindgangen i Europa
* 36 % af Citroën salget ligger nu på den lille mellemklasse (C-segmentet). Det er en stigning på 5 procentpoints på 2 år
* 17 % af salget ligger på premium-modeller (DS-linjen, C5, C6, C4 Aircross).
Løbende udvikling af serviceydelser
* 30 % af Citroëns nybilssalg i Europa omfatter en serviceaftale.
* Citroën Multicity er ud over Frankrig nu også introduceret i Tyskland. Det er et nyt mobilitetskoncept, som via en internetportal tilbyder en række serviceydelser.
Kreativ teknologi
* En ud af fem Citroën DS5 leveres med hybridteknologien Hybrid4.
* Den gennemsnitlige udledning af CO2 pr. km er blot 124,6 g/km for Citroën, hvilket gør mærket til en af de førende med hensyn til lav udledning af CO2.
Salgstal
I første halvår af 2012 solgte Citroën på verdensplan 664.000 person- og varebiler, hvilket er et fald på 13,6 % i forhold til samme periode i 2011.
I Europa (30 lande) falder bilmarkedet fortsat (- 7,2 %), og Citroëns salg er faldet med 12,7 % til 466.000 styk. Selv om de sydeuropæiske markeder, der traditionelt er meget vigtige for mærket, viser de største fald, øger Citroën sin markedsandel på en række markeder (f.eks. i Italien, Storbritannien og Spanien). Det betyder, at mærket fastholder sin position i Europa som det 6. største mærke.
Hertil kommer gode resultater i f.eks. Holland med stor succes Citroën DS3 og i Danmark, hvor Citroën går mere frem end markedet. På det danske marked er markedsandelen for personbiler øget fra 7,37 til 8,12 % og markedsandelen for det samlede salg af person- og varebiler er 7,84 %.
Salget på de øvrige markeder
Kina. Det kinesiske marked tegner sig for halvdelen af Citroëns salg uden for Europa, svarende til 16 % af det samlede salg. Markedsandelen i Kina er 1,7 % med et salg på 106.000 styk.
Rusland. Markedet er gået 14,4 % frem, Citroën 39,3 % hvilket betyder at markedsandelen er øget til 1,2 %. Citroën har netop lanceret C4 Aircross, DS4 og DS5 i Rusland.
Sydamerika. Fabrikken i Porto Real i Brasilien er under ombygning. Kombineret med højere afgifter på biler betyder det et fald i salget i Brasilien og Argentina. Sydamerika er et vigtigt område for Citroën, idet 21 % af salget uden for Europa ligger hér, svarende til 7 % af Citroëns samlede salg.
Nordafrika. I Algeriet har Citroën øget sit salg med 50 % i et marked, som er steget med 40 %. I Tunesien er markedet vokset med 26 % og Citroën gået hele 70 % frem.