Citroën standen i Geneve
Med to verdenspremierer på standen i Geneve indleder Citroën en offensiv i to af de vigtigste bilklasser. De to verdenspremierer er Citroën C4 Cactus og den nye Citroën C1. De er udtryk for den nye strategi for Citroën modellerne.
Herudover præsenteres DS-linjen, som nu har solgt i 420.000 styk siden lanceringen i 2010, og som har vundet indpas som et reelt alternativ til de klassiske premium mærker. DS-linjen udvides fortsat med nye modeller, ikke mindst til markederne uden for Europa, og seneste nye model er DS 5LS, der er udviklet specielt til det kinesiske marked.
Citroën standen er bygget op om de to verdenspremierer, DS-linjen og teknologi.
. To verdenspremierer, som illustrerer den nye strategi med en klar positionering af Citroën modellerne: mere design, mere komfort, mere nyttig teknologi, alt sammen med en fornuftig totaløkonomi.
Det første eksempel er Citroën C4 Cactus som et helt nyt alternativ til bilerne i den lille mellemklasse og som sætter nye standarder for denne bilstørrelse. Samtidig præsenteres på standen den overraskende konceptbil C4 Cactus Aventure.
Den anden verdenspremiere er den nye Citroën C1. Mere information herom følger om kort tid.
Desuden præsenteres på standen Citroën C5 CrossTourer, som introduceres på nogle markeder og er særlig interessant med den berømte affjedring Hydractive III+ samt C4 Picasso og Grand C4 Picasso, som tilsammen allerede har modtaget over 72.000 ordrer.
. DS-linjen har vundet indpas som et alternativ til de mere klassiske premium mærker, og udbygningen af DS-linjen fortsætter på markederne uden for Europa med lanceringen af DS 5LS, som er en raffineret luksus-sedan der fremstilles på fabrikken i Shenzhen i Kina. Raffineret er også det særlige udstyrsniveau Faubourg Addict, som kan leveres på nogle markeder til DS3, DS3 Cabrio, DS4 og DS5. DS3 Cabrio Racing er en specialserie i meget begrænset antal til nogle markeder. Den kombinerer de sportslige egenskaber i DS3 Racing med glæden ved at køre med åbent tag.
I DS5 lanceres nye spændende BlueHDi-motorer, BlueHDi 120 og BlueHDi 180.
. Teknologi med fokus på nye motorer, som er effektive og økonomiske og som lever op til de kommende Euro6 emissionsnormer. Hvad benzinmotorer angår, præsenterer Citroën C4 e-THP 130, som er en turboudgave af de tre-cylindrede Pure Tech motorer. Den udmærker sig ved at reducere brændstofforbrug og udledning af CO2 med 23 % i snit i forhold til den foregående generation motorer. BlueHDi er navnet på de nye dieselmotorer, som er udstyret med det særlige SCR-system for reduktion af Nox og som samtidig reducerer udledningen af CO2. Blandt de udstillede modeller er DS5 BlueHDi 120 (102 g CO2 pr. km) og BlueHDi 180 (114 g CO2 pr. km) samt C4 Cactus BlueHDi 100 (82 g CO2 pr. km).
Et andet eksempel på teknologisk videreudvikling er Citroën C-Elysée WTCC, som er til start ved dette års første løb i FIA’s Verdensmesterskab for Touring Cars den 12. april, hvor sæsonen starter i Marrakech. WTCC bliver en ny spændende udfordring for Citroën, som jo har vundet konstruktørmesterskabet hele otte gange i WRC.
NYHEDER SOM SVAR PÅ MANGE AF NUTIDENS UDFORDRINGER
CITROËN C4 CACTUS ….NY VERDEN, NYE IDEER
Verden er i forandring, og bilkøbernes forventninger udvikler sig i et stadigt højere tempo. Hvad med bilen?
Citroëns svar er Citroën C4 Cactus som et alternativ til bilerne i den lille mellemklasse, hvor konkurrencen er stor, men hvor normerne for hvordan en bil skal være synes at være fastlåste. Det gør C4 Cactus op med i kraft af sit banebrydende design og sin måde at kombinere det praktiske med det spændende. Formålet er at tilbyde en bil, som rummer lige netop de kvaliteter, som virkelig tæller for kunderne.
Citroën C4 Cactus udmærker sig ved
Mere design
Mere komfort
Mere nyttig teknologi
… sammen med en fornuftig totaløkonomi.
For at forene disse tilsyneladende uforenelige modsætninger har Citroën valgt en ny tilgang i udviklingen af bilen ved at
Lægge mere vægt på de kvaliteter i bilen, som virkelig tæller for kunderne.
Det betyder nye teknologiske løsninger til gavn for design, komfort, intuitiv brug og budget:
* Airbump er et eksempel på en Citroën innovation, der er både praktisk og flot. Som et grafisk element bidrager Airbump til at fremhæve bilens linjer, samtidig med at den beskytter karrosseriet.
* Instrumentering der er digital og intuitiv, og som giver en overskuelig førerplads med logisk gruppering af kontakterne med en 7-tommer touchscreen, der er standard i alle udgaver.
* Brede forstole, hvor formgivningen er inspireret af en komfortabel sofa
* Placering af passagerairbag i loftet (Airbag in Roof) fremfor i instrument-bordet. En helt ny løsning som giver forsædepassageren mere fralægningsplads.
* Panoramaglastag med særlig temperaturdæmpning, så kabinen bades i lys uden at blive overophedet.
Reducere bilbudgettet ved at reducere det overflødige.
Det betyder en optimeret platform og effektive moderne motorer af seneste generation. 200 kg mindre vægt end i en Citroën C4 til gavn for køreglæde og brændstofforbrug (82 g CO2/km og 3,1 liter/100 km for en dieselversion og under 100 g CO2/km for en benzin).
Konceptbilen Citroën C4 Cactus Aventure
På biludstillingen i Geneve præsenteres Citroën C4 Cactus også som en særlig konceptbil under navnet ”Aventure” med fokus på de mange grafiske elementer i C4 Cactus og de mange muligheder, den nye model giver.
CITROËN C4 PICASSO OG GRAND C4 PICASSO
Den nye C4 Picasso og nye Grand C4 Picasso har fået en fin modtagelse. Der er nu indgået over 72.000 ordrer internationalt, og herhjemme har de hurtigt indtaget førerpositionen i deres bilklasse.
De udmærker sig bl.a. ved
Mere design
som er markant og som er forskelligt på de to modeller.
Mere komfort
bl.a. takket være den rummelige og lyse kabine med masser af plads også ved række 2 og 3 i den 7-personers. Samtidig har begge et meget rummeligt bagagerum på 537 liter VDA i C4 Picasso og 645 liter i Grand C4 Picasso. Den store rummelighed i forhold til de kompakte udvendige mål har været mulig takket være anvendelsen af den nye platform EMP2 fra PSA Peugeot Citroën, som også har medført en reduktion af vægten på op til 140 kg i C4 Picasso.
Mere nyttig teknologi
Med en digital og intuitiv instrumentering, som giver en overskuelig førerplads. Instrumentbordet er bygget op om 2 skærme i midten: en touchscreen på 7 tommer og en 12 tommer skærm.
God totaløkonomi
med bl.a. effektive og økonomiske motorer. Den nye Grand C4 Picasso er den første MPV i denne størrelse, hvor en termisk motor udleder under 100 g CO2 pr. km, nemlig e-HDi 90 motoren, der har Stop&Start og en ny generation manuel gearkasse med elektronisk styring ETG6. Den udleder blot 98 g/km, hvilket svarer til et forbrug på 26,3 km/liter.
Desuden kan C4 Picasso og Grand C4 Picasso leveres med den nye BlueHDi 150, der er en Euro 6 motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, Selective Catalytic Reduction). BlueHDi 150 kan leveres både med 6-trins manuelt gear og 6-trins automatgear af ny generation. Begge er forbløffende økonomiske i forhold til deres effekt, idet EU-mixet er hele 23,8 km/liter og 110 g CO2 med manuelt gear og 22,2 km/liter og 117 g CO2 med automatgear.
TEKNOLOGISK OFFENSIV
Ny benzinmotor med turbo: e-THP 130
Nu vokser den nye generation af 3-cylindrede benzinmotorer med en turboudgave med navnet
e-THP 130. Pure Tech er en familie af benzinmotorer, som har 15 % flere kræfter og 25 % lavere brændstofforbrug og udledning af CO2 end den foregående generation.
PSA Peugeot Citroën har udviklet og producerer motorerne i Frankrig, og den nye e-THP 130 , som er den første Euro 6 benzinmotor fra koncernen, får premiere i Citroën C4.
e-THP 130 har en effekt på 130 hk ved 5.500 omdr./min og et maks. moment på 230 Nm ved 1.750 omdr./min. Men samtidig er den økonomisk og udleder blot 110 g CO2 pr. km og har et EU-mix på op til 20,8 km/liter. Det svarer til en reduktion i forbruget på 23 % samtidig med en øgning af effekten på 10 hk.
Der er arbejdet meget med at reducere vægt og størrelse i den kompakte 1,2 liter motor til gavn for brændstofforbrug og køreglæde. Motoren arbejder sammen med en 6-trins gearkasse.
BlueHDi dieselmotorer: effektive og miljøvenlige
Den nye C4 Picasso var den første model, der blev udstyret med BlueHDi motor, som nu også lanceres i Citroën DS5 med BlueHDi 120 og BlueHDi 180 samt i Citroën C4 Cactus med BlueHDi 100.
BlueHDi motorerne lever op til de kommende Euro 6 emissionskrav og er udstyret med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, Selective Catalytic Reduction), som samtidig reducerer udledningen af CO2 og brændstofforbruget.
EU-mix på op til 32,2 km/liter og 82 g CO2 i C4 Cactus BlueHDI 100.
EU-mix på op til 23,8 km/liter og 110 g CO2 med manuelt gear i C4 Picasso BlueHDi 150
EU-mix på op til 22,2 km/liter og 117 g CO2 i Grand C4 Picasso BlueHDi 150 med automatgear.
EU-mix på op til 25,6 km/liter og 102 g CO2 i DS5 BlueHDi 120 med manulet gear
EU-mix på op til 22,7 km/liter og 114 g CO2 i DS5 BlueHDi 180 med automatgear.