Jaguar C-X17 Sports Crossover - Aluminiumsarkitektur
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Crossover fra Jaguar

Og afslører C-X17 Sports Crossover
11/09-2013 kl. 14:00
Anslået læsetid: 15 Minutter

Jaguars første sports crossover konceptbil – C-X17 – får premiere på Frankfurt Motor Show 2013.

C-X17 er baseret på det nye designkoncept, der udnytter Jaguars nye, avancerede monocoque aluminiumsarkitektur kaldet iQ[Al], og som skal danne udgangspunktet for en lang række fremtidige Jaguar modeller. Den nye designfilosofi understreger Jaguar mærkets innovative fremtidsvisioner. Den modulopbyggede og skalerbare arkitektur er udviklet for Jaguar, og den kommer til at danne grundlag for lette men stærke og ekstremt robuste køretøjer med innovativ og effektiv teknologi. Designet giver mulighed for fleksibel volumenproduktion med kreativ frihed i designet og konkurrencedygtige udstyrspakker, uden at man går på kompromis med de unikke egenskaber, dynamikken og den udsøgte ydelse og luksus, som Jaguar er kendt for. Med det udgangspunkt kan Jaguar udvide sin produktlinje specielt til de dele af topmarkedet, hvor efterspørgslen er størst.

Jaguar C-X17 er en sports crossover, der udnytter segmentets egenskaber fuldt ud ved at kombinere sportsvognens egenskaber og køreoplevelse med et mere markant design og en større fleksibilitet. Sports crossover-konceptet giver mulighed for at udvide Jaguars serie af karrosserityper, så mærket kommer til at appellere til en bredere målgruppe.

“C-X17 sports crossover-modellen tegner en spændende ny retning for Jaguar. Den skal sætte fokus på vores nye aluminiumsarkitektur. Med den nye teknik kan vi markant udvide Jaguars produktlinje, markedspotentiale og kundegruppe. Den nye filosofi bringer teknologien fra vores luksusmodeller over i et mere tilgængeligt prissegment, og når vi kombinerer den med vores nye og ultraeffektive motorer, kommer vi til at definere en ny global standard. Ud over de rationelle fordele får man klassens bedste køredynamik og det smukke design og formgivning, som Jaguar er berømte for. Vi har kort og godt skabt grundlag for et kvantespring fremad.”
Adrian Hallmark, Global Brand Director, Jaguar

Jaguars første produkt med den nye iQ[Al]-arkitektur bliver en ny, eksklusiv sedan i C/D-segmentet. Den lanceres globalt i starten af 2015, og det bliver segmentets første monocoque model i aluminium.

Der bliver mulighed for at vælge mellem mange motorstørrelser med forskellig ydelse, der alle er interessante og nyskabende modeller med den nyeste, innovative brændstofbesparende teknologi og samme gode køreegenskaber som altid. Det er blandt andet en serie højtydende benzin- og dieselmotorer, der fremstilles på Jaguar

Land Rovers nye motorfabrik i Storbritannien, og den kraftige V6-benzinmotor i F-TYPEN, der har klassens bedste specifikke ydelse på grund af den lette arkitektur. Dermed kan Jaguar tilbyde et bredere udvalg af bilmodeller med fremragende ydelse, tophastigheder på over 300 km/t og en udledning på under 100 g CO2 pr. kilometer.

C-X17-konceptet illustrerer den bredde af bilmodeller, der kan produceres med den nye arkitektur. Sports crossover konceptet med fire sæder og aluminiumsarkitektur kombinerer elegante linjer, sportsdesign og luksuriøs elegance med øget fleksibilitet og høj førersikkerhed. Med de flotte proportioner, de rene linjer og det smukke design – som designdirektør Ian Callum står bag – er C-X17-modellen en fuldblods Jaguar.

C-X17 har raffinerede og dynamiske køreegenskaber og manøvreegenskaber som en sedan takket være den lave højde, et optimeret tyngdepunkt og topavanceret, dynamisk teknologi som f.eks. Torque Vectoring by Braking, hvor bilens intelligente bremsesystem fordeler motorens moment på hjulene i kurver, så man minimerer understyring og opnår et optimalt vejgreb.

“Helt fra den mindste detalje har vi designet C-X17 ud fra et sæt nøje fastlagte principper og en dyb forståelse af, hvad man forbinder med en Jaguar – flotte proportioner, rene linjer og en afbalanceret form. En kraftfuld og markant bil med en smuk og diskret charme – og C-X17 er ganske tydeligt en ægte Jaguar.”
Ian Callum, Design Director, Jaguar

Med en længde på 4,7 m og en højde på 1,6 m er bilen en typisk crossover, men designet bærer umiskendeligt også Jaguar familiens berømte træk. Kølergitteret er en videreudvikling af Jaguar XJ luxury sedan-modellens karakteristiske front, og bagpartiets svungne linjer ligger tæt op ad Jaguar F-TYPE sportsmodellens prisbelønnede design. Den lave profil med 23″ aluminiumsfælge giver C-X17 et markant sportsvognspræg, og LED-forlygter, J-formede kørelys og matterede tågelygter i den brede front er en del af C-X17-modellens markante udtryk. C-X17 leveres i en flot, lysende Caesium Blue farve med detaljer i sort højglans ved vinduerne og 5-egers alufælge i Dark Atlas grafitgrå med detaljer i sort højglans.

Indvendigt har C-X17 fire individuelle, formstøbte sæder i luksusudførelse og i et let og elegant design. Bilens unikke tag har formede vanger, der giver et helt specielt “elliptisk” panoramaudsyn for passagererne i C-X17, samtidig med at taget syner let og elegant udefra. To ekstra, bagudmonterede sæder i bagagerummets gulv kan foldes ud til ekstra brug. Tilbehør til den aktive bilist, såsom lommelygte og kamera, ligger i bagagerummets opbevaringsrum.

Indvendigt er C-X17 udstyret med eksklusive, autentiske materialer – traditionelt håndværk med en moderne finish. Indretningen er i Jet saddle Connolly-læder og Orchid Connolly-læder på instrumentpanel, sæder, armlæn, døre, gulv og bagagerum med syninger, der giver en flot dybdeeffekt. Der er opnået en flot reliefeffekt med udstansede læderdetaljer i hanefjedsmønster på de større læderpaneler. Ruthenium, aluminium og detaljer i sort, børstet, anodiseret metal giver mørke nuanceeffekter i det indvendige design i C-X17. Dørene er beklædt med materiale i sort højglans.

I hele bilens længde fra instrumentpanelet til de bageste passagersæder løber en midtertunnel, en såkaldt Interactive Surface Console – der er et interaktivt infotainmentsystem til alle passagerer med flere touchskærme under et gennemgående panel i transparent akrylglas. I kombination med bilens indbyggede og sikre Wi-Fi netværk kan passagererne kommunikere både med hinanden og omverden via sociale medier. C-X17 er udstyret med et indbygget, digitalt audiosystem i topklasse, der er specialdesignet til bilen af de britiske audiospecialister Meridian, og bilens midterkonsol er konfigureret til Head Up Display-projektor.

* * *

DEN NYE ALUMINIUMSARKITEKTUR: ET KIG IND I FREMTIDEN

iQ[Al] er mere end en bilarkitektur. Det er en helt ny filosofi, der tegner Jaguars innovative fremtidsvision, og som giver Jaguar mulighed for at udvide produktporteføljen med modeller, der er specielt målrettet til de globale delmarkeder med stigende efterspørgsel efter biler i topklasse.

Den første Jaguar, der leveres med den nye arkitektur, bliver en ny topklasse sedan i C/D-segmentet, der lanceres globalt i løbet af 2015. Den nye sedan bliver det første aluminium monocoque produkt i segmentet, og den nye sedanmodel skal produceres på den nye og ultramoderne fabrik i Solihull, hvor der skabes nye job og attraktive muligheder for leverandørerne.

Den aluminiumbaserede arkitektur bliver modulopbygget og skalerbar, og den høje fleksibilitet skal gøre det muligt at producere et bredere udvalg af modeller og udstyrsmodeller end før. Det er en letvægtsarkitektur, der er ekstremt stabil og med innovative teknologier, der understreger Jaguars store satsning på bæredygtighed, f.eks. den nye, superstærke legering fremstillet af næsten 100% genbrugsmaterialer.

Arkitekturen er udviklet, så det bliver muligt at indbygge alle de køreegenskaber, som Jaguars udviklere har klar. Alle modeller bliver ægte Jaguar typer, og med den fleksible arkitektur vil de alle få deres eget individuelle særpræg. Jaguars udviklere og designere har arbejdet tæt sammen helt fra starten af udviklingsarbejdet for at opnå et alsidigt design, der kan rumme markedets bedste udstyrsløsninger.

Den fleksible arkitektur giver Jaguars designere og udviklere frit spil til at anvende designfilosofien “hvis vi kan forestille os det, kan vi udvikle det”, så den nye modelserie ikke er underlagt tekniske eller produktionsmæssige begrænsninger. Den nye arkitektur giver Jaguar mulighed for at omlægge til en højere grad af serieproduktion, uden at det går ud over bilernes unikke karakter, det smukke, klassiske design, de fremragende køreegenskaber, motorydelsen eller den luksus, som Jaguar er berømt for. Med den nye fleksible arkitektur kan forskellige modeller fremstilles på samme produktionslinje samtidig. Den effektive og avancerede produktionsproces gør det muligt at reagere hurtigt på udsving i markedets efterspørgsel på de enkelte modeller, så produktionen kan tilpasses herefter.

Motorserie

De nye Jaguar modeller bliver udstyret med en motorserie med motorer i forskellig størrelse og ydelse, der alle er interessante og nyskabende modeller med den nyeste, innovative brændstofbesparende teknologi og samme gode køreegenskaber som altid. Den nye sedan bliver den første model, der lanceres med de helt nye firecylinders diesel- og benzinmotorer, hvor Jaguar for første gang kommer under den magiske grænse på 100 g CO2/km. De avancerede og højtydende motorer produceres på Jaguar Land Rovers nye motorfabrik, der er under opførelse i Wolverhampton i Storbritannien – en investering på 500 millioner pund, der skal stå klar i 2015.

Bilerne er også designet til at kunne monteres med den kraftige V6-benzinmotor, der kendes fra Jaguars F-TYPE sportsbil, og som i kombination med den lette opbygning giver klassens bedste specifikke motorydelse ligesom hos F-TYPE modellen. Motorserien har mange stærke egenskaber og sikrer de nye bilejere både motorydelse som hos sportsvognene og klassens bedste brændstoføkonomi og laveste CO2-udledning.

C-X17 KØREEGENSKABER: GODT VEJGREB OG SIKKER KØRSEL

C-X17 concept er udviklet som en sports crossover med mange fordele for føreren. Den har en markant fremtoning, og med det lave højde og det optimerede tyngdepunkt og letvægtskarrosseri i aluminium har bilen fremragende køreegenskaber som en personbil og manøvreegenskaber, der ligger godt på vejen selv ved høj hastighed. C-X17 er udstyret med de mest avancerede køreteknologier som f.eks. Torque Vectoring by Braking, et system der konstant overvåger køredynamikken i kurver og anvender bremserne intelligent, så motorens moment fordeles afbalanceret mellem hjulene, så man reducerer understyring og sikrer det maksimale vejgreb.

Med en frihøjde på 213 mm og intelligent All-Wheel Drive har C-X17 også gode køreegenskaber og et fremragende vejgreb på dårlige vejbelægninger og under forskellige vejrforhold. Jaguars intelligente All-Wheel Drive-system måler konstant vejgrebet og førerens handlinger og benytter en fremadrettet momentfordeling for at forhindre og modvirke udskridning, så bilen kører mere stabilt og sikkert på glatte vejbaner. Ved kørsel med normalt vejgreb leder systemet primært momentet til baghjulene, hvilket giver den dynamiske køreoplevelse, som Jaguar er kendt for.

UDVENDIGT DESIGN: FLOTTE PROPORTIONER

Crossover segmentet er nyt land for Jaguar, og designdirektør Ian Callum og hans team havde en klar målsætning om, at C-X17-modellen ikke måtte gå på kompromis med de klassiske egenskaber ved Jaguars berømte bildesign – enkle former, smukke linjer og flot afbalancerede proportioner. Biles skulle både have alle crossover typernes praktiske egenskaber, og samtidig skulle C-X17 være elegant, sporty og spændende. Den skulle skille sig ud fra mængden og samtidig have Jaguars tidløse elegance.

C-X17 har fået nogle dynamiske men alligevel perfekt afbalancerede proportioner, hvor den lave profil og de store hjul signalerer kraft og udholdenhed. Formgivningen er elegant og fartpræget med rene linjer frem for pynt og pral. Den lange motorhjelm er designet med en dobbelt bue og et markant kølergitter, der signalerer styrke. Forlygterne refererer i designet til andre sedan modeller, og kølergitteret er inspireret af XJ-modellen, så C-X17 helt tydeligt hører til Jaguar familien men har sit helt eget særpræg samtidig. Kølergitteret er designet med et sekskantet mønster med små aluminiumspaneler indbygget, der kan lukkes, så bilen får endnu stærkere aerodynamiske egenskaber.

C-X17's dobbelte ‘hjertelinjer’ er fremtrædende, når man ser bilen i profil. To enkle og rene designlinjer med en diskret bue i metallet, der fanger lyset, binder elegant C-X17's skulder og bagende visuelt sammen. De lange vinduer fremhæver bilens elegante udseende.

Bilens bagende har et tydeligt sportsvognspræg med bagparti, baglygter og detaljer, der klart minder om den forførende Jaguar F-TYPE. C-X17's taglinje peger elegant bagud og afsluttes med en markant spoiler over den flade bagrude, der fremhæver crossoverens sportspræg, så man får indtryk af en hurtig bil, selv når den holder stille.

Den udvendige farve er den smukke, lysende Caesium Blue med vindueskanter i gloss black, og de eneste kromdetaljer er logoet foran og bagpå, så bilen holdes i en mørk, sportspræget stil. De store 23″ fælge, der giver C-X17 et robust udtryk, er i et unikt design med fem dobbelte eger. De er i Dark Atlas grafitgrå finish med gloss black detaljer på egerne.

INDVENDIGT DESIGN: SMUKT HÅNDVÆRK OG FREMRAGENDE
TEKNOLOGI

“C-X17 er i et tidløst og alligevel topmoderne design. Håndværk i topklasse og moderne teknik i en an innovativ kabine spækket med luksus og avanceret teknologi.”
Julian Thomson, Director of Advanced Design, Jaguar

Indretningen i C-X17 byder både på avanceret, interaktiv teknologi og eksklusiv materialer fremstillet med traditionelle håndværksteknikker, og resultatet er rummelig, luftig og elegant kabine, der oser af luksus.

C-X17 har plads til fire passagerer i individuelle støbte sæder. Sædepositionen er relativt lav for en crossover, så passagererne får en fornemmelse af at sidde lavt i kabinen. Sæderne er konstrueret som lette og fritstående enheder, og det giver en fornemmelse af endnu mere plads og luft inde i bilen.

Det store bagagerum er konstrueret med to ekstra sæder, der kan foldes op og bruges til at sidde på bilens bagende, når den holder stille og bagklappen er slået op. Klapsæderne er i en solid konstruktion i fræset aluminium med Connolly sadellæder, og de svinges ud på et elegant designet hængsel, så man har en praktisk siddeplads, når man holder pause på turen. Tilbehør til den aktive bilist, såsom lommelygte og kamera, ligger i bagagerummets opbevaringsrum i praktiske læderetuier.

Svunget panoramatag

Med C-X17’s unikke panoramatag får man fornemmelsen af at sidde i en åben kabine. Designerne bag C-X17 har opbygget tagets indvendige del af en række svungne vanger, der går fra front til bagende og ligger tæt parallelt ved siden af hinanden og integreret i tagets for- og bagende. På undersiden er de formgivet, så de giver ekstra loftshøjde, og med panoramataget har passagererne frit udsyn til himlen over dem, så man får fornemmelsen af at sidde i en åben bil. Vangernes overside følger glastagets elegante linjer og understreger C-X17's elegante udvendige design.

Eksklusivt indtræk i tofarvet læder

Indvendigt er C-X17 udstyret med en kombination af eksklusive, traditionelle materialer og moderne overfladeteknikker. Designerne har hentet deres inspiration til indretningen mange steder – fra ekstruderede lampeskærme i aluminium og udskårne stolerygge til elegante lædersko, jakker og håndtasker, og det har ført frem til nogle flotte farvekontraster.

Sæder, instrumentpanel, gulv, døre og bagagerum er forsynet med en elegant kombination af Jet sadellæder og Orchid læderpaneler. Det berømte britiske skindfirma Connolly, der er kendt som de dygtigste inden for eksklusivt bilinteriør og fint håndværk, har skabt de flotte læder paneler specielt til C-X17-modellen. Det 3 mm tykke sadellæder med flotte syninger, der giver indtrækket et stoflig overflade, er udskåret i handfjedsmønster, der er inspireret af traditionelle skrædderstoffer, og som giver bilen et elegant og samtidig moderne look.

Indvendigt har dørene fået en gloss black finish, og til interiørets metaldetaljer er der anvendt ruthenium (en platintype) i stedet for krom, så man opnår en mørkere nuance, der passer smukt til kabinens elegante og minimalistiske indretning.

Interaktiv infotainment til flere passagerer

C-X17 sætter en helt ny standard inden for interaktivt tilbehør med den unikke Interactive Surface Console, der er integreret i bilens midtertunnel helt fra instrumentpanelets midterkonsol til bagsæderne. Den består af et antal forbundne touchskærme monteret under transparent akrylglas, og den interaktive konsol forbinder for- og bagsædepassagerer via et sikkert, indbygget Wi-Fi netværk.

Via den interaktive konsol kan bilens passagerer overføre billeder, video og lydfiler fra mobilenheder og dele dem med de andre passagerer eller på Facebook, Twitter, Instagram og andre sociale medier. Via touchskærmene og den intuitive brugergrænseflade kan informationerne “swipes” fremad og bagud fra forsæde til bagsæde. Ved at give mulighed for at dele både teknologi og information mellem passagererne både på forsæde og bagsæde skaber C-X17's Interactive Surface Console sammenhæng mellem bilens afdelinger, når alle deler samme oplevelse.

C-X17 er udstyret med et højttalersystem med 12 højttalere, der er specielt udviklet til modellen af de britiske audioeksperter Meridian. Systemet er designet i samarbejde med udviklerne bag indretningen i C-X17, og systemet anvender Meridians prisbelønnede, digitale lydteknologi. Trifield teknologien giver en rumlig lydoplevelse, så alle får en følelse af at være i centrum af musikken. Systemet har subwoofer-enheder bagest i midtertunnelen, diskantenheder monteret i instrumentpanelet, højttalere i A- og B-søjlerne, dobbelte højttalere i dørene, baghøjttaler og højttalerenheder monteret øverst i forsædernes nakkestøtter, og med det unikke system kan alle passagerer i C-X17 nyde en optimal og autentisk lydgengivelse.

Instrumentpanelet i C-X17 er udstyret med en konfigurerbar TFT-konsol med to visere med mulighed for Head Up Display – et system, der kedes fra moderne kampfly, og som via en projektor viser vigtige informationer på forruden, så føreren får et hurtigt overblik.

Gearstangen er udstyret med drejeindstilling i ruthenium, der skydes op ved aktivering og giver mulighed for at skifte mellem køreindstilingerne Road, Sport eller All-Road. Ventilationsristerne i aluminium på instrumentpanel, sæder og døre er i samme design som frontgitteret.

C-X17 TEKNISKE SPECIFIKATIONER

Dimensioner (mm)
Længde 4718
Akselafstand 2905
Højde 1649
Bredde 1959
Frihøjde 213

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start