Danmarkspremiere på ny Suzuki Vitara
Vitara har gennem tiderne været en af de mest populære SUV-modeller på markedet, og nu er den klar til at blive præsenteret i en helt ny udgave. Bilen står i sin fjerde modelgeneration som en helt ny konstruktion, der introduceres i Danmark sidste weekend i april. Med priser fra 194.990 kr. byder den på rigtig meget SUV for pengene.
Vitara kom på markedet første gang i 1988, hvor den var en pioneer i den gryende SUV-klasse og har gennem årene vundet et stort publikum. I 1998 fik den navnet Grand Vitara, og det samlede Vitara salg er nu tæt på at runde 3 millioner biler på verdensplan. Også i Danmark kan den trække på en særdeles succesfuld historie med mere end 30.000 solgte biler.
Lettere og mere kompakt
Den ny Vitara står som Suzukis bud på en moderne og dynamisk SUV. I sit design er den både voksen i udtrykket og skarp i fremtoningen. Målet med den ny Vitara har også været at skabe en kompakt, miljøvenlig og økonomisk SUV. Bilen er derfor bygget på en ny og vægtbesparende platform og er med sin længde på 418 cm kun lidt kortere end forgængeren. Til gengæld er den nye Vitara 4-500 kg lettere afhængig af modelversion, og det har stor betydning for brændstoføkonomien.
Samtidig er det lykkedes at få plads til et bagagerum på 375 liter, hvilket er stort nok til at dække de flestes behov. Og i kabinen sidder man højt og med pæn plads på både for og bagsæde.
120 hk og op til 25,0 km/l
Drivkræfterne består af en benzin- og en dieselmotor, som begge er på 1,6 liter og yder 120 hk. Med forhjulstræk, benzinmotor og 5 manuelle gear klarer Vitara en EU-norm ved blandet kørsel på 18,9 km/l, mens den firehjulstrukne version klarer 17,9 km/l. Ejerafgiften er derfor nede på kun hhv. 600 og 890 kr. halvårligt.
Dieselmotoren er koblet sammen med en 6-trins gearkasse. Desuden er motoren udstyret med nedkølet recirkulation af udstødningsgassen og variabel turbogeometri, hvilket bidrager til lavere brændstofforbrug. Dieseludgaverne har et imponerende drejningsmoment på hele 320 Nm fra kun 1750 omdrejninger pr. minut. De forhjulstrukne dieselmodeller har en EU-norm på 25 km/l, mens 4WD-udgaverne med AllGrip kun ligger en smule lavere, nemlig på 23,8 km/l. Den halvårlige ejerafgift er derfor på kun 1.040 kr. for dieselmodeller med forhjulstræk og kr. 1.440 med 4WD.
Økonomisk og alsidigt 4WD
Vitaras modelprogram består af såvel forhjulstrukne som firehjulstrukne versioner. Dermed er det muligt at vælge version efter fokus og behov. Med forhjulstræk opnås den bedst mulige brændstoføkonomi og den laveste anskaffelsespris. Men til en merpris på kun 30.000 kroner får man Vitara med Suzukis avancerede 4WD-system AllGrip.
AllGrip medfører kun et beskedent merforbrug af brændstof, og kørselskomforten er den samme, som man finder i en almindelig, forhjulstrukket personbil. I tillæg får man en højere aktiv køresikkerhed og fire kørselsindstillinger: Auto, Sport, Snow og Lock.
Auto-indstillingen benyttes på normal og tør vej og i tilfælde af dårligt vejgreb skiftes automatisk til firehjulstræk. I indstillingen “Sport” sendes mere trækkraft ud til baghjulene, ligesom motorstyringen ændres for hurtigere speederrespons. “Snow” er beregnet til kørsel på glat eller løst underlag, og i “Lock” er der lige meget kraft på for- og bagaksel, hvilket gør det nemt at komme fri af fx løst sand. En del af Vitaras AllGrip-system er endvidere Hill Descent Control, der assisterer føreren ved stejle nedkørsler.
Priser fra 194.990 kroner
Vitara-programmet udfoldes på tre udstyrsniveauer: Comfort, Active og Exclusive. På hvert niveau kan der vælges mellem benzin- og dieseldrift, ligesom der også tilbydes 4WD i de fleste modeller.
Priserne begynder ved 194.990 kr. for en Vitara Comfort med 2WD og 1,6-liters benzinmotor. Væsentligt udstyr er her aircondition, CD-radio, Bluetooth-forbindelse via rattet, el-ruder for, fjernbetjent centrallås, teleskopjusterbart rat, højdejusterbart førersæde, el-spejle, “Hill Hold Control” og automatisk stop/start af motor.
Med dette høje udstyrsniveau i basisversionen bevarer Vitara sin position i klassen som modellen, der tilbyder rigtig meget SUV for pengene.
På Active-niveau starter priserne ved 224.990 kr. for 2WD-modellen med benzinmotor. Her får man desuden udstyr som multimedieanlæg med trykfølsom skærm, automatisk aircondition, bakkamera, 17-tommers alufælge, fartpilot med hastighedsbegrænser, el-ruder bag, LED-kørelys, tågeforlygter, sædevarme foran og opvarmede sidespejle.
Priserne i Exclusive-programmet begynder ved 264.990 kr. for den forhjulstrukne version med benzinmotor. Her toppes op med f.eks. navigation, nøglefri betjening, parkeringssensor, regnsensor og såkaldt Suede-indtræk i en kombination af ruskindsstof og læder. På dette udstyrsniveau er nærlyset af den nye LED-type med optimeret lysstyrke og automatisk højderegulering. Desuden er aktiv fartpilot og automatisk nødbremse standard.
Modeller med den stærke turbo dieselmotor med 320 Nm introduceres til en merpris på 40.000 kroner, og priserne starter derfor her ved 234.990 for Comfort-modellen.
Mange muligheder for personalisering
Mod en beskeden merpris er det muligt at sætte sit helt eget præg på bilen. Der kan f.eks. skiftes farve på ydre som indre detaljer, og programmet tilbyder en række muligheder for at kombinere designstil og farver. Active og Exclusive versionerne tilbydes med 2-farvet lakering og indvendig kan farven på instrumentpanelet og ved ventilationsdyserne fx udskiftes til orange, turkis, sort eller hvid. Disse muligheder suppleres af to komplette designpakker, der kan tilkøbes til Active og Exclusive versionerne. Urban Design-pakken har kromdetaljer ved tågeforlygterne, sidebeskyttelseslister med krom og en lakeret tagspoiler, mens Country Design-pakken tilfører bilen et mere råt look med brede, sorte sidelister, sorte profiler rundt om LED-kørelyslygterne og sølvfarvede beskyttelsesskjolde for og bag.
Sigter efter 5 stjerner
Sikkerhedsudstyret i den nye Vitara omfatter bl.a. 7 airbags, ESP, hjulspindskontrol, selealarmer for og bag samt selestrammere på både for- og bagsæder (undtagen midtersædet). Desuden fås Vitara med radarbaseret sikkerhed og komfort i form af automatisk nødbremsesystem og aktiv fartpilot, hvilket er standard i Active modeller med AllGrip og alle Exclusive modeller. Her måler en radarsensor afstanden til den forankørende bil, og nødbremsesystemet sørger for advarsel, bremseforstærkning og evt. nedbremsning, hvis man kommer for tæt på. Også den aktive fartpilot benytter radarsensoren, hvilket gør, at bilen selv kan justere hastigheden, hvis en forankørende bil f.eks. kører langsommere eller skifter vognbane.
Den nye Vitara bliver naturligvis testet af EuroNcap, og Suzuki regner med, at den testede model vil opnå de maksimale 5 stjerner. Resultatet af sikkerhedstesten forventes offentliggjort i starten af maj måned.
Danmarkspremiere den 25. – 26. april
Den helt nye Suzuki Vitara er klar til Danmarkspremiere hos Suzuki-forhandlerne i weekenden den 25.- 26. april. Der har været stor forhåndsinteresse for den nye model, og med det attraktive prisniveau forventer Suzuki, at den nye Vitara kan løfte arven efter sin succesfulde forgænger.