Ny Citroën C4 Picasso - Dansk introduktion
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Dansk introduktion

Den nye Citroën C4 Picasso
14/08-2013 kl. 19:30
Anslået læsetid: 8 Minutter

Citroën introducerer den nye C4 Picasso ved et Åbent-Hus hos de danske forhandlere den 24. – 25. august.

Siden den første MPV med navnet Picasso, Xsara Picasso, blev introduceret har Citroën produceret over 3 millioner biler med dette navn, fordelt på Xsara Picasso, C4 Picasso, Grand C4 Picasso og C3 Picasso. Heraf er over 37.000 solgt i Danmark.

I udviklingen af den nye C4 Picasso har der været særligt fokus på design, rummelighed samt komfort og køreglæde for både fører og passagerer.

Den udmærker sig bl.a. ved

. et markant og udtryksfuldt design med dynamiske linjer

. en kabine med masser af plads og lys, hvor formgivningens rene og enkle linjer samt de omhyggeligt udvalgte materialer og deres forarbejdning vidner om et tydeligt kvalitetsløft.

. teknologi til gavn for komfort og køreoplevelse med en ny og intuitiv instrumentering bygget op omkring en 7 tommer touchscreen og en 12 tommer skærm. Bilen fås desuden med systemer for at lette kørsel og manøvrering af bilen som for eksempel Park Assist samt aktiv fartpilot og aktive sikkerhedsseler.

Bilen er konstrueret på den nye platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2) fra PSA Peugeot Citroën koncernen, hvilket indebærer store fordele:

. nyt forhold mellem kompakte udvendige mål (længde 4,43 m, bredde 1,83 m og højde 1,61 m) og stor rummelighed i kabinen samt et meget stort bagagerum (537 liter VDA).

. lavere vægt, som er reduceret med 140 kg i forhold til den foregående model, samt forbedring af luftmodstanden (SCw koefficient på 0,71) og optimering af motorerne.

. videreudvikling af forholdet mellem komfort og vejgreb. Bilen har elektrisk servostyring, og undervognen er optimeret for dynamik og komfort under alle forhold.

DET DANSKE MODELPROGRAM

Som nævnt introduceres den nye C4 Picasso 5-personers herhjemme i slutningen af august, og Grand C4 Picasso med plads til 7 personer forventes introduceret inden udgangen af året.

Ved lanceringen omfatter det danske motorprogram to dieselmotorer, som begge leveres med Stop&Start, og henholdsvis 92 og 115 hk. Hertil kommer to benzinmotorer VTi 120 og THP155 med henholdsvis 120 og 156 hk.

De tre udstyrsniveauer hedder Attraction, Seduction, og Intensive. Standardudstyret er meget omfattende allerede fra første udstyrsniveau med bl.a. ESP og hill-holder, nøglefri start, 7” touchscreen og 12-tommer skærm, aircondition, el-ruder for og bag, varme i forsæder, Connecting box, LED-lys foran, tågeforlygter og meget mere.

De danske introduktionspriser ekskl. levering starter ved 259.990 kr. for C4 Picasso VTi 120 Attraction, og med dieselmotoren i C4 Picasso Hdi 90 ved 265.990 kr.

DESIGN SOM MARKERER EN NY EPOKE

Anvendelsen af den nye platform har givet designerne andre muligheder i formgivningen af den nye C4 Picasso. Akseludhænget foran er kortere (- 116 mm), akselafstanden forlænget med 57 mm, frihøjden er sænket, og sporvidden er øget (+ 82 mm foran og + 31 mm bag), hvilket alt sammen bidrager til at give bilen et dynamisk og energisk design.

Fronten er helt nydesignet. Linjerne i Citroëns logo med de dobbelte vinkler glider over i de spektakulære og smalle LED-kørelys, og nedenunder er lygter og tågelygter placeret.

Bagklappen åbner i bilens bredde og vidner om masser af plads og let adgang til bagagerummet.

INTERIØR MED MASSER AF PLADS OG LYS

Kabinen i C4 Picasso er formgivet som et åbent rum med rene og enkle linjer. Oplevelsen af plads og lys understreges af den store forrude.

Materialerne i kabinen er udvalgt med stor omhu, og det samme er deres forarbejdning.

TOUCHSCREEN

De nye C4 Picasso leveres med en ny form for digital instrumentering, som er både intuitiv at bruge og flot at se på. Instrumentbordet er bygget op om 2 skærme i midten: en touchscreen på 7 tommer og en 12 tommer skærm.

7-tommer skærmen er standard på alle udgaver og rummer 7 ”kontakter” på skærmen for styring af ventilation, navigation, radio og telefon m.m.

12-tommer skærmen viser information om kørslen. På de to første udstyrsniveauer er 12-tommer skærmen en LCD-skærm og på udstyrsniveau 3 og 4 en HD. På HD-skærmen kan føreren selv vælge opsætningen.

SIKKER KØRSEL

Den nye C4 Picasso er udstyret med teknologi, som forbedrer sikkerheden ved at forebygge ulykker og ved at reducere følgerne af en eventuel kollision.

Aktiv fartpilot .. en radar, der er placeret i forkofangeren, registrerer og advarer, hvis den forankørende bil nedsætter farten. Systemet fastholder en konstant afstand til den forankørende ved at påvirke acceleration og motorbremse og fungerer ved hastigheder fra 30 km/t. Så snart der atter er tilstrækkelig afstand til den forankørende eller helt fri bane genfinder bilen sin oprindelige hastighed. Radaren kan også beregne hvor lang tid der er mellem de to biler samt advare om for tæt kørsel.

Aktive sikkerhedsseler .. ved forsæderne, hvor en motor automatisk strammer selerne maksimalt ved risiko for kollision. Hvis bilen er udstyret med vejstribealarm, advares føreren via vibrationer i selen om risiko for overskridelse af de hvide linjer.

Overvågning af den blinde vinkel .. systemet fungerer med ultralyd og advarer føreren om et køretøj i den blinde vinkel ved at tænde en orange diode i sidespejlene. Systemet er opbygget med fire følere, der er placeret i for- og bagkofangeren, og er aktivt ved hastigheder mellem 12 og 140 km/t. Det overvåger et område, der strækker sig 5 meter bag bilen og 3,5 meter ud fra siden på bilen frem til sidespejlet.

Hertil kommer bl.a. ITC (Intelligent Traction Control), som forbedrer vejgrebet på glat underlag.

KOMPAKT OG RUMMELIG

Takket være den nye platform EMP2 sætter den nye Citroën C4 Picasso nye standarder for forholdet mellem kompakte udvendige mål og stor rummelighed.

I forhold til den foregående model er den nye C4 Picasso mindre udvendig og større indvendig.

. 40 mm mindre i udvendig længde

. 57 mm mere i akselafstand (2785 mm på den nye C4 Picasso) og ny standard i rummelighed

. 40 liter mere i bagagerumsvolumen, som er på 537 liter VDA, og som kan øges til 630 liter, hvis sæderne på række 2 justeres helt frem.

De kompakte udvendige mål med en længde på 4,43 m, bredde på 1,83 m og højde på 1,61 m sammen med den elektriske servostyring og en vendediameter på 10,8 m gør, at den nye C4 Picasso er nem at håndtere i alle situationer.

Hertil kommer den store rummelighed og fleksibilitet i kabinen:

. fra udstyrsniveau Seduction kan ryglænet på passagersædet fældes frem, så man kan transportere særligt lange genstande eller give passagererne på række 2 mere udsyn.

. på række 2 er de tre enkeltstole lige brede. De kan foldes sammen, og ryglænets hældning kan justeres for at øge komforten. Stolene kan have længdejustering, så pladsen til knæene eller bagagerummet kan tilpasses.

Der er masser af fralægningsplads i kabinen, i midterkonsollen mellem sæderne foran, under forsæderne, i dørene og i gulvet foran sæderne på række 2.

LAV UDLEDNING AF CO2 OG LAVT FORBRUG

Den nye Citroën C4 Picasso vejer hele 140 kg mindre end den foregående model.

. 70 kg mindre takket være den nye platform EMP2 med anvendelse af aluminium og højstyrkestål til visse dele og kompositmateriale til bunden under bagagerummet

. 70 kg takket være formgivningen af bilen med optimering af de udvendige mål og aerodynamik samt anvendelse af materialer som aluminium til motorhjelmen og kompositmateriale til bagklappen m.m.

Resultatet af denne slankekur er, at den nye Citroën C4 Picasso ikke vejer mere end en C3 Picasso. Ud over reduktionen af vægten er der arbejdet meget med aerodynamik (SCw 0,71) og med optimering af motorerne. I gennemsnit har man sparet 30 g CO2 hvilket svarer til en besparelse på over 1 liter brændstof pr. 100 km i forhold til den foregående model.

Den nye C4 Picasso er også den første MPV i denne klasse, hvor en termisk motor udleder under 100 g CO2 pr. km, nemlig e-HDi 90 motoren, der har Stop&Start og en ny generation manuel gearkasse med elektronisk styring, ET6G, udleder blot 98 g/km, hvilket svarer til et forbrug på 26,3 km/liter. Sidst på året udvides programmet med en BlueHDi 150, der er en Euro 6 motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, selective catalytic reduction).

ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds) kan den leveres til e-Hdi 90 og e-HDI 115,begge med Stop&Start. Det er en manuel gearkasse, som kan køres både i manuel (via skiftekontakterne bag rattet eller gearstangen) og automatisk. Den er udstyret med en krybefunktion og med en ny kartografi for styring af gearskiftene for at give mere dynamik og komfort.

I løbet af første halvår af 2014 vil bilen endvidere kunne leveres med en ny 6-trins utomatgearkasse.

KOMFORT OG VEJGREB

Den nye Citroën C4 Picasso tilgodeser både dynamik og komfort. Den er letkørt, let at manøvrere og byder på afslappet kørsel for alle i bilen.

Komfort og vejgreb er øget takket være reduktionen af vægten, sænkningen af tyngdepunktet, de nye proportioner og optimering af undervognen med bl.a. ny montering af støddæmpere og ophæng til bagvognen.

Samtidig har man tilgodeset dæmpning af støj og vibrationer i bilen, hvor den elektriske servostyring filtrerer vejens ujævnheder bedre, og der er monteret særligt støjdæmpende ophæng på bagbroen.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start