Autobutler.dk - Ny undersøgelse fra værkstedsportalen
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Danskerne har fået øjnene op for de frie værksteder

Ny undersøgelse fra værkstedsportalen autobutler.dk
10/10-2013 kl. 15:45
Anslået læsetid: 2 Minutter

For blot tre år siden havde de autoriserede værksteder godt fat i bilejerne når det kom til service på bilen. Det på trods af at der lovmæssigt har været frit værkstedsvalg siden 2002, således at garantien ikke bortfalder fordi man fravælger et autoriseret værksted. En ny undersøgelse fra værkstedsportalen autobutler.dk, viser dog, at danskerne nu har fået øjnene op for de frie værksteder.

Værkstedsportalen har spurgt 1208 danske bilejere om deres forhold til bilen og deres værkstedvalg. Hele 80,7 % af de adspurgte svarer, at det ikke har betydning for dem, at værkstedet er autoriseret når bilen skal ordnes. Derimod er det pris og ikke mindst kvalitet der stikker ud som vigtigste målestok.

”Prissammenligningssider, brugeranmeldelsessites og uafhængige formidlingsportaler er alle med til at skabe gennemsigtighed på nettet. Specielt vurderinger fra andre der ligner os selv, vægtes meget højt af forbrugerne i dag. Det skaber simpelthen tryghed, når man får noget anbefalet”, siger forbrugerekspert og lektor på Institut for Marketing og Management ved Syddansk Universitet, Jan Møller Jensen.

Frie og autoriserede værksteder får stort set samme bedømmelser
Nogle af de bilejere der angiver i undersøgelsen, at det er vigtigt for dem at bruge autoriserede værksteder, fortæller, at det primært er fordi, de kører ny bil, og at det giver dem en vis sikkerhed. Andre synes at de oplever, at kvaliteten på de autoriserede værksteder er bedre. Der er dog ikke noget der tyder på, at kunderne på de autoriserede værksteder er mere tilfredse med det arbejde de får udført, end bilejere der benytter de frie værksteder:

”Det er her en portal som vores skaber gennemsigtighed. Vi sørger via vores ratingsystem for at brugerne videregiver deres oplevelser efter de har fået udført en opgave. På den måde kan bilejeren altid tjekke kundernes tilfredshed med lige netop de værksteder som har afgivet tilbud. Vi kan se på de anmeldelser vores tilmeldte værksteder har modtaget, at forskellen mellem de autoriserede og frie værksteder er meget lille”, siger adm. direktør og partner hos autobutler.dk, Christian Legêne.

Det fremgår af anmeldelserne, at de autoriserede værksteder får en gennemsnitlig bedømmelse på 4,3 ud af 5 for serviceopgaver, mens de frie værksteder opnår et gennemsnit på 4,4 ud af 5 på samme type opgave.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start