Den komplet eldrevne KIA Soul
KIA Motors har bekræftet, at den nye komplet eldrevne udgave af KIA Soul efter planen kommer til salg på de europæiske markeder i anden halvdel af 2014. KIA Soul EV bliver den første eldrevne, nul-emissions-familiebil, som KIA lancerer uden for Korea.
“Den nye Soul EV bliver frontløber for KIAs nye Clean Mobility-program, som tilbyder miljøvenlig mobilitet til vores kunder i hele verden, når den kommer til salg globalt næste år”, udtaler Thomas Oh, som er Executive Vice President og COO hos KIA Motors Corporation.
“Selv om den er KIAs første komplet eldrevne bil, der kommer til salg på verdensplan, så er Soul EV vores anden generation af en batteridrevet elbil, og den nyder godt af de omfattende erfaringer, som vi har opnået ved udviklingen af Ray EV og den daglige drift af Ray EV-flåden i de sidste 3 år”.
Med det friske designsprog fra den nyligt lancerede anden generation af KIA Soul er Soul EV en batteridrevet elbil med et unikt design, som også er praktisk i hverdagen. Den vil egne sig perfekt til by-pendlere takket være klassens bedste rækkevidde. Med en litium-ion-polymer-batteripakke på 27 kWh med høj kapacitet vil Soul EV kunne køre over 200 km på en enkelt opladning.
De forhjulstrukne testudgaver af Soul EV er fremstillet på baggrund af modificerede versioner af KIA Soul 2014, og drives af en elmotor på 81,4 kW med et generøst drejningsmoment på 285 Nm. Motoren sender trækkraften videre til forhjulene via en 1-trins gearkasse med konstant gearudvekslingsforhold.
Takket være det høje drejningsmoment, som er til rådighed straks fra start, vil den elektriske drivlinje garantere masser af køreglæde i Soul EV med hurtig acceleration (0-100 km/h formentlig på under 12 sek.) og en tophastighed på ca. 145 km/h. For at optimere effektiviteten og den potentielle rækkevidde genindvindes energien ved opbremsning og i påløb i Soul EV, hvorefter energien genbruges i batteriet.
Opladningen foregår ved at tilslutte Soul EV til den almindelige strømforsyning i husholdningen. Opladningstiden for et helt afladet batteri er op til 5 timer med et almindeligt husholdningsstik med 240 eller 230 V eller 25 min. ved lynopladning med en oplader med en ydelse på 100 kW.
Takket være fraværet af motorstøj og særlige lydisoleringsmaterialer vil kabinen i KIA Soul-produktionsmodellen være ekstremt støjsvag, hvilket bidrager til en kørekomfort på linje med biler i luksusklassen. Fordi bilen stort set er lydløs, vil Soul EV for fodgængersikkerhedens skyld være udstyret med et VESS-system (Virtual Engine Sound System), som udsender en advarselslyd ved hastigheder under 20 km/h, og når bilen bakker.
En flåde af slørede prototyper af den nye Soul EV undergår i øjeblikket et omfattende testprogram på KIAs Namyang R&D-faciliteter i Korea, som er i verdensklasse, og i Europa og Nordamerika, før produktionen af kundebilerne begynder i 2014.
KIA Soul EV er baseret på den nye 2014-udgave af KIA Soul, som omfatter adskillige forbedringer i forhold til den populære første generation af Soul. Ændringerne omfatter anvendelse af en helt ny platform (baseret på den nyeste KIA cee'd) med en længere akselafstand (2.570 mm), et 29 % stivere karrosseri og en opgraderet undervogn, som giver bedre køreegenskaber, større raffinement og bedre vejbeliggenhed.
Som det er tilfældet med 2014-udgaven af KIA Soul, får Soul EV også en iøjnefaldende styling og et eksteriør, som afspejler det topmoderne image og diskret fremhæver bilens elektriske drivlinje. Det flotte, nye look er inspireret af konceptbilen KIA Track'ster fra 2012 og bibeholder den ikoniske brede og firkantede udformning fra den originale Soul-model.
Med Soul EV får kunderne lidt ekstra gnist med projektionsforlygter, LED-positionslys, LED-baglygter og aerodynamiske 16″ aluminiumsfælge.
I kabinen bliver Soul EV udstyret med en unik Supervision-instrumentenhed og et midterkonsol med 8″ display. Som det sømmer sig for en miljøvenlig bil, vil materialerne i kabinen og bilens indtræk i endnu højere udstrækning blive fremstillet af genbrugsmaterialer som fx bioplastik, bioskum, biostof og biofilt (PET) samt organiske sammensætninger og nyudviklede antibakterielle materialer og laktyper.
KIA startede det indenlandske salg af Ray EV i Korea i slutningen af 2011 og har opnået erfaring fra den virkelige verden med den daglige drift ved hjælp af leveringen af en flåde af Ray EV-biler til regeringen og offentlige kontorer.
Den danske KIA importør har endnu ingen indikationer omkring priser og tilgængelighed på det danske marked.