Den nye Audi A6
I begyndelsen af 2011 introduceres den nye A6. Denne store Limousine-model omfatter innovative løsninger på alle de tekniske områder – et let karrosseri, en sportslig undervogn og et stort udvalg af nye assistent- og multimediesystemer. Der er ligeledes et bredt udvalg af motorer og kraftoverføringer til rådighed.
Karrosseriet til den nye Audi A6 Limousine er i vid udstrækning fremstillet af aluminium og hightech-stål, så derfor er det særdeles let, stift og sikkert. Moderne konstruktionsmetoder og materialer sørger for et meget lavt støjniveau i kabinen.
Designet af den nye Audi A6 udtrykker sportslighed og elegance. Limousine-modellen er 4,92 m lang og 1,87 m bred, men kun 1,46 m høj. Den lange motorhjelm, den lave, spændte taglinje og de markante linjer på siderne giver bilens samlede design en dynamisk fremtoning.
Den rummelige kabine i den nye Audi A6 viderefører den slanke stil fra bilens ydre. Det elegant svungne instrumentpanel gør føreren til midtpunkt i kabinen. Alle detaljer i kabinen dokumenterer den omhyggelighed, Audi anvender i fremstillingen af bilerne.
Samtlige materialer, herunder et nyt træindlæg udført i en teknik med træ i flere lag, er nøje udsøgt og forarbejdet. Som ekstraudstyr fås forsæderne med ventilations- og massagefunktion, og den eksklusive ambientebelysning i lyspakken giver lys i kabinen ved hjælp af små lysenheder.
Den nye Audi A6 er også udstyret med det logiske ergonomikoncept, som kendetegner alle mærkets modeller. Et yderst effektivt klimaanlæg og det videreudviklede betjeningssystem MMI Radio er standard, og som ekstraudstyr tilbyder Audi et head-up-display, der viser vigtige informationer på forruden. Som ekstraudstyr kan man også vælge betjeningssystemet MMI touch. Det giver mulighed for at betjene en lang række funktioner i harddisk-MMI-navigationssystem plus ved hjælp af en touchpad.
Onlinetjenesterne, som Audi tilbyder i samarbejde med tjenesteudbyderen Google, forbinder bilen online med internettet via Bluetooth-biltelefonen. Et UMTS-modul henter billeder og informationer fra Google Earth over på skærmen og kombinerer dem med navigationsruten, og et WLAN-hotspot opretter kontakt til mobile apparater.
Flagskibet inden for hifi-systemerne er Advanced Sound System fra Bang & Olufsen. MMI Navigation plus arbejder tæt sammen med assistent- og sikkerhedssystemerne (ekstraudstyr) i den nye A6. Det sender data vedr. ruten til styreenhederne til forlygterne, den automatiske gearkasse og adaptive cruise control med Stop & Go-funktion. På den måde kan disse systemer registrere komplicerede scenarier og hjælpe føreren, og i mange situationer kan sikkerhedssystemet Audi pre sense reducerer ulykker og følgerne af dem eller endda forhindrer dem helt. Audi active lane assist hjælper føreren med hele tiden at holde A6 på rette kurs, og parkeringsassistenten overtager styringen, når du skal parkere.
Stærkt motorprogramAudi tilbyder den nye A6 med fem kraftfulde og topeffektive motorer – to benzinmotorer og tre TDI-motorer. Motorerne yder mellem 177 hk og 300 hk. De gør alle brug af vigtige teknologier fra mærkets effektivitets-modulsystem – start-stop-systemet, rekuperationssystemet og den innovative termostyring.
Når man kigger på hele modelrækken, er A6's brændstofforbrug faldet med op til 19 % i forhold til forgængeren. A6 sætter nye standarder blandt konkurrenterne. Den mest effektive motor i programmet er 2.0 TDI. I kombination med den manuelle gearkasse kører den 20,4 km/l ved blandet kørsel – det svarer til en CO2-emission på 129 g pr. km.
På et senere tidspunkt introducerer Audi modellen A6 hybrid – dens 2.0 TFSI-motor og elmotoren sørger med en samlet ydelse på 245 hk for en effektiv og sportslig fremdrift, og så kører den 16,1 km/l ved blandet kørsel (foreløbigt tal).
Lige som med forgængermodellen tilbyder Audi også den nye A6 med et bredt udvalg af kraftoverføringer. Afhængigt af motoren kan man vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse, den trinløse multitronic eller – som noget nyt – den sportslige S tronic. Alle gearkasser er finpudset ned i mindste detalje, og gearene har stor spredning, hvilket er med til at øge bilens effektivitet. Via gearkasserne overføres kræfterne – afhængigt af motoren – til forhjulene eller til det permanente firehjulstræk quattro med kronhjulsmidterdifferentiale og hjulselektiv momentstyring, som giver maksimalt vejgreb samt maksimal stabilitet og dynamik.
Til topmotorerne tilbyder Audi som ekstraudstyr et sportsdifferentiale. Undervognen på den nye A6 kombinerer sportslig præcision med suveræn komfort. Bærearmene er fremstillet af aluminium, og den nyudviklede servostyring er udstyret med et effektivt, elektromekanisk drev.
Køredynamiksystemet Audi drive select er standard, og de forhjulstrukne versioner er udstyret med det sportslige ESP-system med elektronisk tværspærring. Som ekstraudstyr kan man vælge den komfortable luftaffjedring adaptive air suspension og reguleret støddæmpning.
Audi A6 Limousine markedsføres i Danmark fra april 2011. Priser endnu ukendt.