Den nye Audi Q3
Siden lanceringen i efteråret 2011 har Q3-modelrækken være en succes for Audi. Men hos Audi arbejdes der kontinuerligt på udvikling – også af det der allerede er vellykket. De nye modeller Audi Q3 og RS Q3 har ikke kun fået opfrisket designet, de byder også på en lang række tekniske nyheder, der bl.a. resulterer i højere ydelse og lavere forbrug.
Motor
De tre TFSI- og tre TDI motorer (alle med fire cylindre) kommer med en højere ydelse samtidig med et lavere forbrug: CO2 emissionerne er faldet med op til 17 %. De har en slagvolumen på 1,4 og 2,0 l, og ydelsen går fra 120 hk til 220 hk. Alle motorerne er turboladede og med direkte indsprøjtning og opfylder kravene til udstødningsnormen Euro 6. Audi cylinder on demand-teknologien er blandt andet medvirkende til en reducering af forbruget og CO2 -emissionerne. 1.4 TFSI COD og 2.0 TDI bærer takket være deres effektivitet “Audi ultra”-logoet.
Undervogn
Undervognen på den nye Audi Q3 kombinerer adrætte køreegenskaber med suveræn sikkerhed, og komforten er blevet øget endnu mere ved hjælp af en omfattende finpudsning. Med Audi drive select kan føreren indstille vigtige tekniske komponenter efter sine personlige ønsker, herunder også de adaptive støddæmpere, der fås som ekstraudstyr. Fælgprogrammet går fra 16″ til 20″, og afstemningen af undervognen giver en fornem kørekomfort. En nedkørselsassistent fås som ekstraudstyr.
Design
Allerede ved første blik ser man tydeligt den nye Audi Q3's premiumkarakter. Audi designerne har finpudset detaljerne ved den coupéagtige linjeføring med den karakteristiske bagklap, der strækker sig rundt om hjørnerne. Dominerende vandrette linjer understreger bilens bredde både foran og bagpå og giver Q3 et udtryksfuldt design. Den udformede singleframe-grill er det mest markante element på fronten.
I forbindelse med de nydesignede forlygter er xenon plus-teknologien med LED-dagskørelys nu standard. Som ekstraudstyr tilbyder Audi de ekstra kraftfulde og energieffektive LED-forlygter. Sammen med dem fås det dynamiske blinklys i baglygterne, der ligeledes har fået opfrisket designet. Dette intuitive blinksignal opbygges indefra og udad i den retning, bilen skal dreje, i løbet af to tiendedele af et sekund.
I basisudgaven har den nye Audi Q3 en egenvægt (uden fører) på 1.385 kg. Målene på den kompakte SUV er forblevet næsten identiske. Den måler 4,39 m i længden, 1,83 m i bredden og 1,59 m i højden, og akselafstanden udgør fortsat 2,60 m.
Alsidig
Audi Q3 byder på masser af plads på alle fem siddepladser. Dens klare ergonomi og den suveræne forarbejdningskvalitet understreger premiumambitionerne. Bagagerummet i Audi Q3, som i normal tilstand har en volumen på 460 l, kan udvides til at rumme 1.365 l ved at klappe splitbagsædet frem. Mange gennemtænkte løsninger gør håndteringen af denne SUV endnu mere alsidig og nem. De omfatter blandt andet bagagerumspakken, en skiklap og bagklappen med elektrisk betjening. En tagræling og en ny udtrækkelig bagagerumsafdækning er standard.
Udstyr
Standardudstyret i den nye Audi Q3 er omfattende. Som supplement fås en række features, der kommer direkte fra luksusklassen – som eksempelvis LED-kabinelyspakken og forsæderne med elektrisk indstilling. Når det gælder førerassistentsystemer, er bremseassistenten mod følgekollision standard.
Kunden kan bestille de følgende assistentsystemer som ekstraudstyr. I forbindelse med Audi side assist lyser en gul LED-indikator i sidespejlhuset, hvis der befinder sig en anden bil i den blinde vinkel, eller den nærmer sig hurtigt bagfra. Audi active lane assist arbejder med videokameraer, som registrerer vognbanemarkeringerne. På den måde hjælper systemet føreren med at komme tilbage på ret kurs ved hjælp af lette indgreb i styringen, hvis føreren kommer for tæt på en linje uden at have tændt blinklyset. Den kamerabaserede vejskilteassistent gør med grafikker i førerinformationssystemets display opmærksom på skilte med hastighedsgrænser – og nu også med overhalingsforbud.
Når det gælder infotainment hedder topsystemet fra Audi MMI Navigation plus. Det perfekte supplement til MMI Navigation plus er komponenten Audi connect inklusive biltelefon, som kobler Audi Q3 op på internettet. Passagererne kan surfe og maile på deres mobiltelefoner og tablets via det integrerede Wi-Fi-hotspot, og føreren kan til gengæld nyde godt af de skræddersyede services fra Audi connect i bilen. De omfatter webradioen Audi music stream, trafikinformationer online samt navigation med Google Earth og Google Street View.
Den nye Q3, som Audi producerer på den spanske fabrik Martorell ved Barcelona, forventes at lande hos de danske forhandlere til februar 2015. Priserne er endnu ikke fastlagte.
4,8 sek. fra 0 til 100 km/t: Audi RS Q3
Samtidig med Q3 er også Audi RS Q3 blevet videreudviklet – den kompakte performance-SUV er blevet endnu skarpere og endnu mere dynamisk. Dens femcylindrede motor med en slagvolumen på 2,5 l yder nu 340 hk (30 hk mere) og har et drejningsmoment på 450 Nm, og den opfylder nu ligeledes Euro 6-normen. Med den motor accelererer modelrækkens topmodel fra 0-100 km/t på 4,8 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Et RS-udstødningssystem med aktiverbart spjæld giver den umiskendelige lyd fra den femcylindrede motor endnu mere volumen.
Den 7-trins S tronic-gearkasse, der overfører trækkraften til quattro-drivlinjen med den nye hydrauliske lamelkobling (femte generation), er også blevet finjusteret – gearskift forløber nu endnu hurtigere. De laveste gear ligger sportsligt tæt, mens 7. gear har en brændstofbesparende lang udveksling.
Undervognen på Audi RS Q3 imponerer også. 19″-fælge er standard, mens 20″-fælge fås som ekstraudstyr. Takket være wave-designet er de store bremseskiver på forakslen blevet 1 kg lettere, og sadler med otte stempler griber fat om dem. Som ekstraudstyr fås den standardmonterede RS-sportsundervogn også med adaptive støddæmpere. Styretøjet har en sportslig afstemning, og køredynamiksystemet Audi drive select er standard.
En lang række detaljer tydeliggør den dynamiske topmodels særstatus. Udvendigt lægger man især mærke til de markante stødfangere, mens farven sort er dominerende indvendigt. Sportssæderne er som ekstraudstyr betrukket med læder af typen Feinnappa med diamantformede syninger, i kombiinstrumentet kører røde visere hen over en grå baggrund, og førerinformationssystemet har en speciel RS-menu med laptimer, olietermometer og ladetryksindikator.
RS Q3 forventes til Danmark samtidig med de første Q3 modeller.
Foreløbige forbrugsangivelser Audi Q3:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 11,6 – 22,7*
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 114 – 203*
*En bils brændstofforbrug og CO2-emission varierer alt efter valget af fælge og dæk og afhænger ikke kun af bilens effektive udnyttelse af brændstoffet, men påvirkes også af kørestilen og andre ikke-tekniske faktorer.