Den nye KIA Sportage lanceres i Danmark til maj
Den helt nye KIA Sportage – fjerde generation af KIAs kompakte SUV, som netop har vundet iF Design Prisen 2016 – byder på et attraktivt og helt nyt design både indvendigt og udvendigt, en lang række avancerede nye teknologier og endnu bedre kvalitet og køredynamik.
Når den nye Sportage lanceres i Danmark til maj, er det danske modelprogram stykket sammen med et højt niveau af både sikkerheds – og komfortudstyr fra laveste udstyrsniveau som starter ved kr. 299.999,- for den billigste benzinmodel. Blandt andet er navigation, bakkamera, vognbaneskift-assistent og alufælge standard.
Mere plads og forbedret komfort for personerne i bilen
Fjerde generation af KIA Sportage har et dristigt nyt design, hvor designerne af bilen har skabt en udstråling af sportslig og kraftfuld energi fra alle vinkler. Den helt nye Sportage bibeholder den meget let genkendelige profil, og bilens akselafstand er 30 mm længere (nu 2.670 mm), mens den totalt er blevet 40 mm længere (nu 4.480 mm).
Udover den ekstra plads har udviklingsteamet opfyldt et løfte om at forbedre komforten endnu mere. Foran får føreren ikke blot mere benplads. Sæderne er blevet nydesignet, og stivere sæderammer af højstyrkestål og nye fjedre og polstringer – både foran og bagi – reducerer vibrationerne i sæderne, og sædernes vægt reduceres med 2,5 kg, mens holdbarheden forbedres.
Det nye karrosseris større dimensioner betyder, at bagagerummet i fjerde generation af Sportage er blevet udvidet fra 465 l til 503 l (VDA), og samtidig er det gjort endnu mere praktisk med en bagagerumsbund, der kan placeres i to højder.
I alle versioner er udsynet blevet forbedret både foran og bagi. Udsynet foran er forbedret med en sænket base til A-stolperne, og selve A-stolperne er blevet tyndere. Sidespejlene er placeret en smule lavere på dørene, uden at det forringer førerens udsyn bagud – udsynet er yderligere forbedret med nye, tyndere C-stolper (62 mm tyndere i forhold til tredje generation af Sportage) og en højere bagrude (+ 30 mm). Disse ændringer forbedrer ikke blot udsynet, men giver også en større følelse af luft og plads i kabinen – en følelse, som yderligere kan styrkes med det 104 mm længere udelte panoramasoltag (ekstraudstyr), som nu har en åbning på 1.208 mm.
Moderne design og større raffinement til den nye kabine i høj kvalitet
Sportage har fået et helt nyt interiør, hvilket er en af de mest markante forbedringer i forhold til tredje generation af bilen. Designteamet bag det nye interiør havde fokus på at skabe en kabine med et bredt, førerorienteret instrumentpanel og med et enkelt og moderne design. I kabinen kombineres metal med bløde materialer og klart definerede horisontale linjer, hvilket afspejler et højt niveau af mekanisk præcision.
Nøglen til komfort for personerne i den nye Sportage er det arbejde, som KIAs ingeniører har udført for at reducere støj, vibrationer og hårdhed (NVH). Markante ændringer i forhold til den udgående model gør Sportage til en af de mest raffinerede biler i klassen med mindre kabinestøj end i mange af konkurrenterne i C-SUV-segmentet.
Vejstøjen er reduceret endnu mere ved hjælp af nye bøsninger til det bageste ophæng, hvilket reducerer vejstøjen ved kilden, og mere støjabsorberende materialer i Sportages hjulkasser. Vindstøjen er også reduceret takket være tykkere sideruder foran, en ny dobbeltpakning til panoramasoltag og ekstra støjdæmpning i dørene.
En række forbedringer reducerer vibrationerne i bilen, så kabinen i Sportage bliver en af de mest raffinerede og afslappende i klassen. Det er opnået med generelle forbedringer af karrosseriets stivhed – især bilens bund – og større og mere støjabsorberende monteringselementer til gearkassen samt en forbedret sædekonstruktion. Stivere alufælge reducerer også de vibrationer, der videreføres til kabinen.
Et stærkere karrosseri og et væld af aktive sikkerhedssystemer
Den helt nye Sportage scorede de maksimale 5 stjerner for sikkerhed i Euro NCAP-kollisionstesten. Sikkerheden har som altid topprioritet hos KIA, og den helt nye KIA Sportage bygger videre på mærkets ry for at tilbyde de højeste standarder, hvad angår kollisionssikkerhed for personerne i bilen og fodgængere. Fjerde generation af KIAs bestseller er konstrueret til at klare selv de mest krævende kollisionstests takket være et endnu stærkere karrosseri med 39 % mere højstyrkestål end den udgående model, en lang række af passivt sikkerhedsudstyr og det nyeste inden for aktiv sikkerhed og automatiske teknologier til undgåelse af kollisioner.
En mere jævn og raffineret køreoplevelse og mere adrætte køreegenskaber
Fjerde generation af Sportage er tilgængelig med et nyt tandstangsmonteret, elmotordrevet servostyringssystem (R-MDPS), der er standardudstyr i alle Sportage modeller i Europa undtagen 1.6 GDI. Takket være monteringen direkte på tandstangen og ikke på ratstammen giver det nye R-MDPS en bedre styrefølelse og hurtigere og mere lineær respons på førerens ratbevægelser – især omkring midtpunktet. Med denne opgradering af styretøjet bliver den nye Sportage helt sikkert blandt de mest adrætte biler i C-SUV-segmentet, uden at det går ud over den kørekomfort og stabilitet, som kunderne forventer af denne type bil.
Den helt nye Sportage bremser mere effektivt i forhold til tredje generation af modellen takket være nykonstruerede bremsekalibre og nye returfjedre til bremsebelægningerne, der reducerer bremsemodstanden. Kombineret med større bremseskiver bremser Sportage bedre end nogensinde før.
Som hidtil kan Sportage fås med enten forhjulstræk eller firehjulstræk med ændret hjulophæng og styretøj samt de nyeste elektroniske førerassistentsystemer – hvilket er ensbetydende med stabile køreegenskaber og godt vejgreb under alle forhold.
Navigationssystem med KIA Connected Services og trådløs telefonopladning
I den helt nye Sportage bliver der debut til en række nye avancerede bilteknologier, der gør købernes oplevelse af at eje bilen endnu bedre. Med de nye features til Sportage bliver den den mest moderne, innovative og højteknologiske bil i klassen.
I Danmark er KIAs nyeste audio-visual-navigationssystem (AVN) med 7,0″ touchscreen standard. Dette er kombineret med et 160W-audiosystem med seks højttalere, og musikelskere kan tilkøbe et kraftfuldt JBL®-soundsystem med en effekt på 320W.
En nyhed i navigationssystemet er KIA Connected Services, der leverer en lang række opdaterede og førerorienterede informationer. De nye opkoblingsmuligheder, som leveres af teknologivirksomheden TomTom®, omfatter direkte trafikmeldinger, advarsler om fotofælder, lokal søgning og vejrudsigter. I Europa vil køberne af Sportage have systemet gratis til rådighed i 7 år efter købet af bilen. KIA Sportage er blandt de første modeller, der tilbydes med denne avancerede teknologi i det europæiske segment for kompakte SUV'er.
Motorprogram
Ligesom den udgående model tilbydes den helt nye Sportage med et stort udvalg af benzin- og dieselmotorer. Den fjerde generation af modellen viderefører mange af de motorer, som også anvendes i den nuværende model, og de fleste af motorerne er blevet opgraderet med henblik på at forbedre brændstofeffektiviteten, NVH-egenskaberne og ydelsen. For første gang fås en ny 1,6-liters T-GDI-motor (benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning) også til Sportage i GT Line-versionen. Den leverer livlige præstationer og en god brændstoføkonomi til kunder, der gerne vil køre mere sportsligt.
Udvalget af benzinmotorer består af en 1,6-liters GDI-motor (benzinmotor med direkte indsprøjtning) og mærkets nyeste 1,6-liters T-GDI-motor.
GDI-motoren, som yder 132 hk og har et drejningsmoment på 160,8 Nm, videreføres direkte fra tredje generation af Sportage. Med de mange opgraderinger af den nye model – fx bedre aerodynamik og KIAs start-stop-system – udleder motoren færre emissioner, og brændstofforbruget er lavere.
1,6-liters T-GDI “Gamma”-motoren er baseret på den samme motor, som anvendes til KIA cee’d GT og pro_cee’d GT, og den leverer mere dynamiske motorpræstationer til mere sportsligt orienterede førere. 1,6-liters T-GDI-motoren, som fås eksklusivt til Sportage GT Line, har fået en række opgraderinger for at sikre, at den lever op til kundernes krav til hurtigere accelerationer, større brændstofeffektivitet og hurtigere udnyttelse af motorens drejningsmoment. T-GDI-motoren yder 177 hk, og det maksimale drejningsmoment på 265 Nm er til rådighed fra 1.500-4.500 omdr./min. Motoren har en enkelt turbolader med elektronisk wastegate-aktuator, som giver hurtigere motorrespons og bedre brændstoføkonomi under acceleration.
For yderligere at booste effektiviteten får 1,6-liters T-GDI-motoren en ny, højtydende tændspole, kraftigere indtag, en knastakselkæde med lav friktion og et marginalt højere kompressionsforhold (fra 9,5:0 i cee'd GT til 10,0:0 i den nye Sportage).
Den nye model vil fortsat kunne fås med 1,7-liters CRDi-motoren, som videreføres fra tredje generation af modellen, og en stærkt opgraderet 2,0-liters “R”-motor, der repræsenterer et fremskridt, hvad angår brændstoføkonomi, præstationer og NVH-egenskaber i forhold til den udgående Sportage og de øvrige konkurrenter i C-SUV-segmentet.
2,0-liters turbodieselmotoren fås med to forskellige ydelser – 136 hk og et drejningsmoment på 373 Nm og 185 hk med et drejningsmoment på 400 Nm. Begge motorer nyder godt af en 5 kg lettere motorblok, opdateret batteristyringssystem, kontinuerligt variabel oliepumpe, som registrerer og tilpasser olietrykket i realtid, samt et nyt oliefiltermodul.
Sportage tilgængelig med avanceret ny 7-trins DCT-gearkasse
Den nye Sportage fås med mærkets avancerede nye 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DCT), som for nylig blev introduceret i den opgraderede KIA cee'd. KIAs nye DCT-gearkasse er udviklet internt, og den er konstrueret til at give et lavere brændstofforbrug og en mere dynamisk kørsel i den manuelle funktion, hvor komfort og jævn kørsel er i højsædet i den automatiske funktion.
Købere, der vælger den nye DCT-gearkasse, vil kunne nyde godt af hurtigere gearskift end med en traditionel automatisk gearkasse og lavere driftsomkostninger.
Det større Sportage-modelprogram tilbydes fortsat med enten 6-trins manuel gearkasse eller automatisk gearkasse.