Den nye TT
Stram og muskuløs, atletisk og klar til at sætte i gang: Om 11 dage får den nye Audi TT verdenspremiere på biludstillingen i Geneve. Omkring tredje generation af den kompakte sportsvogn har designerne udført en ny fortolkning af mange af ideerne fra den første TT-generation fra 1998 – på en dynamisk måde og fyldt med facetter.
Fronten på den nye Audi TT er domineret af vandrette linjer. Singleframe-kølergrillen har en bred og smal udformning. To konturer forløber i V-form hen over motorhjelmen. Placeringen af de fire ringe er også ny – de er nu placeret midt på motorhjelmen og viser slægtskabet med R8.
De store luftindtag er adskilt ved hjælp af inddelinger. Og dette motiv genspejles i forlygterne – de er struktureret ved hjælp af inddelinger, der indeholder dagskørelyset. Som ekstraudstyr tilbyder Audi forlygter i LED-teknologi eller i den banebrydende Matrix LED-teknologi, hvor regulerbare enkeltdioder genererer fjernlyset.
Mange detaljer ved profilen på den nye Coupé minder om første generation af designklassikeren. Panelernes kontur skaber en kraftig lyskant, mens de brede hjulkasser danner deres egen geometriske figur. Den forreste af dem bryder motorhjelmens kant, der fortsætter som tornadolinje via døren og hen til bagenden. Det lave rudeparti virker som en selvstændig enhed. Udformningen af C-stolpen med et let knæk får TT til at virke kraftfuld og atletisk og giver designet ekstra spænding.
Bagpå understreger de vandrette linjer indtrykket af sportslig bredde. Inddelingerne i baglygterne genspejler motivet fra forlygterne. De er permanent belyste – endnu en nyhed fra Audi. Den tredje stoplygte, der er udført som en smal stribe, forbinder de to enheder med hinanden. På alle motorvarianter sidder der to store, runde afgangsrør i diffusoren. TTS har, som alle Audi S-modeller, fire afgangsrør.
Også i interiøret giver den lette, næsten svævende linjeføring et indtryk af rendyrket sportsvogn i den nye Audi TT. Midterkonsollen og dørbeklædningerne er holdt i flydende former, der harmonerer med hinanden. Instrumentpanelet minder oppefra om vingen på et fly. De runde luftdyser, som er en klassisk TT-feature, minder om flymotorer og indeholder betjeningen til klimaanlægget. Ved hjælp af denne detalje – og bortfaldet af den centrale MMI-skærm, der erstattes af Audi virtual cockpit – har det været muligt at udføre instrumentpanelet i et besnærende slankt design.
Designikonet, Audi TT, er i tredje generation blevet videreudviklet på alle områder både indvendigt og udvendigt og fremstår som en rendyrket sportsvogn. Man lægger særligt mærke til de skærpede linjer, som er udarbejdet på en meget dynamisk og præcis måde. På hele bilen skaber samspillet mellem fladerne en fantastisk spænding.