Den nye TT RS Coupé og den nye TT RS Roadster
“Den nye femcylindrede motor af aluminium yder 400 hk og dermed 60 hk mere end forgængeren”, siger Dr.-Ing. Stefan Knirsch, som er Audis øverste chef for den tekniske udvikling. “Sammen med quattro-drivlinjen sørger den for sportslig køreglæde samtidig med topmålet af vejgreb. For første gang anvender Audi baglygter med Matrix-OLED-teknologi.”
Imponerende præstationer – den nye femcylindrede motor
Seks gange i træk har en international jury af motorjournalister kåret 2.5 TFSI-motoren til “engine of the year”. Nu har Audi videreudviklet den femcylindrede motor på alle områder – med letvægtstiltag, reduceret indre friktion og en forøget kraftudfoldelse. Resultatet er, at turbomotoren leverer godt 17 procent mere ydelse fra den uforandrede slagvolumen på 2.480 cm3. Med 400 hk er den stærkere end nogensinde før. Det maksimale drejningsmoment på 480 Nm er til rådighed fra 1.700 til 5.850 omdr./min. Det giver en voldsom fremdrift, som ledsages af en umiskendelig lyd. Cylindre lige ved siden af hinanden og langt væk fra hinanden tænder på skift, og giver en helt særlig rytme. TT RS Coupé accelererer fra 0 til 100 km/h på 3,7 sek., mens Roadster-modellen klarer sprinten på 3,9 sek. – det svarer til niveauet for supersportsvogne. Tophastigheden er af Audi elektronisk begrænset til 250 km/h, som tilvalg først ved 280 km/h.
Fremragende vejgreb og masser af køreglæde: quattro-drivlinjen
Kræfterne fra 2.5 TFSI-motoren overføres via en lynhurtigt skiftende 7-trins S tronic til det permanente firehjulstræk quattro. Dets lamelkobling fordeler kræfterne frit mellem akslerne. Det giver et godt vejgreb og masser af køreglæde, mens torque vectoring gør køreegenskaberne endnu mere adrætte og sikre. Via Audi drive select-systemet kan føreren få indflydelse på quattro-drivlinjen og andre komponenter som styretøjet, S tronic, motorens karakteristik og udstødningsspjældene. Føreren kan vælge mellem de fire indstillinger comfort, auto, dynamic og individual.
Undervognen – rendyrket dynamik
Audi TT RS kan takke den lave vægt og den sportsligt afstemte undervogn for sine fremragende køreegenskaber. Det direkte styretøj formidler en tæt kontakt med kørebanen og gør ambitiøse køreture gennem sving til en sand fornøjelse. Indvendigt ventilerede, perforerede stålskiver på forakslen arbejder bag 19″-fælgene – som ekstraudstyr 20″ smedede letmetal-fælge. Som ekstraudstyr fås lettere og ekstra slidstærke kulfiberkeramikskiver. Bagpå anvendes en monoblokskive af stål. Som ekstraudstyr tilbyder Audi adaptive støddæmpere med magnetic ride-teknologien via RS-sportsundervogn plus. Her kan man få elektronisk indflydelse på støddæmpernes datalinje. Reguleringen er integreret i køredynamiksystemet Audi drive select.
Nyhed – Matrix-OLED-lygter
For første gang i en serieproduceret Audi anvendes der baglygter i Matrix-OLED-teknologi (organic light emitting diode). De udstråler et ekstremt homogent og kontrastfyldt lys. Lyset kan dæmpes trinløst, det giver ingen skygger og har ikke brug for reflektorer – det gør OLED'erne i 3D-design effektive og lette og giver dem en imponerende optik. Hver baglygte indeholder fire ultratynde enheder – som bliver mindre indefra og udad – og den største af dem indeholder en TT-modelbetegnelse og de fire Audi ringe. Som standard er TT RS udstyret med LED-baglygter og LED-forlygter. Sidstnævnte fås som alternativ også med intelligent regulerende Matrix-LED-enheder.
Atletisk stramt – det udvendige design
Store luftindtag, en singleframe-grill med nyudformet gitter i sekskantet struktur og quattro-logo, en fast hækspoiler og to store ovale afgangsrør – den nye TT RS Coupé og den nye TT RS Roadster udstråler en enorm kraft. På siderne understreges det dynamiske design af aerodynamisk udformede sidepaneler. Begge modeller måler 4,19 m i længden, 1,83 m i bredden og 1,34 m i højden.
Med inspiration fra racerbiler – cockpittet
Betjening og visning i den nye TT RS er komplet koncentreret omkring føreren. Alle informationer bliver som standard vist i det komplet digitale Audi virtual cockpit med 12,3″-skærm. Føreren kan vælge mellem tre forskellige visninger, herunder en særlig RS-visning, som sætter omdrejningstælleren i centrum og blandt andet viser informationer om dæktryk, drejningsmoment og g-kraft. Som supplement viser Audi virtual cockpit en gearskifteindikator med dioder, som symboliserer, at omdrejningstalgrænsen er nået. RS-sportslæderrattet inklusive skiftekontakter har ud over multifunktionsknapperne for første gang i RS-porteføljen to betjeningselementer til start og standsning af motoren samt til køredynamiksystemet Audi drive select. Så kan man hele tiden holde hænderne på rattet. Ved hjælp af soundknappen på midterkonsollen kan føreren få indflydelse på styringen af udstødningsspjældene.
Topmålet af underholdning – infotainment og Audi connect
Også når det gælder infotainment, byder Audi på en lang række avancerede teknologier. Udstyrsmulighederne omfatter MMI Navigation plus med MMI touch inklusive fritekstsøgning og naturlig stemmebetjening samt onlinemodulet Audi connect med Wi-Fi-hotspot. Ved hjælp af Audi phone box kan egnede mobiltelefoner oplades induktivt og kobles op med bilens antenne for at opnå optimal modtagelse. Den nye teknologi Audi smartphone interface viser udvalgte apps fra mobiltelefonen direkte i Audi virtual cockpit. Bang & Olufsen Soundsystem er et highlight for alle, der ønsker sig en fremragende akustik.
Forbrugsangivelser for de nævnte modeller:
Audi TT RS Coupé and Audi TT RS Roadster:
Bilen udbydes endnu ikke til salg. Den har endnu ikke nogen typegodkendelse og er derfor ikke underlagt direktivet 1999/94/EF.